Springen naar inhoud

Methaan opnemende / verwerkende bacterien?

• Log in om te kunnen reageren

Lennart

Lennart

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 11:32

Zijn er bacterie soorten/ stammen die methaan onder anaerobe omstandigheden bij atmosferische druk kunnen opnemen en afbreken?

Ik weet dat dit wel kan onder aerobe omstandigheden omdat dit een goede koolstofbron is. Er zijn ook bacteriesoorten archea??? die in diepzee methaan kunnen opnemen maar onder normale druk?

Is hier vakliteratuur van, zoja waar kan ik die krijgen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2005 - 11:05

Nou dat is nou toevallig, je hebt de juiste persoon gevonden, ik ben bezig met een promotieonderzoek naar dit fenomeen (Anaerobe afbraak van methaan gekoppeld aan sulfaat reductie). Ik heb alle mogelijk vakliteratuur in pdf file dus als je wilt kun je me een PM sturen voor verdere vragen.

Het is nog niet duidelijk hoe het proces van AOM verloopt, wel is het duidelijk dat het gekoppeld is aan sulfaat reductie. In de diepzee is dit proces voor het eerst in situ aangetoond en er zijn nu onderzoeken gaande om deze bacterien of Archaea te isoleren (waaronder ik dus :wink: ). Het probleem is de extreem langzame groei van deze organismen dus we proberen op allelei verschillende manieren deze groei te stimuleren. (oa. hoge druk, bioreactoren, etc.)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Lennart

Lennart

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 11:52

Je hebt een PM!

Is wel mooi dat ik je hier vang dan :roll:

Kenneth Verheggen

Kenneth Verheggen

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2005 - 23:31

Nou dat is nou toevallig, je hebt de juiste persoon gevonden, ik ben bezig met een promotieonderzoek naar dit fenomeen (Anaerobe afbraak van methaan gekoppeld aan sulfaat reductie). Ik heb alle mogelijk vakliteratuur in pdf file dus als je wilt kun je me een PM sturen voor verdere vragen.

Het is nog niet duidelijk hoe het proces van AOM verloopt, wel is het duidelijk dat het gekoppeld is aan sulfaat reductie. In de diepzee is dit proces voor het eerst in situ aangetoond en er zijn nu onderzoeken gaande om deze bacterien of Archaea te isoleren (waaronder ik dus :wink: ). Het probleem is de extreem langzame groei van deze organismen dus we proberen op allelei verschillende manieren deze groei te stimuleren. (oa. hoge druk, bioreactoren, etc.)

Hť! Op NGC zag ik een documentaire over een pas ontdekte soort worm of annemoon (ik weet het niet juist meer maar ik geloof wormen) die sulfide uitgestoten door "onderwatervulkaantjes" zeg maar, en die overleefden dus op de oceaanbodem(onder heel grote druk dus) en waar geen zonlicht kon doordringen en die kunnen verder functioneren terwijl het water erond meer dan 400įC is...Heel interessant :roll: maar hoe onderzoekt men zoiets eigenlijk? Het is toch enorm duur om telkens op die bepaalde plekken met de juiste omstandigheden een onderzoek te doen?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]

If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2005 - 01:05

Dit had ik ook al vaker gezien op tv, ze leven in grote groepen op die onderzeeŽse geisers :roll:

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2005 - 13:56

maar hoe onderzoekt men zoiets eigenlijk? Het is toch enorm duur om telkens op die bepaalde plekken met de juiste omstandigheden een onderzoek te doen?

Deze onderzoeken zijn idd erg duur en lastig en je vindt dan ook niet veel informatie over deze organismen. In situ onderzoeken worden voornamelijk gedaan door met een submersible te duiken en dan wat foto's te maken. Onderzoek naar de microorganismen is makkelijker, je schept gewoon wat sediment op en je stopt het in een hogedrukvat of reactor en dan kun je kijken wat er gebeurd.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 10:32

Als je zin hebt in een boek die vormen van methaanverwerkende bacterien tot "bloedstollende" wetenschappelijke roman heeft verwerkt: lees "de zwerm" van .. (Michael?) Schatzing.

Goed boek, maar ging mij wel iets te diep in op zo`n beetje alles wat er ook maar een beetje wetenschappelijk mee te maken had. Wel leuk om te lezen en heb er ook nog eens veel van geleerd. (op gegeven moment zorgen de bacterien zelfs voor een zeebeving en een tsunami over europa..)

• Gast

Geplaatst op 15 november 2005 - 16:26

Ja is mooie materie, die diepzee methaan bacterie!!! Vraag me alleen af op een soort gelijke bacteriesoort ook in meer handbare situaties zijn te vinden!??

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 09:59

Ja is mooie materie, die diepzee methaan bacterie!!! Vraag me alleen af op een soort gelijke bacteriesoort ook in meer handbare situaties zijn te vinden!??

Er staan vermeldigen in de Literatuur van methaan oxiderende organismen in "Landfill Leachate Plumes" (vuilstort uitwaterings gebieden?) in Nederland en ook in gewone zoetwatermeren zijn dit soort processen waargenomen. Ik probeer zelf deze organismen op te kweken in bioreactoren.

Lennart

Lennart

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 14:53

Ow??? das goed om te horen. Had je die literatuur al naar me toe gestuurt?

Maar het dus al aangetoond dat deze organismen in water afkomstig uit stortplaatsen in Nederland zitten?!

Kun je deze organismen middels een microscoop makkelijk identificeren?

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 11:42

Ow??? das goed om te horen. Had je die literatuur al naar me toe gestuurt?

Maar het dus al aangetoond dat deze organismen in water afkomstig uit stortplaatsen in Nederland zitten?!  

Kun je deze organismen middels een microscoop makkelijk identificeren?

Ik geloof idd dat je dat artikel al had, het is de volgende:

Title: Biogeochemical processes at the fringe of a landfill leachate pollution plume: potential for dissolved organic carbon, Fe(II), Mn(II), NH4, and CH4 oxidation
Author(s): van Breukelen BM, Griffioen J
Source: JOURNAL OF CONTAMINANT HYDROLOGY 73 (1-4): 181-205 SEP 2004

Ook dit artikel heeft het over methaan oxidatie in grondwater

Title: Oxidation of fugitive methane in ground water linked to bacterial sulfate reduction
Author(s): Van Stempvoort D, Maathuis H, Jaworski E, Mayer B, Rich K
Source: GROUND WATER 43 (2): 187-199 MAR-APR 2005

Deze organismen zijn helaas niet van andere bacterien of Archaea te onderscheiden met gewone licht microscopie, alleen door moleculaire technieken als DGGE of FISH kun je deze organismen detecteren.

Doffer

Doffer

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 18:52

Hoi

Vandaag was iets in het nieuws over een bacterie die metaan omzet.
Dit is natuurlijk goed voor het broeikaseffect.

Hoe gaat dit nu in zijn werk, de bacterie gebruikt geen zuurstof :roll:

Red BoriZ

Red BoriZ

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 12:16

Hoi

Vandaag was iets in het nieuws over een bacterie die metaan omzet.
Dit is natuurlijk goed voor het broeikaseffect.

Hoe gaat dit nu in zijn werk, de bacterie gebruikt geen zuurstof :roll:

Ja gisteren ofzo zag ik dit ook in het nieuws, maar zo goed is dit toch ook weer niet voor het milieu.

Want als de bacterie methaan laat reageren met sulfaat, dan zou er sulfide en CO2 ontstaan en CO2 is ook slecht voor het broeikaseffect. Of is methaan veel warmtevasthoudender?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2006 - 12:24

methaanverwerkende ana'erobe bacterien: zie forum wetenschappelijk nieuws:
http://www.wetenscha...showtopic=27188

Red BoriZ schrijft:

Want als de bacterie methaan laat reageren met sulfaat, dan zou er sulfide en CO2 ontstaan en CO2 is ook slecht voor het broeikaseffect. Of is methaan veel warmtevasthoudender?

http://yosemite.epa..../Emissions.html

Each greenhouse gas differs in its ability to absorb heat in the atmosphere. HFCs and PFCs are the most heat-absorbent. Methane traps over 21 times more heat per molecule than carbon dioxide, and nitrous oxide absorbs 270 times more heat per molecule than carbon dioxide. Often, estimates of greenhouse gas emissions are presented in units of millions of metric tons of carbon equivalents (MMTCE), which weights each gas by its GWP value, or Global Warming Potential.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Doffer

Doffer

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2006 - 17:14

Methaan is vele male erger dan CO2

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures