Springen naar inhoud

[scheikunde] CO2 gehalte in adem

• Log in om te kunnen reageren

FionaRosilda

FionaRosilda

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 15:40

Ik moet een practicum bedenken en uitvoeren, waarbij ik het CO2 gehalte in uitgeblazen adem kan berekenen. Ik had het idee om dit met kalkwater te doen, maar dat is alleen maar een indicator voor CO2.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 25 oktober 2005 - 16:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 17:26

Tuurlijk is het een indicator, maar wat gebeurt er als iets troebel wordt? Kun daar verder iets mee doen?

FionaRosilda

FionaRosilda

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 17:57

Dit is misschien een wilde gok, maar zou ik dat troebele kunnen indampen en daar de hoeveelheid van kunnen bepalen?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 18:35

Zit er nog iets anders in de pot dat bij indampen achter zou blijven?

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 18:35

Je kunt beter filtreren en het residu vervolgens drogen. Misschien bedoel je dat ook :lol:. Als je gaat indampen krijg je ook het opgeloste calciumhydroxide in je residu.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 18:42

Maar het is natuurlijk wel zo dat het verschil in massa tussen het ingewogen calciumhydroxide en het verkregen residu na indampen van al het water overeenkomt met de hoeveelheid opgenomen CO2.

Voor een nauwkeurige bepaling kun je het best een aantal wasflessen met calciumhydroxide achter elkaar zetten zo weet je zeker dat al het CO2 uit de adem wordt gehaald. Je kunt de suspensies uit de oplossingen combineren voordat je gaat filtreren of indampen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 21:21

Maar het is natuurlijk wel zo dat het verschil in massa tussen het ingewogen calciumhydroxide en het verkregen residu na indampen van al het water overeenkomt met de hoeveelheid opgenomen CO2.

Voor een nauwkeurige bepaling kun je het best een aantal wasflessen met calciumhydroxide achter elkaar zetten zo weet je zeker dat al het CO2 uit de adem wordt gehaald. Je kunt de suspensies uit de oplossingen combineren voordat je gaat filtreren of indampen.

De calciumhydroxide slaat dan toch ook neer als je het spul indampt? Natuurlijk is het residu wel zwaarder geworden.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 07:42

De calciumhydroxide slaat dan toch ook neer als je het spul indampt? Natuurlijk is het residu wel zwaarder geworden.

Dat is toch precies wat ik beweer?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 07:50

Met alleen het wegen van de hoeveelheid CO2 middels weging van CaCO3 ben je er nog niet. Je moet ook het volume van de uitgeblazen lucht bepalen. Alleen dan kun je bepalen hoeveel CO2 er in je adem zit.

Ik denk trouwens dat dat wegen van CaCO3 nog erg tegen zal vallen. Er zit maar weinig CO2 in uitgeademde lucht en wil je alle CaCO3 opvangen zonder verlies, dan is dat nog een heel gedoe. Dus, heel precies werken en zorgen dat er niks aan je filter blijft plakken e.d. als je het er uit haalt.

Wat je misschien wel zou kunnen doen is eerst een keer of 10 uitademen en alleen het volume meten. Deze 10 metingen geven je een gemiddelde en als het goed is een niet al te grote variantie.

Daarna ga je een hele boel keren (wel precies tellen) lucht uitademen door een rij van gaswasflessen met Ca(OH)2 oplossing. Op deze manier krijg je veel meer CO2 en dus CaCO3. Zorg er voor dat het uitademen niet zwaarder gaat dan bij de eerste 10 volume metingen, anders blaas je geheid een andere hoeveelheid lucht uit.

Deze meetmethode doet wel de aanname dat je iedere keer weer ongeveer even veel lucht uitblaast. Als je moe bent, buiten adem of wat dan ook, dan wordt het resultaat anders.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub!!!!

Veranderd door Beryllium, 26 oktober 2005 - 13:19

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 08:04

ik heb wel eens sport testen gedaan. Daar wordt met een klein maskertje bepaald hoeveel CO2 je uitademt. Dus niet alleen hoeveel liter. Maar ook echt de concentractie CO2. Ik weet niet precies hoe dat wordt gedaan, wel dat er geen kalkwater bij komt kijken.

dus iemand een idee?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 14:46

Goed gekalibreerde infraroodabsorptie in de C=O band?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 20:09

Nog een ideetje: Een liter uitgeademde lucht door veel kalkwater leiden, en dan meten hoeveel er overblijft. Vergelijken met een test waarbij een liter lucht door wasflessen met schoon water wordt geleid.

Of in een fles schudden met kalkwater, en de volumeafname of drukvermindering meten.

Veranderd door rwwh, 26 oktober 2005 - 20:10

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 23:48

Er lost sowieso een deel CO2 op in water onder de vorming van waterstofcarbonaat. Dat gaat dus niet lukken denk ik.

FionaRosilda

FionaRosilda

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 16:48

Dankjewel voor de ideŽen!
Ik heb als hint gekregen dat ik het met een terugtitratie zou kunnen uitvoeren. Maar dit snap ik ook niet, omdat het CO2 een gas is, dus dan kan ik dit toch niet als overmaat toevoegen?

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 17:14

terugtitratie:

-leg een bekende hoeveelheid calciumchloride voor in de wasflessen
-van een zelfde hoeveelheid het calciumgehalte bepalen, titrimetrisch
-een bekende hoeveelheid lucht door de wasfles blazen
-de vloeistof in de wasflessen affiltreren
-van het filtraat (de vloeistof die is doorgelopen) het calciumgehalte bepalen.
-het verschil in calcium is een maat voor de hoeveelheid koolzuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures