Springen naar inhoud

Piekverschuiving bij polarografische analyse

• Log in om te kunnen reageren

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 19:06

Tijdens een analyse van vitamine c in sinaasappelsap met een polarograaf gebeurde het volgende:

De vitamine c piek verschoof naar een hoger potentiaal

Piek standaard vitamine c (vitamine c + water + electrolyt): +/- 60 mV
Piek verschillende monsters sinaasappelsap (+electrolyt): +/- 110 mV

De waardes kloppen niet helemaal, maar dat gaat het ook niet om. Waar het wel om gaat is dat de piek is verschoven naar een hoger potentiaal.

Nou is mijn vraag: Hoe is zoiets mogelijk?

De vitamine c bij sinaasappelsap zit in een andere matrix, maar hoe kan het dat daardoor de piek is verschoven? Vitamine c is toch vitamine c? De stoffen in sinaasappelsap hebben dus blijkbaar invloed op de vitamine c, maar wat is die invloed dan, of wat doen ze met de vitamine c?

Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, want het kan net zo goed met andere stoffen of analyses gebeuren (lijkt me). Maar hoe kan zoiets dan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 november 2005 - 19:41

Welke polarografische techniek gebruikte je?

Ik heb me met mijn stage bezig gehouden met DPASV en daar had ik wel eens last van verschuivende pieken door de referentie-elektrode, alleen werkte dit dan ook door in hetzelfde monster...

Zuurstof in je oplossingen stoort ook :)

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 19:51

Ik weet het zo niet meer, is al een analyse van vorig jaar, maar ik dacht er weer aan nadat een paar klasgenoten met hetzelfde verschijnsel zaten. En de piekverschuiving trad alleen op bij standaard en monster, niet bij de monsters onderling.

De zuurstof werd eruitgehaald m.b.v. stikstof.

Maar zoals ik al zei, het zal misschien ook wel bij andere methoden/technieken voorkomen, dit was maar een voorbeeld.

Ok, het was dus differential pulse, want we kregen zo'n piek. Voor de rest geen spannende of vage methodes gebruikt.

Veranderd door Roytje, 03 november 2005 - 19:57

mrmark

mrmark

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2005 - 10:23

je pH heeft ook een grote invloed op je resultaten. ik meen dat bij een lagere pH je piek naar rechts verschuift. je H+ gaat geleiden als een malle wat verschuiving naar rechts verschuift. pin me er niet op vast maar in die richting ka je het in ieder geval zoeken. ik heb het net ook bij een bapaling gehad, bij een lagere ph (4,64) verschoof alles ongeveer 0,3v naar links ( links? ja links, ik weet ook ff niet hoe :eusa_sick:, iemand miscchien een ideetje?)

Veranderd door mrmark, 21 december 2005 - 11:08

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures