[scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Ik kom er bij de volgende vraag niet uit:

het soortelijk geleidingsvermogen van een verzadigde oplossing van AgCl in water bedraagt 2,71*10-6 Ω-1cm-1. Het soortelijk geleidingsvermogen van water bij deze temperatuur is 1,26*10-6 Ω-1cm-1.

Ook is gegeven:

λ0 (Ag+) = 61,9 Ω-1cm2eq-1

λ0 (Cl-) = 76,3 Ω-1cm2eq-1

Hieruit moet ik het oplosbaarheidsproduct berekenen van AgCl.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Heb je de formule om het geleidingsvermogen uit te drukken in de activiteiten van Ag+ en Cl? Vast wel. Hiernaast moet je het geleidingsvermogen van water aftrekken van het totale geleidingsvermogen om de bijdragen van Ag+ en Cl- aan de geleiding te isoleren van de bijdrage van water.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

volgens mij moet dit nu te berekenen zijn met de volgende formule:

Λ = κ / c* Waarbij de κ is te berekenen door de κ van water af te trekken van de κ van AgCl, zoals u al aangaf. De eenheid van c* is eq·cm-3.

De Λ is te berekenen door λ0(Ag+) op te tellen bij de λ0(Cl-). Λ(AgCl) = 61,9 + 76,3 = 138,2 Ω-1cm2eq-1.

c* = 1,45*10-6 / 138,2 = 1,05*10-8 eq·cm-3.

aangezien de equivalent van AgCl = 1, geldt dat er 1,05*10-8 * 1000 = 1,05*10-5 mol L-1 AgCl is.

Het oplosbaarheidsproduct is dan: (1,05*10-5)2 = 1,10*10-10. Dit komt niet overeen met de literaire waarde van 1,8*10-10.

Doe ik nu iets fout of hoor ik dit antwoord te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Ik zie zo geen fouten in je berekening, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Komt de temperatuur van de literatuurwaarde wel overeen met die in de opgave?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Ja de temperatuur komt overeen.

Reageer