Springen naar inhoud

Azijnzuuranhydride dmv destilatie

• Log in om te kunnen reageren

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 14:03

ik moet gedestileerd azijnzuuranhydride krijgen. kan iemand mij vertellen hoe ik dmv destilatie azijnzuuranhydride kan krijgen. maak het aub niet te moeilijk want ik zit op dit moment in Havo5. ik heb de stof nodig om aspirines te maken op school. (voor een profielwerkstuk)

Veranderd door Placebo, 24 oktober 2005 - 14:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 14:08

Zou je niet liever hier even het voorschrift neer kunnen kwakken? Ik heb nu geen idee wat je eigenlijk wil.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 15:00

Ga je azijnzuuranhydride zelf maken uit azijnzuur of heb je een (oude) pot azijnzuuranhydride die je voor gebruik wilt zuiveren?

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 16:09

om aspirine te maken:

breng in een reactiekolf van 250 ml 10g gedroogd salicylzuur en 15 g vers gedestilleeerd azijnzuuranhydride. Voeg voorzichtig 5 druppels gecncentreerd zwavelzuur toe. Zorg dat de inhoud goed gemengd wordt (met behulp van een magnetische roervlo). Warm het mengsel op en hou de temperatuur gedurende 15 minuten op 50 60 C. Roer ondertussen (nog steeds met de roervlo) Laat afkoelen en roer nu en dan. Voeg 150 ml water toe en filtreer de gevormde kristallen af.
Het ruwe acetylsalicylzuur wordt gezuiverd door de kristallen op te lossen in 30 ml warme ethanol en door uitgieten van deze oplossing in ongeveer 75 ml warm water. Wanneer er zich kristallen vormen warmt men het mengsel terug op tot alles weer is opgelost. Laat de bekomen heldere oplossing nu traag afkoelen. Mooie naaldvormige kristallen scheiden zich nu af. Filtreer en droog.
Om te controleren of je zuiver product hebt, kan je dus doen met een dunnelaagchromatografie, of je kan een smeltpuntsbepaling doen. Het smeltpunt zou dan tussen 140 en 142C liggen.

Je moet wel voorzichtig zijn met het toevoegen van het water. de overmaat azijnzuuranhydride wordt exotherm ontbonden en er kunnen zure dampen opstijgen.

dit heb ik van de chemieforum (organische chemie) ik heb het aan mijn leraar voorgelegd en het is goedgekeurd alleen ik moest nog wel uitzoeken op welke manier ik azijnzuuranhydride kan verkrijgen dmv destilatie.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 17:07

In dit recept is het "destilleren" niet om het azijnzuuranhydride te verkrijgen, maar om het te zuiveren. Dat was ook de vraag aan jou van DrQuico. Hij weet veel beter hoe dit veilig te doen is dan ik.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 18:02

Het gaat dus inderdaad om het zuiveren van azijnzuuranhydride uit de pot.

Volgens mij is het volledig onnodig om voor dit experiment de azijnzuuranhydride vers te destilleren. Wanneer ik het experiment uit zou voeren zou ik het niet doen, en wel om de volgende redenen:

-Azijnzuuranhydride reageert zeer langzaam met water, dus het is geen probleem wanneer de fles al een aantal malen open is geweest.
-Als de fles afgesloten wordt bewaard is er geen reden waarom de azijnzuuranhydride achteruit zal gaan.
-Mocht er toch wat gehydrolyseerd azijnzuuranhydride (=azijnzuur) gevormd zijn, dan zal dit geen problemen geven in de synthese. Er wordt immers azijnzuur gevormd in de reactie.
-Je gebruikt een bijna 3-voudige overmaat azijnzuuranhydride ten opzichte van het salicylzuur. Dus met zelfs 20% hydrolyse van het anhydride (en dat is veel) zul je dit nauwelijks in je reactie merken. Je kunt hier ook nog voor compenseren (mocht je de zuiverheid kennen) door nog iets meer azijnzuuranhydride toe te voegen.

Wanneer je een pot azijnzuuranhydride uit 1970 of van andere bijzonder slechte kwaliteit gaat gebruiken, dan is het misschien wel handig om het te zuiveren dmv destillatie maar anders zou ik het gewoon laten.

Wanneer je het toch wilt destilleren dan kun je dat met een gewone destillatieopstelling doen. De vlampunten van zowel azijnzuur als azijnzuuranhydride liggen ver boven de kookpunten, dus voor brand hoef je niet bang te zijn. Je moet het destillaat wel gefractioneerd opvangen, azijnzuur heeft immers het lagere kookpunt.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 18:03

oooh oke bedankt daar kom ik al een stuk verder mee want ik weet dat we bij ons op school azijnzuuranhybride in een flesje hebben ... zou dit dan nog gezuiverd moeten worden ... ?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 18:05

Ik zou het gewoon gebruiken zonder extra zuivering

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 18:05

oke bedankt dan weet ik genoeg :lol: ik poste net tegelijk :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures