[scheikunde] Mengen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Mengen

Hallo,

Ik moest vorige week een scheikunde verslag maken over een prakticum opdracht.

De opdracht luidde: Welke moleculaire stofen zijn oplosbaar in water?

De stoffen waren:

*ethanol (alcohol)

*1-butanol

*hexaan

*1,1,1-trichloorethaan

*2-propaanamine

*1,2,3-propaantriol (glycerol)

Alle stoffen mengden zich met gedestilleerd water, behalve de laatste 2 van het rijtje. Dit komt denk ik door H-bruggen, maar kan iemand daar mij verder over inlichten. Hoe komt het nou precies dat sommige stoffen zich mengen en andere niet??? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Mengen

Wat hebben de oplosbare stoffen gemeen, dat de onoplosbare niet hadden? (Ik geef je een hint: hexaan lost niet op in water).

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Mengen

Glycerol mengt zich niet met water?...Dat geloof ik niet...3 OH groepen op een 3-C-atomig molecuul..Als iets oplost in water is dat het wel.

www.acros.be zegt:

Solubility in water:

>500 g/L (20°C)

Maar kijk eens naar de structuren van de stoffen. En inderdaad, waterstofbrug vorming heeft ermee te maken.

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Mengen

water is polair

wat zijn die stoffen van jou dit bepaald ook of die stoffen oplossen :)

ik geef je ffe een voorbeeld

vet is a-polair en lost dus niet op in water

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Mengen

je moet een polair molecuul hebben, of er moeten H-bruggen kunnen worden gevormd om oplosbaar te zijn in water.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Mengen

JeffreyButer schreef:Glycerol mengt zich niet met water?...Dat geloof ik niet...3 OH groepen op een 3-C-atomig molecuul..Als iets oplost in water is dat het wel.
Het eerste bericht klopt niet helemaal; het moet zijn :

Alle stoffen mengen zich niet, behalve de laatste 2

Sorry daarvoor :)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Mengen

Dus polaire stoffen kunnen met elkaar mengen als ik het goed begrijp?

En daarom mengen de laatste 2 zich wel met elkaar, omdat het polaire stoffen zijn? :)

Klopt dit?

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Mengen

Polaire stoffen mengen goed met elkaar. Je moet ook kijken waar er waterstofbruggen gevormd kunnen worden.

Ethanol = C2H5OH dit is een polaire stof. Wanneer je het in water giet zullen er waterstofbruggen vormen en lossen de stoffen in elkaar op.

Hexaan = C6H14 deze stof heeft geen polair karakter. Het molecuul heeft geen dipoolmoment dus is geheel a-polair. Er kunnen geen waterstofbruggen gevormd worden en dus lost het niet op in water.

Dit zelfde verhaal geldt als je glycerol als oplosmiddel gebruikt. Dit is een polaire stof dus zullen polaire stoffen hierin oplossen....alleen als er waterstofbruggen gevormd kunnen worden.

Wanneer je 2-propaanamine in glycerol giet kunnen de NH-groep van de amine waterstofbruggen vormen met de OH van glycerol.

Dus je moet kijken naar de mogelijkheid om waterstofbruggen te vormen. Hierdoor worden de intermoleculaire krachten tussen de moleculen (die waterstofbruggen kunnen vormen) verbroken en trekken ze als ware een jasje van water aan. Of in het geval van glycerol en "glyceroljasje"

Nu kan je voor iedere stof bepalen welke stoffen met elkaar zullen mengen en een heldere oplossing zullen vormen.

Het oplossen van Methanol in water animatie (Engelse toelichting)

Nog even als bijschrift:

1-Butanol = C4H9OH dit is een polaire stof. Dit komt door de OH groep aan de koolstofketen. Maar toch lost er niet geweldig veel 1-butanol op in water.

Dit komt omdat de 4 C-atomige koolstofstaart een a-polair karakter heeft. Wanneer deze koolstofstaart langer dan 5 C-atomen is zal de alcohol nauwlijks oplossen in water. Het a-polaire karakter van het molecuul heeft het polaire karakter van de OH groep "overmeesterd".

Probeer maar eens Hexanol op te lossen in water.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Mengen

Heel erg bedankt :)

Ik snap het :) :oops:

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Mengen

Jan vd Veer schreef: Heel erg bedankt  :)

Ik snap het  :)   :oops:
Graag gedaan, daarvoor zijn we hier op het chemieforum...Ik ben blij dat je de uitleg snapt...

Reageer