Iodimetrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 170

Iodimetrie

Beste,

Gisteren tijdens onze labo's hadden we iets bizars voor, waar niemand, zelfs de prof niet , een verklaring voor had

Het was het stellen van Na2S2O3 op KBrO3

Nu we maakten ongeveer 0.1N oplossing van KBrO3. Dit hebben we gedaan door de MM/60 want KBrO3 heeft als n=6

We berekenen dus analytisch de titer van KBrO3.

Tot hier loopt alles nog vlot :lol:

vervolgens volgen we verder het recept

Breng 5 ml 20% KI oplossing aanzuren met zwavelzuur 6N nu exact 25 ml KBrO3 pipeteren vervolgens voeren we onze titratie uit met Na2S2O3 van ongeveer 0.1N

Dus alle producten staan in normaliteit

formule vt= v't'

we verwachten ongeveer ook een 25ml Na2S2O3

echter :) :) :D :P :x

proef 1 ongeveer 6ml

proef 2 ongeveer 5.5 ml

proef 3 13 ml

dus we dachten als oorzaak aan een meetfout

alles opnieuw bereiden en afwegen :x :x

opnieuw de proeven doorvoeren

proef 1 5.7 ml

proef 2 14.45 ml

proef 3 13.8 ml

nu is de vraag natuurlijk wat kan hiervan de oorzaak zijn; zijn er producten toegevoegd die een invloed kunnen hebben op KBrO3 of hebben wij iets over het hoofd gezien.

ps de 3 proeven zijn door 3 verschillende mensen uitgevoerd met exact dezelfde producten.

Grts

EL Blanco

Berichten: 704

Re: Iodimetrie

ik denk dat er een fout is gemaakt in de berkening voor het maken van een 0,1 N KBrO3-oplossing. Hoeveel gram KBrO3 heb je opgelost in welk volume ?

--> het ziet er namelijk naar uit dat je gewoon te weinig KBrO3 in je oplossing hebt zitten, of je Na2S2O3 is te geconcentreerd geweest.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript alsjeblieft! Zie de help!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Iodimetrie

Je bent niet de eerste die met deze titratie dubieuze resultaten krijgt. Kijk ook eens in deze topic.

Misschien is dit gewoon geen handige praktikumproef voor een iodometrische titratie.

Is er trouwens bij ieder experiment precies evenveel zwavelzuur toegevoegd?

Berichten: 170

Re: Iodimetrie

het ziet er namelijk naar uit dat je gewoon te weinig KBrO3 in je oplossing hebt zitten, of je Na2S2O3 is te geconcentreerd geweest.
Neen dit was niet het geval ,KBrO3 werd analytisch afgewogen , zelfde geldt voor natriumthiosulfaat.
Is er trouwens bij ieder experiment precies evenveel zwavelzuur toegevoegd?
neen niet exact dezelfde hoeveelheid. De bedoeling was -denk ik- om in een overwegend zuur milieu te werken.

Ik denk niet dat het zwavelzuur enige invloed heeft op het bepalen vd titer

Donderdag gaat onze prof de proef zelf opnieuw maken, spijtig genoeg hebben we geen labo meer tot na de vakantie.

We hebben er gisteren nogmaals over gebrainstrormt, maaar zonder resultaat

Ik zal de resultaten meedelen na het schoolverlof

Mvg

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Iodimetrie

Ik denk niet dat het zwavelzuur enige invloed heeft op het bepalen vd titer


De pH is wel degelijk van belang voor de waarde van de potentiaal van het BrO3-/Br- koppel (er worden 6 H+-jes verbruikt bij de reductie van het bromaat). Wanneer je meer dan genoeg zwavelzuur toevoegd zal dit geen probleem opleveren, maar als dit het enige is wat er anders is in de verschillende experimenten die jullie hebben uitgevoerd zou ik het probleem misschien hierin zoeken.

Berichten: 1.153

Re: Iodimetrie

waren alle oplossingen vers gemaakt?

Berichten: 170

Re: Iodimetrie

aangezien we met kleine concentraties gewerkt hebben 25ml met 0.1N

en we + 10ml zwavelzuur 6N toegevoegd hebben lijkt me dit reeds voldoende

(volgens het recept zou dit voldoende moeten zijn)

Ik ga dan ook voorstellen om na het verlof met een hogere concentratie zwavelzuur te werken

Toch alvast bedankt om te helpen zoeken naar een mogelijke verklaring :lol: :)

mvg

El Blanco

Berichten: 170

Re: Iodimetrie

Zoals beloofd hebben we gisteren opnieuw deze titratie uitgevoerd

met

a) KBrO3 van vorige titratie en nieuw Na2S2O3

b) nieuw KBrO3 en Na2S2O3 van vorige titratie.

Nu kwamen we dus voor a) respectievelijk 2 * ongeveer 26 ml uit wat dus in onze verwachting ligt

en voor b) bekwamen we dit resultaat ook.

Hieruit kunnen we dus enkel concluderen dat de producten in de eertse titratie correct waren bereid.

De enige mogelijke verklaring is dat het kaliumbromaat niet 100% opgelost was en dat na meer dan een week te blijven staan dit wel gebeurd is.

Indien iemand een andere verklaring meent te hebben, zou ik deze natuurlmijk graag horen

mvg

El Blanco

Reageer