[chemie] Waarom geen hogere pH?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

[chemie] Waarom geen hogere pH?

Hallo allemaal,

Van koolzuurhoudend water heb ik voor en na ontgassen de pH gemeten met een pH-meter. Ik verwachtte dat de pH na het ontgassen hoger zou zijn dan voor het ontgassen.

Dit bleek niet zo te zijn (twee keer meten gaf binnen 2 honderdsten dezelfde meetwaarde).

Waarom dacht ik van wel?

H2O + CO2 ↔ H2CO3 ↔ HCO3- + H+

Als CO2 (g) uit de oplossing verdwijnt, is dat een product van het uiteenvallen van H2CO3. Dus verwacht ik dat het evenwicht tussen H2CO3 ↔ HCO3- + H+ steeds verder naar links zal verschuiven (richting H2CO3), waardoor de oplossing dus minder zuur zal worden.

--> Waarom gaat dit niet op?

Bij voorbaat dank voor de moeite!

Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

CO2 in water geeft inderdaad wat zuurder water. Bij mijn bedrijf moeten we bij pH kritische bepalingen CO2 vrij deminwater maken door het te koken. Ik heb echter nog nooit de pH gemeten om een verschil aan te tonen.

Oplossing: Misschien is je ontgasser niet goed. Hoe heb je het gedaan; vacuumontgassen of ultrasson? Probeer het eens te koken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

We hebben het in een ultrasoon-bad gedaan (15 minuten kamertemp)

Koolzuur is natuurlijk wel een zwak zuur, maar 2 honderdsten? (wat gemakkelijk een meetfout kan zijn)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

Zoals ik al zei, probeer eens 500 mL een kwartier te koken. Misschien dat er dan een groter verschil optreedt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

Als je koolzuurhoudend water gebruikt uit zo"n bronwaterfles, krijg je door koken toch onvermijdelijk neerslagen van carbonaten, en alleen daardoor al een pH-verandering?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

Valt toch wel mee denk ik. Het gehalte aan mineralen in bronwater is dermate laag, dat er geen neerslag ontstaat. Je laat de oplossing namelijk niet droogkoken. Echter heb je wel een punt als het gaat om die mineralen. Door het koken verdwijnt water uit je oplossing en dit heeft weer tot gevolg dat de relatieve concentratie mineralen hoger wordt. Wat dit voor invloed op de pH heeft, durf ik zo niet te zeggen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

Eens op een flesje bronwater gekeken, bevat 503 mg/L aan hydrogeencarbonaat, een een 100 mg/L aan magnesium- en calcium-ionen samen. Mijn Binas geeft voor calcium-en magnesiumcarbonaten zeer lage oplosbaarheidsconstanten, al weet ik daar niet meer mee te rekenen (vergeten). Ook nog een 40 mg/L Na en K samen. Als ik alle geëtiketteerde zouten bij elkaar optel kom ik niet veel verder dan ca 0,8 g/L. Dat is een zeer slecht pH gebufferde oplossing zou ik zeggen. Het lijkt me dat je daar maar een klein beetje aan hoeft te (ver)prutsen om metingen onbetrouwbaar te maken???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

Binas stelt volgens mij dat 'slecht oplosbaar' gelijk staat aan ca. 0,01 mol/liter opgeloste stof.

360 mg/l HCO3 volgens het etiket van een flesje Sourcy rood.

Dat is

HCO3 --> 1 + 12 + (3*16) = 61 gram/mol

0,360/61 = 0,0059 mol/liter

STEL dat er evenveel H+ als HCO3(-) in oplossing zou zijn, heb je het over een pH van -log(0,0059) = 1,01. Da's vrij zuur..

Een pH van 1 voor een flesje bubbelwater? ..daar geloof ik niets van
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

een flesje St Leger du Nord (aldi), na 5 minuten schudden, gemeten met Merck pH strookjes (resp 2-9 en 5-10)

pH :roll: 5..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

Inmiddels heeft mijn glaasje St Leger anderhalf uur staan ontgassen( regelmatig geschud), pH niet merkbaar veranderd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

Ik ga op school nog eens een stevige boom platen :roll:

Ontzettend bedankt voor de moeite! :D

Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: [chemie] Waarom geen hogere pH?

Over wat voor water gaat het hier eigenlijk? Bronwater bijv.? Maar dat is electrolietarm en dan wordt de uitkomst van de meting bepaald door de pH meting zelf.

De glaselectrode moet geijkt worden met een standaard buffer. Maar die heeft toch een bepaalde ionsterkte en daarmee ook een bepaalde buffercapaciteit. Als je daarna de meting in electrolietvrij water zonder buffercapaciteit gaat meten gaat het fout.

Als je alles zou uitvoeren in zout water, bijvoorbeeld zeewater, gaat het allemaal prima. Dan kun je goed zien hoe het ontgassen invloed heeft op de gemeten pH. Je hebt dus een bepaalde ionsterkte nodig om reproduceerbaar te kunnen meten. Dat zit hem in de potentiaalinstelling aan de referentieelectrode, die een onderdeel is van de (gecombineerde) glaselectrode. Bekijk Uw glaselectrode eens met een vergrootglas en kijk of je de referentie-electrode ergens aan de zijkant kunt zien. Het is eigenlijk een complete electrochemische cel met twee electroden waarvan je de potentiaal meet. H. Zeilmaker

Reageer