De kleuren in vuurwerk

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 18

Re: De kleuren in vuurwerk

Ik heb het een en ander opgezocht over vuurwerk in mijn schoolboek (lerarenopleiding scheikunde) de zouten die gebruikt worden zijn bij de explosie gewoon energetisch het geschikst om de elektronen in hogere energie banen te krijgen en ze vervolgens weer terug te laten vallen. Hierbij worden er fotonen uitgestraalt die de kleuren veroorzaken.

In dit boek staat overigens dat SrCl licht met een golflengte van 620 tot 750 λ (rood) geeft en BaCl 490-560 λ (groen), CuCl 435-440 λ en een sodium mengsel/monster(?) geeft 589 λ (geel-oranje). Overigens staat vermeld dat mooi helder blauw nog niet algemeen bekend is en dat als je het ziet het waarschijnlijk een geheim megsel van de maker is.


In vuurwerk is koper verantwoordelijk voor blauw licht, niet voor groen. Gewoon in een vlam geeft koper groen licht, maar in de omstandigheden van een brandende vuurwerk compositie is het blauw. Waarom? Dat weet ik helaas niet.
Dit is misschien te verklaren doordat bij de explosie er veel meer energie vrij komt. Hierdoor worden de elektronen in een hoger energie niveau gebracht en zodra te terug vallen komt er blauw licht vrij, en bij verbranden kan de energie misschien wel te weinig zijn. Zodat de elektronen maar minder hoog komen dan bij de explosie en dus bij het terug vallen fotonen van een andere frequentie uitstralen.

Berichten: 3

Re: De kleuren in vuurwerk

Een klein detailvraagje over gekleurde vlammen:

* Is langdurige blootstelling aan de gassen die vrijkomen bij verbranding van metalen of zouten ervan niet toxisch?

* Bestaan er ook niet-metalen die bij verbranding een gekleurde vlam geven? Ik denk daarbij vooral in de richting van bepaalde types kruiden, planten,....

Met de jeugdbeweging willen we immers het decor van ons nachtspel omringen door een schouwspel van gekleurde vlammen. Alleen zijn we er praktisch nog niet uit hoe we dat aan boord gaan leggen en willen we onze jonge leden logischerwijs ook niet blootstellen aan toxische verbrandingsgassen.

met dank

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: De kleuren in vuurwerk

Is langdurige blootstelling aan de gassen die vrijkomen bij verbranding van metalen of zouten ervan niet toxisch?
Te veel is natuurlijk nooit goed, maar je moet het ook niet overdrijven. Ook bij een gewoon kampvuur komen toxische gassen vrij die je beter niet te veel in kunt ademen. Hiernaast hangt de giftigheid sterk af van de giftigheid van het metaal-ion. Maar echt druk zou ik me er bij buitengebruik niet om maken.

Hiernaast doen we ook het hele jaar ons best om de lucht schoon te houden waarna we met oud en nieuw massaal zowat alle normwaarden voor luchtvervuiling overschrijden.
Bestaan er ook niet-metalen die bij verbranding een gekleurde vlam geven? Ik denk daarbij vooral in de richting van bepaalde types kruiden, planten,....
Eigenlijk geven alle elementen wel vlamkleuringen alleen zijn ze niet alle even intens en liggen ze ook niet allemaal in het zichtbare deel van het lichtspectrum. Een mooi voorbeeld is wel chloor, die heeft relatief intense banden bij 490, 521 en 542 nm wat een blauw-groene kleur geeft. Hiermee kun je het chloorhoudende pvc onderscheiden van andere kunststoffen. Het geeft groenige vlammen.

In het 'CRC Handbook of Chemistry and Physics' staat een tabel met de lijnspectra van de meeste elementen.
Met de jeugdbeweging willen we immers het decor van ons nachtspel omringen door een schouwspel van gekleurde vlammen.
Met gekleurde lampen en een rookmachine kun je gemakkelijker veel spectaculairdere effecten krijgen dan met vuur en metaalzouten, lijkt me.

Reageer