Springen naar inhoud

beginnen in organische chemie

• Log in om te kunnen reageren

bartjeuh

bartjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 20:45

Hoi,

Ik ben nieuw hier op dit forum, vind het vervelend om al meteen een topic te openen maarja.

Ik doe momenteel de opleiding elektrotechniek aan de TUe, maar heb toch een grote interesse in scheikunde, met name in organische chemie. Nou zou ik het liefste twee studies tegelijk doen, maar dat kan helaas niet.
Toch wil ik graag het een en ander bijleren over organische chemie, maar ik kan nergens goede boeken vinden...

Ik dacht op dit forum zullen vast wel veel mensen zitten die een opleiding in de chemie hebben (gedaan), dus die zullen vast wel weten welke boeken ik moet hebben om mee te beginnen.

Ik zat zelf te denken aan HBO eerstejaars en dan van het vak organische chemie, (als dat een apart vak is).

Heeft iemand tips voor me? Of misschien wel een tweedehansje?

Engels is geen probleem, maar ga er van uit dat ik slechts op VWO niveau Chemiekennis heb.

BVD, Bart

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JvG_CF

JvG_CF

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 21:33

Hoi

Er zijn natuurlijk verschillende boeken, maar ik weet er een aantal.

Ze hebben allemaal als titel 'Organic Chemistry'

Schrijvers: Morrison and Boyd (Heb ik zelf college uit gehad)
P.Y. Bruice (Is wat biologisch getint)
J. McMurry (Wordt op de UU gebruikt)
Wade (werd op de TUe gebruikt)

Ik denk dat vooral de McMurry een aanrader is voor zelfstudie. De tekst leest
makkelijk weg, veel voorbeelden, plaatjes van moleculen en mechanismen van reacties. Ook staan er veel opgaven door de tekst heen en aan het eind van de hoofdstukken een mooie samenvatting, gevolgd door wat opgaven die iets dieper
op de stof ingaan.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 22:15

Hoi

Er zijn natuurlijk verschillende boeken, maar ik weet er een aantal.

Ze hebben allemaal als titel 'Organic Chemistry'

Schrijvers: Morrison and Boyd (Heb ik zelf college uit gehad)

Ik denk dat vooral de McMurry een aanrader is voor zelfstudie. De tekst leest
makkelijk weg, veel voorbeelden, plaatjes van moleculen en mechanismen van reacties. Ook staan er veel opgaven door de tekst heen en aan het eind van de hoofdstukken een mooie samenvatting, gevolgd door wat opgaven die iets dieper
op de stof ingaan.

Helemaal met je eens...Ik heb les uit Organic Chemistry van Morrison and Boyd en dat boek is zo duidelijk met veel mechanismen en beschrijvingen. Het is wel Engels maar het boek is echt heel erg duidelijk.

Dit geldt ook voor McMurry. Dit is ook een lesboek van mij en hier staat genoeg basis van de organische chemie in samen met een gedeelte over chemische binding. Dit boek is goed om mee te beginnen (ookal staat er veel anorganische chemie in) want het is duidelijk en het is een goede basis.
Dit boek is dus een algemeen lesboek en niet specifiek gericht op Organische Chemie!!!.

Organic Chemistry (morrison and Boyd) daarentegen is dieper. Je gaat in op de reacties voor het maken van organische verbindingen en de reacties die de organische verbindingen aan kunnen gaan. De reacties in dit boek staan echt zeer duidelijk in dit boek maar je hebt wel wat basiskennis chemische binding (atoom, molecuul opbouw) en organische chemie (welke verbindingen zijn er, wat zijn de eigenschappen, wat zijn de structuren) nodig.

Dus al met al:
Organic Chemistry - Morrison and Boyd
Chemistry - McMurry

Veranderd door JeffreyButer, 26 oktober 2005 - 22:19

bartjeuh

bartjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 22:28

ok heel erg bedankt ik zal is gaan kijken of ik ze ergens kan bestellen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 23:44

Wat ook een goed boek is is Organic Chemistry door Solomons, de 8e druk alweer :lol:

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 09:07

Ik weet niet of het makkelijk is om aan Organic Chemistry van Morrison And Boyed te komen. Ik meende dat de meest recente derde druk er helemaal uit gaat en er een gehele nieuwe druk komt.
Wellicht ligt er nog eentje op het zernikeplein 11 in Groningen bij de Scholtens en Wristers. Het boek kost 98 euro. Misschien is het daarom ook een idee om te zoeken in een 2de hands (school)boeken winkel. Bijvoorbeeld De Slegte..

[edit] DrQuico: De Slegte is toch met een g

Oeps..inderdaad...de sleGte met een G..sorry :lol:

Veranderd door JeffreyButer, 27 oktober 2005 - 13:26

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures