Springen naar inhoud

Diclofenacnatrium

• Log in om te kunnen reageren

Karel_CF

Karel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 21:33

Hoi,

Al bijna 6 jaar gebruik ik regelmatig Diclofenacnatrium 50mg.
De in de bijsluiter vermelde bijwerkingen, wisselend gezichtsvermogen, ook gehoor, opvliegingen zijn helaas op mij van toepassing. Echter vandaag hoorde ik een gerucht dat dit middel trombose kan veroorzaken. Ook iets over erectieproblemen.

Mijn waarnemingen en ook gevoel zeggen dat het middel niet klopt!

Weet iemand er iets meer van?

Karel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5078 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 01 november 2005 - 21:47

Hoi Karel en welkom op Chemieforum.nl!

Al is dit niet helemaal het straatje van de chemici denk ik wel dat ik je kan helpen. De site die bij mij gelijk op komt is http://www.geneesmid...nrepertorium.nl (ook op school gebruikt namelijk).

Klik op zoeken en typ diclofenacnatrium in en kies vervolgens het 'type' dat je slikt. Als je even naar beneden scrollt vind je een zeer uitgebreid overzicht van bijwerkingen en zeldzame bijwerkingen, een medisch woordenboek is wel noodzakelijk :lol:

http://www.ziekenhui...cat=woordenboek

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders is overleg met je huisarts of een topic op dokter.nl en/of dokterdokter.nl een goede volgende stap!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 november 2005 - 21:48

Ik weet niet wat je bedoelt met "het middel klopt niet"? Dat het zoveel bijwerkingen heeft bedoel je?

Bij geneesmiddelen is het zo, dat alle bijwerkingen die mogelijk kunnen optreden, vermeld moeten worden op de bijsluiter. Het kan zijn, dat sommige bijwerkingen pas op een bepaald moment naar voren komen, en dus bij gebruik af-en-toe helemaal niet van toepassing zijn.
Als er veel bijwerkingen op de bijsluiter staan, wil dat niet zeggen dat het middel onveilig is!

Wel is het zo (weet ik uit eigen ervaring) dat Diclofenac wat meer bezwaren heeft dan meer "standaard" pijnstillers zoals paracetamol en ibuprofen, maar het is aan de arts die het voorschrijft om te bepalen of dat voor je persoonlijke situatie een risico inhoudt.

Ik ben heel voorzichtig met trekken van conclusies, ik ben immers geen arts, en ik wil ook niet pretenderen dat we je op het forum 100% verantwoord medisch advies kunnen geven, maar ik zou me geen zorgen maken door de hoeveelheid aan bjwerkingen die op een bijsluiter staan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5078 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:10

Nog even een toegevoegde link :lol:

http://www.ziekenhui...ennaam&letter=D

De bijsluiters die je daar kan vinden zijn beter leesbaar en volgens mij zo goed als het zelfde als die ik eerder noemde!

Karel_CF

Karel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 00:24

Allemaal bedankt, maar zoals ik al schreef kende ik de bijwerkingen vanuit de bijsluiter al.

Kern van de vraag is of ook tombose en erectieproblemen er toe behoren. De bijsluiter zegt daar niets over, maar er gaan wel geruchten die kant op.

Kortom wie is op de hoogte van de echte extra bijwerkingen en niet alleen van een commercieel net verhaal.

karel

Hovinsj1

Hovinsj1

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 15:08

http://novartis.com/.../voltaren.shtml

Sjouke

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2005 - 15:11

De apotheek
Heb je deze site ook al bezorgt. Misschien kun je hier ook wel wat rondzoeken en vragen.
Het verstandigste is "neem contact op met je huisarts en leg hem je klachten voor"

MvG Ron

Veranderd door biochemiefreak, 02 november 2005 - 15:13

Karel_CF

Karel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 16:10

Hoi,

De eerste link is een reclame en de 2e posting is wat ik al heb gedaan.

Dus blijft de kern van de vraag of ook trombose en erectieproblemen er toe behoren. De bijsluiter zegt daar niets over, maar er gaan wel geruchten die kant op.

Kortom wie is op de hoogte van de echte extra bijwerkingen en niet alleen van een commercieel net verhaal.

karel

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5078 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 02 november 2005 - 17:02

In de trend van 'geef nooit op' en elke beetje info is meegenomen, maar wel met een extra opmerking dat als je 'problemen' zoekt je ze zal vinden ook!

http://qmc.ufsc.br/q...ook_extract.pdf
http://www.chemicall.../DICLOFENAC.htm

Indirect zou het met trombose te maken kunnen hebben, maar als ik het goed begrijp is het vooral zo dat als je al gevoelig bent voor trombose dit pas speelt. Bij continue overdosis kan het wel een van de directe gevolgen zijn.

Erectieproblemen kan ik echt niks over vinden, waar komt het gerucht eigenlijk vandaan??

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 14:46

'Indirect zou het met trombose te maken kunnen hebben, maar als ik het goed begrijp is het vooral zo dat als je al gevoelig bent voor trombose dit pas speelt.'

Geheel correct Jorim!

In mijn database van geneesmiddelen vind ik geen enkele indicatie voor verhoogde kans op trombose en/of erectieproblemen..... wat niet uitsluit dat dit nooit voor zal komen, maar de kans er op toch wel ERG klein maakt!

IEDER geneesmiddel heeft bijwerkingen, en wat men daarvan merkt is een combinatie van:

- dosering
- tijdsduur
- gestel van patient
- gebruik andere geneesmiddelen
- nuttigen bepaalde soorten eten en/of drinken

Zolang het bij 'geruchten' blijft zou ik me dus nergens druk over maken... sterker nog: het is, naar mijn mening, beter voor iedereen als men 'geruchten' niet verder verspreid :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures