Springen naar inhoud

rijangst, hoe kom je er vanaf?

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 22:31

hallo,
weer even een vraagje.
wie heeft hier een goed advies,antwoord op?
mijn vrouw heeft al jaren haar rijbewijs.
vlak nadat ze haar rijbewijs haalde knalde er iemand frontaal via de zijkant binnen. resultaat was dat ze flink geschrokken was en auto naar de fillestijne. ze was niet fout. :wink:
enkele maanden later , werden we door een ontsnapte gestoorde uit een inrichting , die tot drie maal toe ons met ruim 160 km/uur probeerde te rammen bij de Drechttunnel bij Dordrecht aangereden.
de ontsnapte gek ging in de tunnel over de kop. mijn vrouw die achter het stuur zat kreeg de auto gelukkig onder controle ,maar ik wist dat mijn laatste uurtje had geslagen.
we hadden het overleeft.
sindsdien durft ze niet goed meer in de auto te rijden.
je kan zelf wel goed rijden ; maar dan wordt je dus door anderen het slachtoffer,zegt ze zelf. :roll:
sindsdien rijdt ze weleens een stukje van ons huis naar de supermarkt om te oefenen(hooguit twee keer per jaar) , paar minuten hier vandaan,(maar de schrik zit er flink in).
ik mag en kan haar niet pushen,om haar weer achter het stuur te krijgen, ze moet het doen als ze zover is.
maar hoe komt ze nu een stap verder?
ik breng haar , en haal haar op van werk, maar ik weet dat dit inwendig aan haar vreet, dat ze vindt '' dat ze niet sterk genoeg is'' om achter het stuur te kruipen.
ik weet dat ze op dit punt weer zelfstandiger wil worden,maar hoe?
geef me raad, geen therapietjes,maar goede raad.
groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 22:58

Goed te begrijpen dat ze niet meer durft. De kans dat je iets overkomt is ook altijd aanwezig, dat valt ook niet te ontkennen, hoe goed je zelf ook rijdt. Hoe begrijpelijk het ook allemaal is, ik ben toch bang dat je aan therapie moet denken (in dit geval cognitieve gedragstherapie zou ik zeggen). De laatste tijd hoor ik ook veel over EMDR (wat staat voor "Eye Movement Desensitization and Reprocessing"), een uitermate werkzame therapiebij post traumatische stress stoornis en wellicht ook andere aandoeningen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2005 - 10:41

Of oefenen met een rijsimulator. Dat helpt goed bij irrationele angsten - alleen is de angst in dit geval niet irrationeel... maar het valt te proberen, kan in elk geval geen kwaad.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Ad3741

Ad3741

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 16:03

Je echtgenote is niet de enige die rij- of verkeersangst heeft na een ongeval.
Suggestie om het probleem op te lossen:
Ga naar een rijschool met wat oudere instructeurs en vertel wat er aan de hand is. Zij kennen het fenomeen en kunnen haar rijlessen geven met het accent op haar angst. Je echtgenote voelt zich veilig door de dubbele bediening en de rustige uitleg van verkeerssituaties. Langzaam opbouwen met veel geduld.

Sibylle De Pauw

Sibylle De Pauw

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2005 - 18:28

De beste therapie is toch om regelmatig te rijden.Hoe langer je wacht hoe meer schrik je opbouwt.Tot de dag dat je helemaal niet meer achter het stuur wil.Ongelukken gebeuren altijd en overal!
5 jaar geleden heb ik een whiplash gehad door auto-ongeval.Volledig in m'n recht!De dader was een roekeloze jongeman die te snel reed en z'n bocht niet meer kon halen.De gevolgen van dit ongeval draag ik nog steeds met me mee.Zowel mentaal als fysisch!Ik rij nog steeds regelmatig met de auto,dit nemen ze mij niet af!

Veel geluk!

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2005 - 12:57

Misschien is het ook een idee om op plekken te gaan rijden waar geen overig verkeer is; dan wordt je vrouw in ieder geval weer vertrouwd met het bedienen van de auto.
Ook is dit een mooi experiment om te zien of ze echt bang is voor andere weggebruikers, of dat de angst niet ergens anders schuilt (dat ze misschien toch niet zo overtuigd is van haar eigen rijkwaliteiten).
Je kunt ook een keer gaan karten, of (doe eens gek) een dagje op zandvoort gaan scheuren (er zijn trainingsdagen tijdens welke je gewoon met je eigen auto op zandvoort kunt rijden).
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures