Aldolcondensatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Aldolcondensatie

Goedenavond, ik ben net een nieuw lid dus dit is tevens ook mijn eerste vraag. Ik hoop dat jullie dit bedoelen met "specifiek"zijn in de vragen en dat je in eerste instantie zelf eens nadenkt.

Mijn proef was de bereiding van dibenzylideenaceton door middel van een aldolcondensatie.

Men vertrekt van (NaOH + ethanol) waarbij dan benzaldehyde + aceton wordt toegevoegd.

Mijn vraag is: hoe moeten nu de reactievoorwaarden zijn indien je monobenzaldehyde moet maken?

- Ik had zelf gedacht aan gewoon de verhouding tussen benzaldehyde en aceton op (1mol en 1mol) te houden in plaats van (2mol en 1 mol). Is deze veronderstelling correct of heb ik het iets te eenvoudig opgepakt zoals ik dus zelf vermoed :lol: ?

Dan nog een 2de vraag:

Hoe komt het dat eruit het kleurloze benzaldehyde en aceton een sterk geel gekleurd product ontstaat?

- Hier heb ik al enkele uren zoekwerk voor vericht, en toch kan ik geen gepaste verklaring vinden."The formation of the cloudiness and the insoluble solid also indicates that something is forming that wasn't present at first. Actually, the yellow color and the solid are one and the same"is de enige uitleg die ik heb kunnen vinden. Kunnen jullie mij hier misschien wat meer duidelijkheid over geven ?

Dank bij voorbaat.

Berichten: 2

Re: Aldolcondensatie

De vraag in verband met de gele kleurverschijning, mag je al schrappen want na het forum hier is goed te hebben doorzocht, heb ik de verklaring min of meer gevonden. Merci daarvoor.

En de eerste vraag is eigenlijk meer voor de zekerheid :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Aldolcondensatie

Mijn proef was de bereiding van dibenzylideenaceton door middel van een aldolcondensatie.

Men vertrekt van (NaOH + ethanol) waarbij dan benzaldehyde + aceton wordt toegevoegd.

Mijn vraag is: hoe moeten nu de reactievoorwaarden zijn indien je monobenzaldehyde moet maken?

- Ik had zelf gedacht aan gewoon de verhouding tussen benzaldehyde en aceton op (1mol en 1mol) te houden in plaats van (2mol en 1 mol). Is deze veronderstelling correct of heb ik het iets te eenvoudig opgepakt zoals ik dus zelf vermoed


Je redenatie klopt, maar denk ook aan de volgorde waarmee je benzaldehyde en aceton aan je NaOH/ethanol mengsel toevoegd (of tegelijkertijd?). Wanneer je ze na elkaar toevoegt zal er altijd één van beiden in overmaat in het reactiemengsel aanwezig zijn. Dit kan consequenties hebben voor de producten die je vormt. Zou het misschien verstandig zijn om bij de bereiding van monobenzylideenaceton één van beide reagentia in overmaat te gebruiken (ipv stoichiometrisch 1 op 1)?

Reageer