ATP

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

ATP

Hoe kan de afbraak van vetten toch ATP opleveren terwijl er geen glycolyse plaatsvindt?? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ATP

Vetzuren worden in de vetafbraak eerst geoxideerd tot een eenheid acetyl-CoA per twee koolstoffen in het vetzuur. Deze gaat gewoon de citroenzuurcyclus in.

Berichten: 19

Re: ATP

Verbruikt de glycolyse van koolhydraten dan wel/geen zuurstof?

Want bij zuurstof tekort wordt pyruvaat niet afgebroken.. de glycolyse blijft dan verlopen en wordt omgezet in laktaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ATP

Je vraag is een beetje verwarrend nu.

De verbranding kan aeroob en anaeroob zijn. Bij het anaerobe proces wordt melkzuur gevormd, en slechts een zeer klein deel van de energie. Bij de aerobe verbranding wordt "alleen" CO2 en H2O gevormd.

Berichten: 704

Re: ATP

glycolyse en β-oxidatie zijn 2 op zichzelf staande processen die op een verschillende plaats in de cel plaatsvinden (glycolyse = cytoplasma en β-oxidatie van vetzuren in het mitochondrium) , die beiden ATP leveren.

Berichten: 19

Re: ATP

Het gaat over glycolyse niet over anaeroob of aeroob dissimilatie!

Want tijdens glycolyse komt er GEEN Co2 vrij...

maar glycolyse verloopt wel ook al is er geen O2 aanwezig.

Als O2 aanwezig is, dan gaat het chemische energie dat opgeslagen

is in het pyruvaat en NADH, door naar citroenzuurcyclus...

Right or wrong? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ATP

Glycolyse is een deelproces voor het verkrijgen van energie uit de vertering. Tijdens dit proces wordt een glucose molecuul gesplitst in twee moleculen pyrodruivezuur. Hierbij ontstaat een netto van 2 ATP moleculen en 1 NADH molecuul. Om verder te gaan naar de volgende stappen, namelijk Oxidatieve decarboxylering, Citroenzuurcycles en Oxidatieve fosforylering. Dit levert veel energie op de vorm van ATP. Bij de afwezigheid van O2 vind er geen citroenzuurcycles en Oxidatieve fosforylering plaats en wordt het pyrodruivezuur omgezet in ethanol en melkzuur. Dus...
Als O2 aanwezig is, dan gaat het chemische energie dat opgeslagen

is in het pyruvaat en NADH, door naar citroenzuurcyclus...
inderdaad en bij de afwezigheid van zuurstof komt het niet de citroenzuurcycles in.

MvG ron

Berichten: 337

Re: ATP

Je mag best wat duidelijker (eenduidiger) zijn hoor... Het is nou niet bepaald duidelijk.

Pyruvaat wordt omgezet to acetyl coA welke de citroenzuurcyclus binnengaat.

De NADH en FADH2 die gevormd zijn ondergaan oxidatieve fosforilering in de mitochondrien, om weer meer ATP te winnen.



Te laat

pyrodruivezuur
:) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ATP

Ja lach me maar weer uit Gideon. :)

pyrodruivezuur is gewoon pyruvaat hoor. Tenminste dat staat in mijn boek over de fundamentele biologie. Of is dit vloeken in de kerk :)

MvG Ron

Berichten: 704

Re: ATP

pyrodruivezuur = middelbare schooltaal :) --> in 'echte' boeken sprrekt men over pyruvaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ATP

Heeft waarschijnlijk ook met de tijd te maken pyruvaat is wat modernere taal dan pyrodruivezuur. Dit komt gewoon rechtstreeks uit een HLO boek die ik gebruikt heb tijdens mijn studie. Maar goed het is een tweede druk uit 1987 beetje oud dus.

Fundamentele Biologie Drs A.L.B.M. Biemans, DRS A.A.F Jochems en Drs A.J.A.M.C. Weyers. tweede druk 1987
Dit boek is geschikt voor het Hoger Laboratorium Onderwijs. Daarnaast is het bruikbaar voor studenten van andere HBO opleidingen die het vak biologie in het curriculum hebben. Bovendien kan het boek een leidraad zijn voor de eerste fase van het wetenschappelijk onderwijs, met name voor de studierichtingen biologie, biotechnologie, biochemie, geneeskunde en farmacie
MvG Ron

Berichten: 19

Re: ATP

[Bij de afwezigheid van O2 vind er geen citroenzuurcycles en Oxidatieve fosforylering plaats en wordt het pyrodruivezuur omgezet in ethanol en melkzuur. Dus...]

Ik schreef: "maar glycolyse verloopt wel ook al is er geen O2 aanwezig.

Als O2 aanwezig is, dan gaat het chemische energie dat opgeslagen

is in het pyruvaat en NADH, door naar citroenzuurcyclus..."

Dus ik heb het over GLYCOLYSE en niet citroenzuurcyclus etc -_-

*zucht*

Glycolyse hoeft niet persee O2 nodig te hebben.....de rest wel jah

Berichten: 337

Re: ATP

Dus ik heb het over GLYCOLYSE en niet citroenzuurcyclus etc -


Sinds wanneer is meer info dan nodig niet welkom? Je hoeft ook niet te reageren om alleen maar dit soort posts af te kraken, het voegt zo weinig toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ATP

[Bij de afwezigheid van O2 vind er geen citroenzuurcycles en Oxidatieve fosforylering plaats en wordt het pyrodruivezuur omgezet in ethanol en melkzuur. Dus...]

Ik schreef: "maar glycolyse verloopt wel ook al is er geen O2 aanwezig.

Als O2 aanwezig is, dan gaat het chemische energie dat opgeslagen

is in het pyruvaat en NADH, door naar citroenzuurcyclus..."

Dus ik heb het over GLYCOLYSE en niet citroenzuurcyclus etc -_-

*zucht*

Glycolyse hoeft niet persee O2 nodig te hebben.....de rest wel jah
Oké we proberen je alleen maar te helpen en een beeld te geven hoe het allemaal werkt. Er zullen waarschijnlijk nog genoeg mensen op het forum komen die er wel wat aan hebben dus overbodig is deze informatie nooit.

Maar zo te zien weet je het zelf wel en kun je uit de tekst halen die ik heb geschreven dat voor de glycolyse geen zuurstof nodig is.

Sorry hoor maar de vraagstelling is bij ons niet goed overgekomen anders hadden we deze vraag snel kunnen afhandelen.

MvG Ron

Berichten: 19

Re: ATP

Zo jullie reageren wel overdreven :S

maja idd meer info kan geen kwaad.. altijd welkom..

ik wou alleen maar duidelijkheid thats it

Reageer