Springen naar inhoud

[scheikunde] Stoomdestillatie?

• Log in om te kunnen reageren

Nennie

Nennie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 18:49

Ik moet voor scheikunde op school parfum maken. We hebben na een tijdje zoeken op internet bedacht dat we de Etherische OliŽn uit een plant moeten halen via stoomdestillatie. Alleen we weten niet wat dat inhoud en wat je er allemaal voor nodig hebt. Kunnen jullie me helpen? Graag goed uitgelegd en niet met moeilijke woorden, ik ben ook maar een simpele ziel die bijna geen verstand van scheikunde heeft. Alvast enorm bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 18:57

Hier zag ik een leuk voorbeeld van een simpele opstelling:

http://home.tiscali....toomdestillatie

Hopelijk kun je hier iets verder mee komen..

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11119 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 23:53

Om het iets te verduidelijken: ik heb dit ooit met gewone kruidnagels uit een zakje gedaan. Je gooit die kruidnagels, in jouw geval je plant, in de kolf waar ook de stoom bijkomt. Je leidt deze stoom vervolgens door een koeler, waar deze samen met je olieŽn in een opvangkolf neerslaat. Vervolgens extraheer je je olie als deze een lagensysteem vormt af en destilleer je de organische laag en droog je die over een droogmiddel. Mocht er geen lagensysteem ontstaan, zou ik het water proberen onder een licht vacuum af te destilleren en vervolgens ook drogen over een droogmiddel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures