Jagers- en boerencultuur

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Jagers- en boerencultuur

Ik heb iemand bij de beschrijving van de organisatiecultuur gebruik horen maken van de metafoor jagerscultuur en boerencultuur. Ik heb via google gevonden dat o.a. Hurst (1995) dit gebruikt. Is er iemand die nog andere auteurs kent die deze metafoor gebruiken?

Dank je,

Hans

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Jagers- en boerencultuur

Ik ken de volgende cultuurbenaderingen:
1. De typologie van Harrison en Handy

Volgens Harisson (1972) moet de organisatie rekening houden met tegenstrijdige belangen van individu en organisatie. Hierdoor zijn er vier verschillende soorten culturen. Deze vier culturen zijn in 1978 door Handy voorzien van Griekse godennamen. De vier culturen zijn:

1. Machtscultuur, Zeus de patriarch met een charismatische persoonlijkheid. Dit is een cultuur met een sterke leidersfiguur.

2. Rollencultuur, Apollo de god van wetten en voorschriften. In deze cultuur wordt de basis gevormd door regels, afspraken en hiërarchie.

3. Taakcultuur, Athene de godin van wijsheid. Taakgerichtheid en deskundigheid staan centraal in deze cultuur.

4. Personencultuur, Dionysos de individualist. Hier staat de individu op de voorgrond. De organisatie is er voor de medewerkers en niet omgekeerd.

2. De typologie van Deal en Kenedy

Deal en Kenedy (1982) baseren hun typologie van de organisatieculturen op de relatie tussen omgeving en organisatie. Om onderscheid te maken wordt gekeken naar het risico in het contact met de omgeving en naar de mate waarin men snel feedback krijgt. Hierdoor ontstaan vier culturen:

A. Machocultuur. Veel risico en een snelle feedback. Dit is een cultuur van individualisten en stoere mensen

B. Hard werken en spelen cultuur. Weinig risico en een snelle feedback. Een cultuur voor harde werkers. Plezier in het werk en actief zijn is erg belangrijk in deze cultuur.

C. Alles op een kaart cultuur. Veel risico en een langzame feedback. Vergadercultuur waar veel belang gehecht wordt aan status.

D. Procedurecultuur. Weinig risico en een langzame feedback. Hier is het proces belangrijker dan het product. Het is belangrijker hoe mensen zich gedragen dan hoe ze presteren.

3. De typologie van Kets de Vries en Miller

Bij de typologie van Kets de Vries en Miller richt men zich op de persoonlijkheidskenmerken van de leidende figuren. Leiders kunnen gezien worden als de personificatie van de organisatiecultuur en kunnen door hun voorbeeldgedrag zeer veel invloed hebben. Kets de Vries en Miller geven hierdoor een typologie van verschillende neurotische organisaties. Hierbij gebruiken zij een psychoanalytisch referentiekader. Dat levert vijf culturen op:

I. De depressieve cultuur, deze is gebaseerd op een gemis aan zelfvertrouwen en een gevoel van mislukking

II. De dwangmatige cultuur is gebaseerd op angst en het gemis aan grip op het gebeuren in de organisatie.

III. De dramatische cultuur is gebaseerd op de behoefte in het centrum van de belangstelling te staan.

IV. De paranoïde cultuur is gebaseerd op achterdocht en wantrouwen.

V. De schizoïde cultuur, deze is gebaseerd op het gevoel dat de wereld niet veel te bieden heeft.
Bron: Dictaat AVANS

Hurst ken ik dus niet en de jagers en boeren ook niet. Kun je daar wat over uitleggen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Jagers- en boerencultuur

Duitse schrijver Gunter Dueck, schrijft boeken over de organisatiecultuur binnen grote bedrijven. Gebruikt de metaforen die je noemt. Helaas alleen in het Duits vrees ik.

http://www.wissenschaft-online.de:81/artikel/715890
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 2

Re: Jagers- en boerencultuur

Dank jullie wel. Ger, ik heb het boek van Hurst (crisis and renewal) in de UB Tilburg gevonden. Zodra ik wat meer weet zal ik het melden.

Groet,

hans

Reageer