vogelgriep

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

vogelgriep

Geachte virologen,

Ik ben een leek in de chemie, maar net als een ieder bezorgd over de dreiging van de vogelgriep.

Ik heb begrepen dat het gevaar ervan schuilt in een mogelijke vermenging van het H5N1 virus met de/een gewone influenza. We kunnen ons niet tegen dit verschijnsel beschermen is het verhaal.

Mijn logische denken doet mij ingeven dat als je de kans verkleint om een 'normale' griep te krijgen middels een griepprik, de kans op besmetting met de gevreesde vermenging H5N1/influenza daarmee ook afneemt.

Mijn vraag is aan u: In hoeverre is deze stelling juist?

Ik volg de berichtgeving over dit onderwerp al weken, maar kom deze vraag nergens tegen.

Ik sta op het punt mijn hele gezin te laten inenten met de griepprik. Is dit verstandig en daarmee iedereen aan te raden of is het onzin (mbt de vogelgriep).

Ik wacht vol spanning,

met vriendelijke groet,

Mario ter Braak

Berichten: 1.153

Re: vogelgriep

Ik ben geen Viroloog, maar weet er wel iets van.

De griepprik die ieder jaar wordt uitgedeeld bestaat uit een mix van een aantal antimiddelen tegen veel voorkomende griepvirussen. Ieder jaar wordt aan de hand van statistiek deze mix gemaakt. Dus zo van Dit jaar wordt die en die griepvirus verwacht. Dus dan moeten we daar een tegenmiddel voor nemen. Vaak hebben de doktoren een goede keuze, helaas vaak ook niet. 2 jaar geleden was half Nederland ziek omdat er een ander virus kwam dan waarop was gerekend.

Nu is het zo dat een vaccin ontwikkelen tegen een virus erg veel tijd kost. Het is niet zo van ik goooi dit stofje met dat stofje samen, en klaar. Nee daar gaat tientallen jaren onderzoek inzitten. Sinds H5N1 in 1997 in Azie kwam is er al heel wat onderzoek gedaan. Er zijn bv. nu 2694 (gedeeltelijk) eiwitten bekend bron

Maar om nu ook te weten hoe deze eiwitten ervoor zorgen dat men ziek/dood gaat is veel meer werk. Om dan nog een tegenmiddel te maken en te testen. dat duurt dus nog even. Vandaar dan er nu geen tegenmiddel tegen de H5N1 bestaat.

extra info:hier (engels artikel)

Dus het is onzin om nu een griepprik te nemen, want die helpt niet tegen deze vorm van griep, de vogelgriep. Als je gelukt hebt kan de griepprik wel iets remmen.

Wat helpt dan wel?

Nou eigenlijk weinig. Nu is het zo dat de 70 (ja zo weinig !!!!) doden in 5 jaar (vergelijk dit eens met AIDS, kanker, diarree etc?) allemaal mensen waren die dagelijks duizenden vogels in hun buurt hadden. Aangezien er maar weinig mensen zijn hier die dat hebben, maak je niet druk. Ik denk dat het verloppig niet zo'n probleem is. Er is nog geen H5N1-virus dat besmettelijk is onder mensen. Dus geen PANIEK!!

Wel goed om hier dan te vermelden, zie je dode vogels, waarschuuw de (milieu)politie, dan kan er onderzoek worden gedaan of de vogelgriep ook hier is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Berichten: 111

Re: vogelgriep

Beste MariotB,

Kijk even op de onderstaande link

http://www.vwa.nl/index.php?structure_id=1...tructure_id=118

Het kan geen kwaad om alvast een griepprik te halen. Maar het is niet juist dat daardoor de kans op besmetting afneemt met H5N1. Wel bestaat er de kans dat de weerstand beter is tegen gewone griep. (en daarvoor is de griepprik bedoeld).

quote RIVM "De kans bestaat dat het virus zal muteren in een variant die overgebracht kan worden van mens op mens. Wereldwijde verspreiding van een menselijke variant kan verstrekkende gevolgen hebben voor de volksgezondheid. De verspreiding van het virus wordt daarom nauwlettend gevolgd door het Centrum voor Infectieziektenbestrijding van het RIVM. "

Let op... de kans bestaat...... betekent dus niet dat het nu al zo is.

Berichten: 111

Re: vogelgriep

Jeroen was mij iets te snel af

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vogelgriep

Toch is er een ander aspect waar de originele poster gelijk heeft, en dit is ook de reden dat men wel mensen die met vogels werken wil inenten.

Voor het ontstaan van een variant van H5N1 die van mens tot mens overdraagbaar is, zal het virus dit trucje moeten leren. Dit kan gebeuren door stukken virus uit te wisselen met een gewoon griepvirus dat dat al kan.

Als dus iemand die al een gewone griep heeft in aanraking komt met H5N1 zou het kunnen dat in zijn lichaam de twee virussen mengen, en een nieuwe H5N1 variant wordt gemaakt die van mens op mens kan worden overgedragen.

Vaccineren van mensen die werken met vogels verkleint de kans dat dit gebeurt. Dit vaccineren helpt dus niet om die mensen van de vogelgriepdood te redden, maar potentieel wel om de pandemie uit te stellen.

De pandemie helemaal voorkomen zal niet werken. Eens zal het toch voorkomen dat het mengvirus onststaat, en het is alleen te hopen dat we dan goed zijn voorbereid, en dat die variant niet al te veel van de dodelijke genen van het vogel-H5N1 meeneemt.

Overigens kost het maken van een vaccin tegen een nieuwe menselijke griepvariant niet zo erg veel tijd. 6-9 maanden heb ik wel eens begrepen. Dit is een routineklus.

In elk geval helpt het niet als vaccinatie om griepremmers te nemen. Bewaar die totdat je ze werkelijk nodig hebt (de allereerste verschijnselen van een griepinfectie).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vogelgriep

Is het niet zo dat (juist) in varkens ook dergelijke voor de mens gevaarlijke mengvirussen kunnen ontstaan (varkens besmet met een menselijke variant en de vogelvariant)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vogelgriep

Is het niet zo dat (juist) in varkens ook dergelijke voor de mens gevaarlijke mengvirussen kunnen ontstaan (varkens besmet met een menselijke variant en de vogelvariant)?
Dat zou best kunnen, maar dat lijkt me een stukje minder waarschijnlijk omdat in varkens niet zal worden geselecteerd op eigenschappen die de overdracht tussen mensen zal bevorderen.

Berichten: 1.153

Re: vogelgriep

Is het niet zo dat (juist) in varkens ook dergelijke voor de mens gevaarlijke mengvirussen kunnen ontstaan (varkens besmet met een menselijke variant en de vogelvariant)?
het hoeft niet alleen varkens, kippen koeien of weet ik veel welk beest te zijn.

Virussen hebben de eigenschap snel te groeien. Dus daar zal de evolutie ook een stuk sneller gaan dan bij een mens (die ongveer 13 jaar nodig heeft om te groeien tot een staat waarin nakomelingen mogelijk zijn). Dus de kans dat een virus van soort op soort overdraagbaar is is redelijk groot. Daarnaast nog het feit dat er maar weinig verschil in DNA tussen mens en varken en chimpangee is is er altijd een kans dat een virus meerdere soorten ziek kan maken.

Reageer