[scheikunde] zuren bij etsen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] zuren bij etsen

hey mensen,

ik doe de laboratorium school en hier moeten we werkstukken maken over veel verschillende onderwerpen en deze keer gaat het over etsen, nu is mijn vraag welke variant zoutzuur moet je gebruiken om te etsen?

wat ik van internet en forums kon af halen is dat ze ook andere zuren gebruiken zoals ijzer-3-chloride en natrium-ammoniumpersulfaat.

maar welke variant van zoutzuur is nu het beste om te etsen of word het bijna niet meer gebruikt omdat er betere methodes zijn?

nou ja alvast bedankt

Berichten: 36

Re: [scheikunde] zuren bij etsen

variant van zoutzuur... bedoel je concentratie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] zuren bij etsen

Waarom komen me deze vragen allemaal zo bekend voor? Er bestaat maar 1 zoutzuur anders heb je gewoon een ander zuur. Dit is al het 3e topic wat ik tegenkom met wat voor soort zout/salpeterzuur. De volgende vraag zal dan vast zijn of zoutzuur nog altijd hetzelfde als vroeger is, niet? :lol:

Berichten: 7

Re: [scheikunde] zuren bij etsen

met variant van zoutzuur , ja uhm ik denk de concentratie.

zo staat de vraag in mijn blokboek dus neem aan de concentratie.

maar als we nu toch bezig zijn, moet zoutzuur nog gemeng worden met een andere vloeistof? bijvoorbeeld water? of hoe moet ik me dat voorstellen

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] zuren bij etsen

het is zoiezo al opgelost in water (zoals alle verdunde zuren, die dus niet concentraite 100% hebben) verdunnen (met water) is dus geen probleem

HCl is trouwens gasvormig, en wordt dus altijd opgelost gebruikt

Reageer