UPLC

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 292

UPLC

Half jaartje geleden een lezing gehad van Waters, over de introductie van UPLC in Nederland. Vroeg me af of iemand dit al in de praktijk is tegengekomen. Zo ja, wat is je mening hierover?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: UPLC

Weet niemand wat UPLC is?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: UPLC

Ik niet, maar jij vast wel. Dus leef je uit!

Berichten: 2.399

Re: UPLC

Misschien moet je even vertellen waar het de afkorting van is.

Bedoel je de ultra hoge druk chromatografie?

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: UPLC

UPLC is de nieuwste techniek op gebied van vloeistofchromatografie en staat voor Ultra Performance Liquid Chromatography

Omdat er een limiet bestaat aan druk die de huidige kolommen aankunnen, was het bij HPLC niet mogelijk om nog kleinere pakkingsdeeltjes (<1 µm) te gebruiken voor betere prestaties.

Daar is bij UPLC een oplossing voor gevonden; kleinere drukresistente pakkingsdeeltjes, betere resolutie, analysetijden beperkt tot enkele minuten en gebruik van kleinere volumes.

De fijne theorie heb ik wel gehad maar weet ik zo 1 2 3 niet op te noemen, zoals hoe groot de deeltjes zijn, welke druk etc.

Voor meer info zou je op www.waters.com kunnen kijken. De techniek is dus nog niet zo lang op de markt, vroeg me dus af of er mensen zijn met ervaringen met deze techniek.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.399

Re: UPLC

Ja het is eigenlijk weinig nieuws onder de zon. Kleinere deeltjes zorgen dus voor een gigantisch hoge backpressure, die normale pompen dus ook niet aankonden. Gevolg is dat de kosten explosief toe nemen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoorde er 2weken geleden wat over. Ik zit op het moment in amerika en daar schijnen een paar pharmaceutrische bedrijven ze te gebruiken, hightroughput is hier een big issue. Ik denk dat het hier ook bij blijft ivm met de kosten.

Berichten: 1.153

Re: UPLC

theoretisch werkt UPLC natuurlijk geweldig, de C-term in de H/u-curve komt een stuk lager te liggen.

Praktisch: net als Leon zegt, hoge druk. Dus nieuwe pompen. En die zijn duur.

Dus je moet afwegen, heb ik echt zo snelle, goede scheiding nodig dat ik ook die dure pompen nodig heb. Dus is de afschrijving van de nieuwe apparatuur zodanig, dat je bedrijf het met de opdrachten kan afhandelen. (ga je er (nog) meer winst mee maken)

Maar ik moet zeggen de scheidingen die ik er nu mee heb gezien zijn echt geweldig.

Berichten: 6

Re: UPLC

Ha mensen nieuw hier dus probeer mijn kennis te delen weet nog niet alles laborant in opleiding.

Maargoed verwonderlijk heb ik lichte ervaring met UPLC, ik loop namelijk stage op een groot bedrijf waarbij ze op de chromo afdeling een uplc aangeschaft hebben. Zelf krijg ik hier op school niet mee te maken maar je vroeg voornamelijk om de indruk

Hier zijn ze laaiend over de UPLC hij is wel 9 keer zo snel als een HPLC dit betekend dat je bijvoorbeeld bij sommige bepalingen van je aging probleem af bent. En spoed monsters heb je dus ook zo geanalyseerd.

Het is alleen een hele invenstering om er 1 aan te schaffen als bedrijf maargoed ti bepaald zich altijd terug in tijd, verder heb ik weinig andere dingen kunnen waarnemen als van de HPLC alleen dat de UPLC 9 keer zo snel is nu zijn sommige materialen wel in 1 minuut geanalyseerd.

De UPLC is de toekomst !

Berichten: 266

Re: UPLC

Ik heb er een paar weken testen meegedaan. Bij ons op het bedrijf hebben we er namelijk al 3 tal al bijna een jaar. Binnekort komt Agilent ook met 700 bar pompen uit en ze hebben nu ook al 1.7mu materiaal. Voor screeningen en zo is dit natuurlijk prachtig. Het punt is wel dat het theoretisch platen niet wordt bereikt omdat er in de kolom een slecht temperatuursprofiel heerst met piekverbreding tot gevolg door de hoge druk. Mijn ervaringen zijn wel (maart vorig jaar) dat de kolommen van waters nog niet zo goed waren. Waarschijnlijk nog te veel spreiding op hun deeltjesgrootte.

Berichten: 1.153

Re: UPLC

Ik kreeg van de week een reclame blaadje over UPLC. Er stond veel literatuur verwijzingen in.

Reviews:

Journal of liquid chromatography 28 (7,8) 1253-1263 (2005)

Rapid commun. Mass.Spectrom 19 843-848 (2005)

J Chrom. B 817 (1) 67-76 (2005)

Rapid commun. Mass. Spectrom 18 2331-2337 (2004)

wanneer men nog meer wilt...het zijn er ongeveer 50....laat het maar weten

groeten

JC-V

Berichten: 8

Re: UPLC

mijn afstudeeropdracht is momenteel het omzetten van HPLC methodes naar geschikte methodes voor de UPLC. Ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben van dit apparaat. Ik heb tot nu toe n stuk of 5 methodes omgezet en de analyze tijd op de UPLC is toch 9 tot 15 keer korter dan bij de HPLC, zonder verlies van resolutie. Een analyze van 1 uur kan nu met de UPLC binnen 7 a 8 minuten worden bepaald, als je veel van dit soort analyses hebt scheelt dit echt uren werk.

Berichten: 1.153

Re: UPLC

En heb je ook nadelen ondervonden?

Berichten: 8

Re: UPLC

Een groot nadeel zijn de beperkte aantal type kolomen. Op dit moment zijn er maar 4 type kolommen beschikbaar voor de UPLC: de C8, de C18, de Phenyl kolom en de C18 shield kolom. Er is bijvoorbeeld nog geen normal phase kolom beschikbaar voor de UPLC. Ik heb wel bergrepen dat Waters in de toekomst meerdere type kolommen voor de UPLC op de markt wil brengen.

Een ander nadeel is dat de piekvorm van hele kleine pieken soms erg slecht is.

voor de rest ben ik nog geen nadelen tegengekomen.

Berichten: 1.153

Re: UPLC

en als je piek zo smal wordt dat je MS maar 2 meetpunten kan maken ivm met de snelheid van opnemen van een spectrum (vooral bij een ion-trap)? kan je dan nog quantificeren?

Berichten: 8

Re: UPLC

Bij ons is pas n niewe MS binnengekomen speciaal ontwikkeld de UPLC. Mijn collega`s zijn heel erg te spreken over deze MS. Ik zelf heb r helaas nog niet mee mogen werken, dus ik kan deze vraag nog niet beantwoorden.

Reageer