ammonia + .....

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 5

ammonia + .....

hallo, ik ben nieuw hier en heb helemaal geen verstand van chemi :) maajah ik vroeg me af of jullie mischien weten wat er zou gebeuren als ik ammonia met ammoniumstikstof (9,5%) nitraatstikstof (2,5%) en citroenzuur vermeng mischien helemaal nix :oops: maajah ik vroetg het me af alvast bedankt voor de input :)
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ammonia + .....

Hoi!

Er is een hele goede regel in de scheikunde: als je niet weet wat er zal gebeuren, doe het dan maar niet!

Waarom wil je dit specifiek weten?

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: ammonia + .....

haha das een goeie regel :) maar ik wil het weten omdat ik geintreseert ben in chemi en chemische reacties deze stoffen heb ik toevallig thuis liggen dus ik dacht zal ik et maar bij lkaar flansen en zien wat er gebeurd :) maar dat leek me niet zo'n goed idee dus ben ik op dit forum beland :oops:
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: ammonia + .....

Ja dat zal allemaal wel, maar wat is ammoniumstikstof en nitraatstikstof nu weer???
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ammonia + .....

Ik denk dat hier kunstmest wordt bedoeld. Stikstof uit nitraat, en stikstof als ammonium. Een bepaalde vorm van N12 dus.

Alleen die citroenzuur begrijp ik niet.

Als je ammonia en citroenzuur bij elkaar gooit, krijg je een chemische reactie tussen die twee. Daarvan zul je niets spectaculairs merken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: ammonia + .....

ok dankje wel , is er ook geen reactie tussen de stikstoffen en de ammonia ?
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 3.145

Re: ammonia + .....

Volgens mij krijg je een nucleaire reactie, waarbij al die stikstofkernen samensmelten en een meltdown veroorzaken tussen jouw oren :) .

Mag ik je een tip geven? Ga eens naar de bieb en zoek een scheikundeboek, waar je de basisbeginselen van de chemie worden bijgebracht. Een boek voor 3VWO of 3HAVO o.i.d. zal je vast een stuk verder helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: ammonia + .....

soo jij ben grappig :)
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 857

Re: ammonia + .....

soo jij ben grappig 
het is Bent...

maar Woelen heeft wel gelijk...Als je geïnteresseert bent in scheikunde ga dan boeken lezen en actief en zinvol mee discussiëren op het forum..

En zoals reeds gezegd is: Niets bij elkaar gooien als je niet weet wat er gebeurt.

Soms weten wij het ook niet en is de reactie van Woelen best wel mogelijk.
Volgens mij krijg je een nucleaire reactie, waarbij al die stikstofkernen samensmelten en een meltdown veroorzaken tussen jouw oren  .
Pas als het tegendeel bewezen is, is het niet zo.

Maar serieus: Pak een boek en ga lekker lezen en ontdek een hele nieuwe wereld...Scheikunde Kicks ***...Scheikunde is stoer...Echt waar...De vrouwen zijn niet bij me weg te rammen.

rwwh: het is gezegd, met een d....

Berichten: 328

Re: ammonia + .....

Maar serieus
De vrouwen zijn niet bij me weg te rammen.
Moet ik dat echt serieus opvatten? :)

Voor de rest heb je wel een goed punt.

ps. het is bent, met een kleine letter :)

Berichten: 857

Re: ammonia + .....

rwwh: het is gezegd, met een d....
ps. het is bent, met een kleine letter  ;)


:) :) ....ik heb vanaf deze dag nooit meer commentaar op iemand zijn of haar gramatica...Die van mij blijkt nog slechter te zijn :oops: :oops:
QUOTE 

De vrouwen zijn niet bij me weg te rammen.

Moet ik dat echt serieus opvatten?


Ja... 8-) 8-) :D :P

Berichten: 2.035

Re: ammonia + .....

goed zelfinzicht.... 'iemand zijn grammatica' is al HELEMAAL geen Nederlands.... probeer eens 'iemand's grammatica' :)

En uiteraard is grammatica met dubbel m... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ammonia + .....

<table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderator opmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>Tot zover de taalkundige analyse.

Ontopic graag!</td></tr></table><div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: ammonia + .....

ok, ok.... on topic:

De zak die Psychomantis voor ogen heeft om te laten reageren met ammonia en citroenzuur (uitgeperste citroenen? :) ) is inderdaad niets anders dan kunstmest, en staat hier beschreven:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmest

'ammoniumstikstof' en 'nitraatstikstof' zijn dus niets anders dan stikstof, 'verpakt' als NH4+ en NO3-

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: ammonia + .....

Jeffrey, bouw een veiligheid in door mijn onderschrift over te nemen; nooit meer gezeur. Afbeelding

Ontopic:

Vooral als je met kunstmest wil gaan spelen om bommen te maken, dien je te beschikken over een redelijke kennis over de scheikunde. Dingen mengen waarvan je niet weet wat het is kunnen onverwacht gaan spetteren, bijten, roken of wat dan ook waardoor je gezondheid in gevaar wordt gebracht.

Kijk eens op deze site voor experimenten van diverse vakgebieden, ook scheikunde :)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer