vogelgriep

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

vogelgriep

Geachte virologen,

Ik ben een leek in de chemie, maar net als een ieder bezorgd over de dreiging van de vogelgriep.

Ik heb begrepen dat het gevaar ervan schuilt in een mogelijke vermenging van het H5N1 virus met de/een gewone influenza. We kunnen ons niet tegen dit verschijnsel beschermen is het verhaal.

Mijn logische denken doet mij ingeven dat als je de kans verkleint om een 'normale' griep te krijgen middels een griepprik, de kans op besmetting met de gevreesde vermenging H5N1/influenza daarmee ook afneemt.

Mijn vraag is aan u: In hoeverre is deze stelling juist?

Ik volg de berichtgeving over dit onderwerp al weken, maar kom deze vraag nergens tegen.

Ik sta op het punt mijn hele gezin te laten inenten met de griepprik. Is dit verstandig en daarmee iedereen aan te raden of is het onzin (mbt de vogelgriep).

Ik wacht vol spanning,

met vriendelijke groet,

Mario ter Braak

Berichten: 1.153

Re: vogelgriep

Ik ben geen Viroloog, maar weet er wel iets van.

De griepprik die ieder jaar wordt uitgedeeld bestaat uit een mix van een aantal antimiddelen tegen veel voorkomende griepvirussen. Ieder jaar wordt aan de hand van statistiek deze mix gemaakt. Dus zo van Dit jaar wordt die en die griepvirus verwacht. Dus dan moeten we daar een tegenmiddel voor nemen. Vaak hebben de doktoren een goede keuze, helaas vaak ook niet. 2 jaar geleden was half Nederland ziek omdat er een ander virus kwam dan waarop was gerekend.

Nu is het zo dat een vaccin ontwikkelen tegen een virus erg veel tijd kost. Het is niet zo van ik goooi dit stofje met dat stofje samen, en klaar. Nee daar gaat tientallen jaren onderzoek inzitten. Sinds H5N1 in 1997 in Azie kwam is er al heel wat onderzoek gedaan. Er zijn bv. nu 2694 (gedeeltelijk) eiwitten bekend bron