Springen naar inhoud

[scheikunde] Eliminatie van H2O uit alcohol

• Log in om te kunnen reageren

Katej

Katej

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2005 - 10:43

Ik heb maandag een herhalingstest van Chemie en er is 1 ding dat ik niet echt snap , namelijk het volgende :
De Eliminatie vn H2O uit alcohol ziet er zo uit :
            H2SO4
ethanol -------------->   etheen + H2O
            temp stijgt

Nu snap ik het volgende niet , onze leerkracht heeft aangeduid dat we echt het H-atoom onder het eerste C-atoom moeten gebruiken bij ethanol voor de reactie.
Dat ik deze atomen moet nemen om mijn H2O te bekomen begrijp ik, maar waarom echt dat H-atoom? Maakt dat echt uit ? [ Dat ik de OH moet nemen begrijp ik...]

Dankje alvast !

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 04 november 2005 - 13:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2005 - 11:02

Bedoel je met de waterstof aan het eerste C-atoom een waterstofatoom wat aan de koolstof met de OH-groep gebonden zit? Dit is immers koolstof nr 1.

Bij een eliminatie verlies je het proton aan de koolstof van de CH3-groep. En dat is koolstof nr 2.

Katej

Katej

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2005 - 11:07

Neen, juist niet een waterstofatoom aan de koolstof met de OH-groep. Onze leerkracht heeft aangeduid dat we de H-atoom onder het andere koolstof moeten nemen. Maar ik snap echt niet waarom we die MOETEN nemen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2005 - 11:13

Heb je de strukturen al uitgetekend? Etheen heeft aan iedere koolstof twee waterstofatomen, ethanol heeft er aan de ene twee en aan de andere 3. Om etheen te vormen moet er dus een waterstofatoom van de methylgroep af.

Wanneer je bij de eliminatie een proton van de CH2OH groep zou afspliten (in theorie dus) dan krijg je een zeer reactief carbeen gevormd: H3CCH. Dit gebeurd dus niet.

Katej

Katej

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2005 - 11:29

Wel ik heb de structuren zeker al getekend, want hij heeft ze ons getekend gegeven.
En jah er moet een H-atoom weg van de methylgroep. Maar waarom moet dat juist van die met 3 ?

Veranderd door Kate, 04 november 2005 - 11:30

Katej

Katej

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2005 - 11:31

En jah er moet een H-atoom weg van de methylgroep. Maar waarom moet dat juist van die met 3 ?

Ok, laat maar :) Was een domme vraag...
Nu snap ik het. Dank je !!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures