Springen naar inhoud

[scheikunde] Natriumsalicylaat

• Log in om te kunnen reageren

Blablabla_CF

Blablabla_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 08:46

Heej,

Kan iemand me helpen met deze volgend reactie vergelijking:

C7H6O3.Na + CH3COOH + Fe3Cl -->

alvast bedankt

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 26 oktober 2005 - 18:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 10:41

Fe3Cl is een niet bestaande stof. Ik neem aan dat je bedoelt FeCl3.

De vraag, zoals die nu gesteld is is wel erg algemeen: Gooi wat stofjes A, B en C bij elkaar en wat komt er uit rollen? Iets specifieker zijn a.u.b. en zelf aangeven in welke richting je denkt.

Blablabla_CF

Blablabla_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 11:59

C7H6O3.Na + CH3COOH + FeCl3 --> Fe3+ + 3 Cl- + Na+ + 4 H2O + 7 CO

dit denk ik dat er gebeurd.

Maar hij klopt niet helemaal qua kloppend makend maar verder als dit kom ik niet.

mvg Renť

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 27 oktober 2005 - 16:03

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 13:13

Op basis van jouw vergelijking geef ik nu even iets in woorden.

Jij denkt dat als je vast ijzer (III) chloride bij een mix van natrium salicylaat en azijnzuur gooit, dat er dan water en koolmonoxide vrij komen en verder nog wat zouten achter blijven in water ??? Nou nee......

Maar nu even verder vragend... Op basis waarvan kwam je tot bovengenoemde reactievergelijking? Vanwaar komt deze vraag? Verwacht je Łberhaupt een reactie en is dit dan een redox reactie, zuur-base reactie, neerslag reactie of een coordinatie-reactie of een combinatie hiervan?

Wat er wel gebeurt is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Er zal in ieder geval salicylzuur ontstaan, wat zeer matig oplosbaar is in water. Verder kun je een acetato-complex verwachten tussen het ijzer (III) en het acetaat van het azijnzuur. Ik kan me voorstellen dat salicylaat ook complexen en/of neerslagen vormt met ijzer (III). Al met al denk ik dat de reactiemix bijzonder gecompliceerd zal zijn en het opstellen van een reactievergelijking die goed beschrijft wat er gebuert zal niet triviaal zijn. Alleen bij zeer ruime overmaat azijnzuur wordt het iets simpeler. Dan zal het ijzer (III) chloride weinig doen, alle salicylaat zal worden omgezet naar salicylzuur en er ontstaat wat natrium acetaat, wat in de zure condities matig complex-vorming biedt met ijzer (III).

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 13:14

Dat is de verbrandingsreactie. Waarschijnlijk wordt die niet bedoeld.

Of er wel of niet iets gebeurd hangt wel af van het gebruik van een oplosmiddel, wordt er verwarmd o.i.d. etc.

Iets meer info dus want als je dit gewoon bij kamertemperatuur bij elkaar gooit gebeurd er volgens mij bijzonder weinig, afgezien van misschien de vorming van ijzersalicylaat

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures