[scheikunde] Schuimkraag van bier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Schuimkraag van bier

Ik zit nu in 6 ath en moet een profielwerkstuk maken. dit doe ik over de schuimkraag van bier.

ik vroeg me een aantal dingen af:

- de schuimkraag wordt veroorzaakt door CO2, er zit bijv ook CO2 in cola, maar hier ontstaat geen schuimkraag. hoe kan dit?

- als het bierglas vettig is ontstaat er een kleine of geen schuimkraag. waar wordt dit door veroorzaakt.

- met welke stof kan je het beste pipeteren om erachter te komen wat de concentratie CO2 in bier en cola is?

alvast bedankt

Arjan

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

gebruik de zoekfunctie : DEZE

en vind dit bier

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

hobbehobbehobbe schreef:

- met welke stof kan je het beste pipeteren om erachter te komen wat de concentratie CO2 in bier en cola is?
Pipeteren? tja je hebt ze in kleine maten 0.1 t/m 1 ml en grootte tot 100 ml. Ligt eraan hoeveel je wilt pipeteren. Materiaal kan glas zijn of plastic.

Vettigheid van het glas.... als je bier drinkt waarmee komt het glas in contact, behalve je hand... en wat zit erin in (speeksel) oeps verklapt.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

ik denk dat ik ga pipeteren met 1 ml, of is er nog een andere, miss makkelijkere, manier om achter de concentraties te komen.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

bedoel je niet titreren?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

foutje :lol:

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

ik heb inmiddels bier getitreerd met natronloog. eerst het bier verdund: 10 mL bier aanvullen met gedestileerd water tot 100mL.

de indicator fenolftaleien toegevoegd. er vond een kleuromslag plaats na toevoegen van 5,82 mL natronloog.

ik vroeg me af welke reactie er plaatsvind tussen het bier en de natronloog..

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

Natronloog is een base en waarom titreer je iets met een base?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

ja omdat het een zuur is, daar ben ik ook nog wel uit...maar wat is dan het zuur in het bier. t kan zijn dat ik nu een hele achterlijke vraag stel hoor...

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

t kan zijn dat ik nu een hele achterlijke vraag stel hoor...
Vragen zijn niet achterlijk, mensen zijn achterlijk :) :) Niet persoonlijk opvatten!!! Zelf weet ik het ook niet, maar omdat je opdracht over CO2 gaat, denk ik dat het zuur H2CO3 of HCO3- is.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

als je het bier gaat titreren met bijv natronloog krijg je de volgende reactie

H2CO3 + 2 OH- --> 2 H2O + CO32-

als het goed is kan je uitrekenen hoeveel mol CO32- er is ontstaan. je hebt dan alleen nog niet een antwoord op de vraag hoeveel koolzuur er is ontstaan. op welke manier kan je hier acher komen?

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 198

Re: [scheikunde] Schuimkraag van bier

volgens mij krijg je hiermee een probleempje

dat CO2 zit namelijk in de dranken onder de vorm van H2CO3, dus als je dit bij titratie gaat vormen zal het dnekik weer gewoon in CO2 gaan uiteenvallen enzo.

maar daar ben ik niet zeker van.

kan het niet potentiometrisch of zo ?

Reageer