celwand openbreken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

celwand openbreken

Ey,

De docent zegt dat er 3 methoden zijn om een celwand open te breken, namelijk:

- Lysozym.

- Sonificatie.

- French press.

* Kan iemand me vertellen wat het handigste en waarom.

* Ik vind trouwens niet wat sonificatie precies is en french press ook niet :lol: .

Zou iemand me kunnen helpen,

alvast bedankt,

Broekhem

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: celwand openbreken

Sonificatie oftewel ultrasonificatie is met behulp van (ultrasone) trillingen de celwant kapot maken. Daar gebruik je dan zogenaamde trilbaden voor.

Met French press kom ik ook niet verder dan dit wikipedia artikel. Waarschijnlijk ook een methode om celwanden te slopen :lol:

Sonificatie lijkt mij het gemakkelijkste, want je hebt geen voorbewerking van je monster nodig en je hoeft ook geen (vreemde/storende) stoffen toe te voegen.

Berichten: 740

Re: celwand openbreken

Ik denk dat deze french press van wiki niet veel met bacteriën te maken heeft...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: celwand openbreken

Is French Press niet gewoon dat je de celwanden kapot wrijft of perst?

Berichten: 102

Re: celwand openbreken

Ik heb echt geen flauw idee, daarom vroeg ik het he :lol: .

Als jullie wat vinden wat nuttig is zouden jullie dan de link willen plaatsen, zodat ik ook zelf kan kijken.

Broekhem

Berichten: 218

Re: celwand openbreken

Is French Press niet gewoon dat je de celwanden kapot wrijft of perst?
Maar dan wel natuurlijk met een Frans tintje he :lol: Misschien dat de bladen de vorm van een stokbrood hebben :)

Berichten: 337

Re: celwand openbreken

Is French Press niet gewoon dat je de celwanden kapot wrijft of perst?
In principe komt het hier op neer ja. Met name plantencellen met een stugge celwand zijn niet makkelijk te lyseren. Met behulp van een mortiertje kun je dan de blaadjes in een plantenpapje veranderen.

Lysozym behoort tot een van de mogelijkheden, maar er zijn er volgens mij nog meer hoor. Osmolyse bijvoorbeeld (gaat wel langzaam) en alkalische lysis (met bijv. NaOH).

Berichten: 102

Re: celwand openbreken

Het openbreken van de celwand gaat eigenlijk gebeuren bij een bacterie (ben ik vergeten te vermelden). Ik denk dat we het gaan doen met sonificatie, tenzij dat volgens jullie helemaal niet goed genoeg is.

Tog bedankt voor de reacties.

Broekhem

Berichten: 125

Re: celwand openbreken

http://www.piercenet.com/Proteomics/browse...28&Format=Print

Sonicatie (sonificatie??) zal bij veel bakterien lukken, maar niet met een eenvoudig waterbad sonificator. Je hebt dan wel een tip-sonicator nodig. Je moet dan je sample met pulsen (sonificatiepulsen) behandelen en op ijs houden, want er kan behoorlijk wat warmte vrijkomen. Het voordeel van een tip sonicator is, dat je met kleine hoeveelheden sample kunt werken (afhankelijk van de tip tot 100 µL).

Sommige bacterien gaan echter niet kapot, daar zul je toch echt met een enzym aan de gang moeten gaan.

Sjouke

Berichten: 40

Re: celwand openbreken

French Press is inderdaad mechanisch de cellen homogeniseren, maar ik dacht (ik kan fout zijn, dat gebeurt wel vaker :) ) dat dit een specifieke techniek was. Namelijk: onder hoge druk een celcultuur in suspensie door een zeer kleine opening persen zodat eens een cel door de opening komt 'openspat' door het verschil in druk aan de 2 kanten van de wand.

Ik zou het nog eens moeten opzoeken, maar mijn cursussen liggen nog op kot.

Berichten: 9

Re: celwand openbreken

Hoi,

Misschien komt mijn reactie wat laat, maar ik heb mij zojuist aangemeld n.a.v. een aantal interessante onderwerpen die ik zojuist gelezen heb.

Wat de French Press betreft heeft "Witte" vrijwel geheel gelijk. Bij deze methode worden celsuspensies namelijk onder hoge (interne) druk geplaatst (100 tot 1000 atm.). Vervolgens laat men de celsuspensie langzaam door kleine gaatjes naar buiten stromen. Daar de interne druk 100-1000 atm. is en de cellen vervolgens onderworpen worden aan een externe druk van 1 atm, barsten de cellen open en komt de celinhoud vrij.

Dit ter bevestiging van jouw twijfel "Witte" :eusa_sick:

Greetz Chris

Reageer