Springen naar inhoud

huiswerk bluuuuhhhh

• Log in om te kunnen reageren

Dual

Dual

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 10:28

Als aankomend leraar scheikunde even een klein onderzoekje aan de leden van het forum; maken/maakten jullie altijd je huiswerk? Hoeveel tijd kostte dat dan?
Of was het meer: ik weet het wel dus ik doe het niet/ ik snap het niet dus ik doe het niet....of ik kan mijn tijd wel beter besteden zo ja waaraan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 11:25

maken/maakten jullie altijd je huiswerk?

Meestal wel

Hoeveel tijd kostte dat dan?

Zoveel tijd als ik er zelf aan wil besteden :lol:. Ik zou het zo niet weten.

Of was het meer: ik weet het wel dus ik doe het niet/ ik snap het niet dus ik doe het niet....of ik kan mijn tijd wel beter besteden zo ja waaraan?

Als ik het weet, maak ik 1 opgave en kijken of hij goed is. Voor het tentamen nog even een paar opgaven, om er weer in te komen

Als ik het niet weet, probeer ik het meestal en als ik er dan nog niet uitkom, dan vraag ik dat wel in de les.

En als er belangrijkere dingen zijn, bijv dingen die afmoeten, dan heeft dat voorrang. Ik ga niet mijn huiswerk maken als ik andere dingen moet doen.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 11:51

tuurlijk maakte ik mijn huiswerk, ik wilde slagen!

Tijd: hangt van het vak af. Kijk in Scheikunde was ik erg goed (en volgens mij nog steeds) dus dat had ik meestal snel af. In Nederlands was ik minder goed en dat kost mij dus veel meer tijd.

Of was het meer: ik weet het wel dus ik doe het niet/ ik snap het niet dus ik doe het niet

Nee dat heb ik nooit gehad. Wanneer het eens voorkwam dat ik het niet snapte probeerde ik eerst het zelf op te lossen, door alle paragrafen over die betrefende stof te herhalen, kwam ik er dan nog niet uit, schreef ik precies op waar ik vast liep en kwam met die informatie naar de les.

....of ik kan mijn tijd wel beter besteden zo ja waaraan?

Dat heb ik vooral met Wiskunde A huiswerk gehad. Dus deed ik dat soms niet, was te makkelijk. Heeft mij toen best wel wat strafwerk opgeleverd.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 14:19

maken/maakten jullie altijd je huiswerk? Hoeveel tijd kostte dat dan?

Jazeker...Huiswerk is de basis tot het goed begrijpen van een onderwerp. En ik vind scheikunde erg leuk dus het is geeneens erg om huiswerk te maken.

Afhankelijk van het onderdeel.
- Rekenen met zuren en basen vind ik pittig dus het koste me aardig wat tijd voor ik erin zat.
- Redox chemie vind ik behoorlijk pittig dus heb meer tijd nodig met opgaven.
- Organische chemie ligt me goed dus gaat dat heel snel. Dit geldt ook voor de anorganische chemie.

ik weet het wel dus ik doe het niet/ ik snap het niet dus ik doe het niet....of ik kan mijn tijd wel beter besteden zo ja waaraan?

Leer zo een instelling de kids maar af. Als je denkt dat je het begrijpt blijkt achteraf dat je het toch iets minder begrijpt...= onvoldoende of tegenvallend cijfer op de toets.
En de kunst van de leraar is het goed uitleggen en motiveren. Als een leerling iets niet begrijpt en het wordt gemotiveerd (bijvoorbeeld: Bonusopgaven) om toch bezig te gaan zal het een positieve uitwerking hebben op de resultaten.

Het is alleen jammer dat leerlingen scheikunde een vreselijk vak vinden. Dit komt denk ik omdat het een beta-vak is en omdat het alleen maar theorie is. Praktijk en filmpjes werken naar mijn mening erg motiverend. Maar daar blijkt sinds de invoering van de 2de fase :lol: :) te weinig tijd voor te zijn :) .
Maar het is nu aan u de taak om de leerlingen te motiveren om hun huiswerk te maken.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 06:56

ik ben nu leerling in de tweede fase (5havo) wat je zegt (jeffreybuter klopt niet helemaal) wij doen iedere woensdag (dan hebben we een blokuur) een practicum en de les heirna gaan we met deze gegevens rekenen en word aan de hand hieraan theorie van de paragraaf uitgelegegd. het stuk over huiswerk ligt eraan of ik het doe als ik dingen heb te doen die belangrijker zijn niet en dat is dan niet sporten ofzo maar vakken die ik moeilijker vind waardoor ik minder tijd heb ... maar meestal doei ik mijn scheikunde wel maarja meestal met vakken die je leuk vind .... biologie doe ik ook altijd ..... economie laten we het daar maar niet over hebben .....

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 08:25

Toen ik op de middelbare school zat, lang geleden :) .

In normale omstandigheden trachtte ik steeds mijn huiswerk te maken, toch waren er dagen bij dat ik moest wikken en wegen wat te doen.

Het was vroeger zo en is waarschijnlijk nog steeds zo dat elke leerkracht zijn/haar vak het belangrijkste vindt.

Ik volgde toen Latijn - wetenschappen humaniora (België)

en soms waren er dagen bij dat we niet wisten wat eerst te doen, immers er bestond steeds een risico op onverwachte overhorimgen :) :D . en na een tijd weet je ongeveer wel inschatten wanneer er een overhorimg kon aankomen dus dan is het te kiezen, ik laat mijn huiswerk varen voor vakken waar ik sterk in ben en spendeer extra tijd aan vakken waar ik het moeilijker voor heb, zodat ik mijn punten kan opkrikken. (was Frans en dictee in alle talen :lol: )

Als aankomend leraar scheikunde

Waarom geen overleg met je collega's wie wanneer huiswerk/taken / overhorimgen geeft dat het niet allemaal op 1 dag valt en dat de andere dagen er "weinig" huiswerk is.

Dit gezegd zijnde wens ik je veel succes als leerkracht

Mvg
El Blanco

PS ik weet niet hoe het komt maar overhori n g -> wordt blijkbaar overhorimg
het is dus geen schrijffout van mij

Mitch_CF

Mitch_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 10:21

Ik maak mijn huiswerk bijna nooit, vooral niet op de middelbare school. Ik vond het allemaal wel best en ging van HAVO naar VMBO/t. Op het VMBO/t haalde ik erg goeie cijfers zonder te leren, ik deed wel redelijk mee in de klas.
Nu op het MBO laboratorium techniek doe ik ook nooit mijn huiswerk en ziet het eruit dat ik toch niveau 4 kan halen. Onze opleiding is wel erg praktisch gericht dus theorie is niet zo belangrijk bij ons. Nederlands en Engels hebben ze ook maar geschrapt.
Ik vind het allemaal best want als ik thuis ben heb ik het toch te druk met mijn hobby :) Maar ik ben wel een leerling die nog niet weet wat ie wilt gaan doen en denkt er aan om van zijn hobby zijn baan te maken inplaats van lab techniek (maar dat weet ik nog niet zeker). Volgens mij klink ik nu heel erg negatief, maar op school zelf probeer ik me nog redelijk in te zetten en gemotiveerd over te komen.
Daarnaast doet bijna de hele klas zijn huiswerk niet en een heel groot deel voert ook niks uit :) Vorig jaar was er ook de helft van de klas afgevallen, weliswaar door de theorie :lol:

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 12:05

ik ben nu leerling in de tweede fase (5havo) wat je zegt (jeffreybuter klopt niet helemaal) wij doen iedere woensdag (dan hebben we een blokuur) een practicum en de les heirna gaan we met deze gegevens rekenen en word aan de hand hieraan theorie van de paragraaf uitgelegegd.

Toen ik in havo 5 zat heb ik wel getelt 3x practicum gehad..Wij hadden maar 3 lesuren in de week voor scheikunde...
Het is natuurlijk ook rooster afhankelijk en ook van de leraar..Wil de leraar er de tijd voor nemen of niet..Wij hadden niet veel zelf studie maar meer echt contacturen..Misscchien heb jij wel veel practicum en wat meer zelf studie.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 15:45

Het is natuurlijk ook rooster afhankelijk en ook van de leraar..Wil de leraar er de tijd voor nemen of niet..Wij hadden niet veel zelf studie maar meer echt contacturen..Misscchien heb jij wel veel practicum en wat meer zelf studie.

zal er ook wel aan liggen welke school je zit, welke tijd het is (vroeger of nu), wat voor leraar enz enz :lol:

rxoxmxyxwxaxbxexrx

rxoxmxyxwxaxbxexrx

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 18:19

ik maak mijn huiswerk wel, ben het enigste meisje in de klas (4havo N&T) maar dat is nie zo erg :)
Wij hebben vaak practicums en dat vind ik eg wel ruig, dan ben je ook bezig met de stof te verwerken, zeggen ze.... Geplaatste afbeelding
Verder duurt het huiswerk ongeveer een half uur a drie kwartier, maar dan heb je ook al de hele week af. :lol:

Mirjam_CF

Mirjam_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 20:58

Huiswerk.... zucht.
Heb net een week vakantie gehad en geen moer uitgevoerd...
en de tentamens staan binnenkort weer voor de deur...
Dus zal wel moeten straks.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 21:57

Veel plezier dan alvast! :lol:

harm p

harm p

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 23:23

kheb Havo gedaan.. en daar maakte ik altijd mn huiswerk.. simpelweg omdat we alles in les moesten doen... en dat is eigenlijk wel net zo makkelijk.. geen huiswerk en nog goede cijfers halen ook!!! Geplaatste afbeelding

en practica... de ene periode wel... en de andre niet.. we hadden dan 1 uur practicum i/d week.. dat waren nog eens tijden!!! :lol: :)

microchip

microchip

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 20:08

Helemaal niets, omdat ik alles op zulke forums al gelezen had :-)

Veranderd door microchip, 02 november 2005 - 20:08

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2005 - 14:52

maken/maakten jullie altijd je huiswerk?

Eigenlijk wel, maar meestal had ik tijdens de les een groot deel of zelfs alles wel af.

Nooit veel, alleen besteedde ik wel wat aandacht aan tentamens (paar uur meestal).

Of was het meer: ik weet het wel dus ik doe het niet/ ik snap het niet dus ik doe het niet....

Als het echt te straightforward was en ik in gedachte de opgave al had opgelost, was ik soms inderdaad te lui om alles nog uit te schrijven.

Let wel dat ik, zoals veel personen hier (zeker die met chemlevel 6 en hoger), bewust hebben gekozen voor een scheikunde opleiding + loopbaan, en dat doe je alleen als het vak als zodanig je echt interesseert. En scheikunde interessert je nu eenmaal in hogere mate wanneer je begrijpt waar het allemaal over gaat.

Met andere woorden, je zult op dit forum nooit een representatieve steekproef kunnen houden, ben ik bang...

Veranderd door Pruts0r, 04 november 2005 - 14:53

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures