[scheikunde] trigonale structuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 219

[scheikunde] trigonale structuur

Het is misschien een domme vraag, maar onze leerkracht Chemie geeft de handboeken nooit mee naar huis. Dus kunnen we eigenlijk niet echt iets opzoeken. Hij zegt zijn les en dat is het eigenlijk.

Nu zou ik graag de exacte definitie van trigonale structuur willen weten.

Want hij heeft deze gezegd in de les, maar ik heb hem niet volledig kunnen opschrijven. Het is eigenlijk de definitie van trigonale structuur bij alkynen denk ik. Wat ik heb genoteerd is hetvolgende :

Def. trigonale structuur :

De 3-voudige binding geeft .........

Kan er iemand dit voor me aanvullen aub?

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] trigonale structuur

Als structuurchemicus ken ik de naam trigonaal als een eigenschap van een kristalrooster. Het betekent daar dat de drie-dimensionale stapeling in drie richtingen even grote afstanden stapt, en dat de hoeken paarsgewijs tussen die richtingen gelijk zijn, maar niet gelijk aan 90 graden (bij 90 graden spreken we over "kubisch")

Als ik het woord "trigonaal" bekijk betekent het volgens mij alleen "met drie zijden".

Een alkyn heeft iets heel anders: een drievoudige binding. Die heb ik nog nooit "trigonaal" horen noemen!

Berichten: 219

Re: [scheikunde] trigonale structuur

Kate schreef: trigonale structuur bij alkynen
Oeps :)

Ik heb me vergist van hoofdstuk denk ik bij m'n nota's in het net te zetten.

Kan het dan soms zijn dat m'n begin ook compleet fout is?

Ik denk dat ik die definitie nodig heb bij de alkenen...

Als je soms gewoon de definitie weet van trigonale structuur, dan ben ik ook al zeer blij !

Ik weet dat de trigonale structuur te maken heeft met de regels van Gillespie, maar het is niet dit dat ik zoek. Ik zou eigenlijk een echte definitie moeten hebben.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] trigonale structuur

De trigonale structuur is de structuur waarin 3 atomen aan ander atoom gebonden zijn.

pagina 1 met enkele trigonale structuren

Binding in alkeen ook trigonaal

Reageer