natrium en kalium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

natrium en kalium

Hallo allemaal,

het is misschien een beetje een stomme vraag, maar ik moet natrium en kalium aantonen, dit blijkt lastiger te zijn dan je zou verwachten, daarom vraag ik hulp.

Is er iemand die weet hoe ik deze stoffen aan moet tonen?

Bedankt

Berichten: 1.153

Re: natrium en kalium

wat heb je tot nu toe?

Berichten: 8

Re: natrium en kalium

Tot nu toe heb ik gevonden dat zowel natrium en kalium goed oplossen in water in combinatie met welke stof dan ook en dat het dus geen neerslag vormt. Verder heb ik ook niet kunnen vinden dat het een kleur heeft.

Berichten: 1.153

Re: natrium en kalium

eh.. wat weet je verder van natrium. Dat het goed oplost ok, maar inderdaad een oplossing van keukenzout heeft geen kleur.

Wat zijn natrium en kalium?

Maar andere vraag, die helpt met het oplossen van je probleem..wat voor school zit je, is dit voor studie, VWO, of wat de preciese omschrijving van de vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: natrium en kalium

En, wat voor apparatuur heb je tot je beschikking? Titratie, VES, AAS,......of moet je gewoon op schrift zetten hoe je deze kan aantonen (zonder praktisch werk)?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: natrium en kalium

Dit is misschien een heel simplistisch antwoord maar kun je niet gewoon werken met vlamkleuring. (Na >> Geel) en (Kalium >> licht paars)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: natrium en kalium

Dat is inderdaad de makkelijkste methode. Methodes zoals AAS maken hier gebruik van en bieden de mogelijkheid dat je ook mengsels kunt meten en concentraties kunt bepalen.

Reageer