[scheikunde] vetten en olie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] vetten en olie

hey mensen,

mijn vraag is zijn de verschillen tussen olie en vet scheikundig of natuurkundig en waarom?

wat ik al heb kunnen vinden is:

Scheikundig gezien zijn vetten opgebouwd uit glycerol waaraan drie vetzuren zijn gekoppeld. Er zijn meer dan 50 verschillende vetzuren.

Vetten houden hun vaste vorm bij lichaamstemperatuur, oliën zijn dan vloeibaar.

maar ik zou graag meer willen, omdat dit om een werkstuk gaat en waar niet veel info over te vinden is dus ik hoop dat jullie me bij deze vraag kunnen helpen.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vetten en olie

Probeer eens (hier op het forum en erbuiten) te zoeken op "onverzadigde vetzuren". Misschien wordt je dan wijzer?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] vetten en olie

sorry maar wat heeft chloresterol hier mee temaken want als k het in typte bij google kreeg ik berichten over cholesterol met hdl en ldl (dat was toevallig ook een vraag bij t werkstuk en heb ik al helemaal uitgezocht dus daar had ik weinig aan)

iemand een beter idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vetten en olie

Weet je wat een onverzadigd vetzuur is?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] vetten en olie

vetzuren zijn koolstofketens met aan een uiteinde een carboxylgroep

onverzadigde vetzuren hebben een (enkelvoudige) of twee en meer (meervoudig) dubbele binding tussen de c-atomen. en dit type vetzuur komt vooral voor in plantaardige vetten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vetten en olie

Heel juist.

Wat er nu gebeurt is dat een vetzuur met een dubbele binding erin een "knik" in het molecuul heeft. Een verzadigd vetzuur kun je heel makkelijk recht leggen.

Allemaal recht naast elkaar liggende moleculen passen prima in elkaar en vullen gemakkelijk de ruimte. Daarom worden deze vetten al snel vast.

Als er een flink aantal geknikte vetzuren tussen zitten, dan past het allemaal niet zo lekker. Dat soort olien blijven liever vloeibaar door elkaar heen bewegen. Pas bij veel lagere temperaturen kun je ze toch zover krijgen om op hun plek te blijven.

Reageer