Springen naar inhoud

Extractievraag

• Log in om te kunnen reageren

guus_CF

guus_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2005 - 16:08

Ik zit even met een probleem waar ik zo snel niet de oplossing voor heb of kan bedenken...
Als ik een continue extractie uitvoer in een kolom met daarin een organische en een waterfase in welke hoedanigheid bevindt zich dan de organische fase? dwz. bevindt de fase zich in de druppelfase of in de continue fase eromheen en waarom is dit?! (de organische fase heeft de laagste dichtheid en viscositeit)

alvast bedankt voor jullie antwoorden (hoop ik :) )

Guus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2005 - 21:20

Wat is een druppelfase? Wat is een continue fase? Drijft er ťťn op de ander? Wat neem je waar?

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2005 - 23:21

Wat is een druppelfase? Wat is een continue fase? Drijft er ťťn op de ander? Wat neem je waar?

inderdaad?

Druppelfase = emulsie??
Continu fase = Gescheiden lage?

als je een organische laag hebt en een waterlaag zal dit vrijwel altijd voorkomen als 2 gescheiden lagen. Meestal ligt de organische laag boven en waterlaag onder.

Veranderd door JeffreyButer, 05 november 2005 - 23:22

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2005 - 23:52

Een continue extractie mag van mij ook wel wat toegelicht worden. Het lijkt op een soort liquid/liquid extractie, maar dat is toch duidelijk een batch

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 november 2005 - 08:30

Ik zou me kunnen voorstellen dat het hier gaat om een kleine hoeveelheid te wassen organisch materiaal die in een buis naar boven door water wordt "gebubbeld". Het lijkt dan op een soort slechte emulsie: bubbels van organisch materiaal die omhoogvallen in water. Het water wordt tegelijk langzaam de andere kant op (van boven naar beneden) ververst. Zo heeft men een continu wasproces.

Als de hoeveelheden omgekeerd zijn, dan is het omgekeerd: vallen er druppels water door de organische laag naar beneden.

Maar om dit te begrijpen moeten we toch beter weten wat de vraagsteller aan het doen is.

guus_CF

guus_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 20:12

Het betreft een continu doorstroomde kolom waarin onderin de organische vloeistoffase wordt gevoed en bovenin de waterfase. Volgens mij geeft rwwh redelijk de dekking van mijn probleem. Als de waterholdup groter is dan de organische holdup dan betekend dat dat de organische fase als bellen door de kolom stromen... Of zit ik nu weer fout te denken :) ?!

b.t.w. liquid/liquid kan natuurlijk wel continu worden bedreven in bijvoorbeeld de procesindustrie en is niet alleen maar een batchproces.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 november 2005 - 20:43

Wat is precies het probleem? De waterfase is per definitie de fase die naar beneden gaat, en de organische fase de fase die omhoog gaat. Waarom wil je weten hoe dat er topologisch aan toe gaat?

Ik denk dat je gelijk hebt over de holdup, alhoewel ik als continue-leek deze term niet eerder gehoord had.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures