blijft waterstof koud

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

blijft waterstof koud

hallo ik heb effe en vraagje

wanneer je waterstof in vloeibare vorm, wat dan erg koud is, in een fles zou vullen (zo fles wat ze gebruiken bij duiken)

als je dat fles sluit dan kan de watrestof niet meer er uit of uitzetten

vroeg ik me af: blijft de waterstof dan vloeibaar ?dus ook koud

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: blijft waterstof koud

Boven een temperatuur van 33 K ( - 240 C) kan waterstof niet vloeibaar zijn (kritieke temperatuur, BINAS)

Ik zou overigens een iets sterker flesje pakken.................
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: blijft waterstof koud

Boven een temperatuur van 33 K ( - 240 C) kan waterstof niet vloeibaar zijn (kritieke temperatuur, BINAS)  

Ik zou overigens een iets sterker flesje pakken.................
Het kook punt van water is volgens de binas ook 100 graden celcius.

bij een standaart druk van ongeveer 105 Pa (zeg ik dat wel goed?) maar bij andere drukken klopt niet niet meer.

Dit vloeibaar waterstof zal in de openlucht met 20 graden celcius snel verdampen. Maar in de fles zou de druk dan enorm toenemen. En als de druk toeneemt dan word het verdampingspunt hoger. Dus:

Een deel van het waterstof zal verdampen, maar omdat de druk dan zo hoog word zal er een groot deel vloeibaar blijven. ook bij hoge temperaturen. (als de fles dit houdt), ze bedenk ik het tenminste

over de temperatuur durf ik niets te zeggen, volgens mij word het dan wel gewoon warm. want ik heb nog nooit gehoord dan luchtdicht verpakken van erg koude spullen als een goede isolator werkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: blijft waterstof koud

Antoon, nou ben je aan het jokken....... :roll: Kookpunten lopen op bij hogere druk, maar er bestaan zogenoemde kritieke temperaturen.

Voor waterstof is dat de eerder genoemde 33 K. Voor water ligt die kritieke temperatuur bijvoorbeeld op 647 K (374 C). Bij geen enkele praktische of theoretische druk zal water boven deze temperatuur vloeibaar blijven. Die 647 K is trouwens ook precies die temperatuur waarbij de BINAS-tabel "verzadigingsdrukken van water" ophoudt. Dat is bij de kritieke druk 221.10^5 Pa.

Op onderstaande site een complete uitleg, een paar hele mooie plaatjes en zelfs animaties van dit verschijnsel:

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.d...supportId=95906
Boven de kritieke temperatuur hebben we geen damp en vloeistof meer, maar een zogenaamde fluïde fase. In het kritisch punt verdwijnt het onderscheid tussen gas en vloeistof
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: blijft waterstof koud

Naarmate de temperatuur stijgt, kruipen de dichtheden van vloeistof en gas naar elkaar toe. Boven de kritieke temperatuur Tc is er geen onderscheid meer tussen gas en vloeistof. De dichtheid van het systeem is dan pc en de bijbehorende druk Pc. Voor water geldt dat Tc=920 °C en Pc= 221 bar.
Overigens ook gevonden op de in mijn vorige post genoemde site. Pc komt overeen met mijn BINAS. Tc niet, die haalde ik eerder uit binas aan als 374 °C

Wat gaat er mis??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: blijft waterstof koud

PiBoy schreef:hallo ik heb effe en vraagje

wanneer je waterstof in vloeibare vorm, wat dan erg koud is, in een fles zou  vullen (zo fles wat ze gebruiken bij duiken)

als je dat fles sluit dan kan de watrestof niet meer er uit of uitzetten

vroeg ik me af:  blijft de waterstof dan vloeibaar ?dus ook koud
Helaas, was het maar zo makkelijk, dat zou al een aardige stap richting de waterstof economy zijn....

Als de fles in jouw voorbeeld niet sterk genoeg is dan zal deze binnen geringe tijd uit elkaar spatten. In de praktijk zijn er nog altijd mensen die proberen cryogene vloeistoffen (bv vloeibare stikstof, -196grd) in een thermosfles te bewaren.... Niet proberen, dat gaat niet goed, als de fles niet geknapt is door de koude, dan zal hij wel exploderen door de druk die opbouwt.

Terug naar de waterstof.

In de praktijk lopen er in verschillende landen diverse tests met "waterstof" auto's en bussen. Sommigen gebruiken gasvormige H2 dat onder hoge druk opgeslagen wordt in speciale tanks op de bus of in de auto. (in Amsterdam rijden 3 waterstof bussen met gasvormige H2 rond)

De voertuigen met vloeibare waterstof hebben een superthermosfles. Deze is vacuum geisoleerd, helaas evengoed door instraling van warmte verdampt de vloeibare H2 behoorlijk snel.

De firma Linde heeft een nieuwe opslag ontwikkeld. Dit is een tank met meerdere lagen. De binnenste tank bevat waterstof, daarom heen een laag met vloeibare lucht, daarom heen isolatie.

Op het moment dat er waterstof verbruikt wordt, wordt met de verdampingsenergie van de waterstof lucht vloeibaar gemaakt. Op deze manier wordt redelijk simpel de waterstof in de tank op temperatuur gehouden.

zie ook: http://www.linde-gas.com/international/web...ydrogen_storage

op deze site staat een link (CoolH2) naar een duidelijke animatie.

Groeten

Techneut

Reageer