natriumsulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

natriumsulfaat

ik heb ff een vraagje: ik moet voor scheikunde op school een opdracht doen.... dus miss kunnen jullie mij helpen?? :)

hier volgt de opdracht: hoe maak je ongeveer 0,15 gram van het vaste zout natriumsulfaat?

je hebt de beschikking over zwavelzuuroplossing(ca 0,1 M) en natronloog

(ca 0,1 M) en het zout moet zuiver zijn (dus het mag niet vermengd zijn met andere stoffen)

Berichten: 2

Re: natriumsulfaat

Hey,

H2SO4 + NaOH ==> NaSO4 + H3O+

Ik ben te lui om uit te rekenen hoeveel je van elke stof moet toevoegen maar dat kun je uitrekenen met de molaire massa

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: natriumsulfaat

Ook blijkbaar iets te lui om de reactievergelijking kloppend te maken. :)

H2SO4 + 2 NaOH ==> Na2SO4 + 2H2O

Berichten: 3.145

Re: natriumsulfaat

Masta T-dogg schreef:Hey,

H2SO4 +  NaOH ==>  NaSO4 + H3O+
Chemlevel 5??? :) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: natriumsulfaat

rieneke schreef: ik heb ff een vraagje: ik moet voor scheikunde op school een opdracht doen.... dus miss kunnen jullie mij helpen?? :)

hier volgt de opdracht: hoe maak je ongeveer 0,15 gram van het vaste zout natriumsulfaat?

je hebt de beschikking over zwavelzuuroplossing(ca 0,1 M) en natronloog

(ca 0,1 M) en het zout moet zuiver zijn (dus het mag niet vermengd zijn met andere stoffen)
Na het bij elkaar voegen van de juiste hoeveelheden van de oplossing kun je je zout krijgen door het water te verdampen of door het zout neer te laten slaan door toevoeging van een hoeveelheid alcohol.

Berichten: 2

Re: natriumsulfaat

heey allemaal,

dankje wel voor het helpen maar ff een vraagje aan DrQuicois er ook een proef die je kunt doen zonder dat je alcohol nodig hebt?? :)

grtjs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: natriumsulfaat

Ja, het water gewoon (laten) verdampen. Bijvoorbeeld door koken of aan een rotavap.

Berichten: 130

Re: natriumsulfaat

Krijg je geen heftige reactie als je H2SO4 Bij NaOH doet

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumsulfaat

Niet zo sterk als je de uitgangsstoffen eerst koelt, het gaat namelijk alleen maar om de warmte die vrijkomt. Natuurlijk wel het zuur bij de base doen en niet omgekeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: natriumsulfaat

Natuurlijk wel het zuur bij de base doen en niet omgekeerd.
Als beide reagentia 0.1 M zijn, is de warmteontwikkeling minimaal. Plons de oplossingen gewoon bij elkaar. Geen probleem.

Berichten: 2.035

Re: natriumsulfaat

En als de concentraties hoog zijn (beide dus geconcentreerd) maakt het geen f*****r uit welke je bij de ander gooit....

Gec. NaOH is net zo aggressief als gec. H2SO4 8-[

Re: natriumsulfaat

En als de concentraties hoog zijn (beide dus geconcentreerd) maakt het geen f*****r uit welke je bij de ander gooit....


Ik denk dat je het hier mis hebt, als je verstandig bent meng je de component met laagste dichtheid bij de componentmet de hoogste dichtheid om te voorkomen dat onder in de vloeistof dampbellen onstaan die alles uit het bekerglas doen spatten

Ik zou er er in ieder geval voor zorgen dat ik het doe onder stevig mengen met een magneetroerder in de zuurkast met gesloten raam om zoveel mogelijk risico uit te sluiten.

Berichten: 3.145

Re: natriumsulfaat

Gooi a.u.b. geen grote hoeveelheid vast NaOH bij geconcentreerd zwavelzuur. Dat lijkt mij vragen om problemen. Ik weet niet precies hoe heftig dit zal gaan, maar het lijkt mij een behoorlijk forse reactie. Probeer eerst eens een spatelpuntje NaOH bij 1 ml H2SO4 in een reageerbuisje en zelfs dan nog goed oppassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: natriumsulfaat

als je verstandig bent meng je de component met laagste dichtheid bij de componentmet de hoogste dichtheid om te voorkomen dat onder in de vloeistof dampbellen onstaan die alles uit het bekerglas doen spatten
Normaal gesproken raadt men het omgekeerde aan. Als je water bij zwavelzuur gooit, wordt die ene druppel bovenop kokend heet en gaat spatten. Als je een druppel zwavelzuur (met grotere dichtheid) in water gooit, heeft hij gedurende de weg door de vloeistof naar beneden voldoende koelcontacten.

Re: natriumsulfaat

rwwh

Dom,Dommer, Domst je hebt helemaal gelijk 8-[

Reageer