Springen naar inhoud

[scheikunde] ionisatie-energie

• Log in om te kunnen reageren

Shani

Shani

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 15:06

Ik moet een taak maken vo chemie en ksnap er nie veel van.Kunnen julie me helpen aub :)

1) in de tweede periode komen een aantal uitzonderingen bij de IE1.Verklaar met behulp van het hokjesmodel:s van de betreffende elementen??
Ksnap da dus echt nie :oops:

2)Komt dit ook voor bij andere periodes of groepen ,of is dit enkel bij periode 2 ?

Alvast bedankt :)
check my space: spaces.msn.com/members/rmondy en geef daar je mening op mijn weblog

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 15:51

Het hokjesmodel is het model waarmee je de elektronenconfiguratie mee bepaald.
hokjesmodel applet (java)

Maar wat bedoel je nou met die uitzonderingen?
De ionisatie energie is de energie die nodig is om een elektron te verwijderen van 1 mol gasvormige atomen of ionen.

Je moet inzien dat de elementen het liefste een edelgas configuratie hebben. Dit betekend volle hoofdschillen. Des te voller de hoodschil (en dus ook subschillen) des te hoger de ionisatie energie.

Kijk eens naar Lithium..deze heeft 1 elektron in zijn buitenste schil (2s). Als hij 1 elektron afstaat zal hij de elektronenconfiguratie van een edelgas hebben. Dus hij zal heel makkelijk zijn elektron afstaan.

Kijk eens naar Fluor...Deze heeft 7 elektronen in zijn buitenste schil (2p) en deze hoeft nog maar 1 elektron op te nemen om een edelgas configuratie te hebben. Waarom zal hij dan makkelijk een elektron afstaan??

En kijk eens naar neon..Deze heeft de edelgasconfiguratie ( Geplaatste afbeelding erg logisch natuurlijk). Als zijn elektronen vullen de hoofdschillen. Dit is zeer stabiel dus waarom zou deze een elektron willen afstaan?? Dat doet hij dus niet zo maar dus is daar veel energie voor nodig.

Dit geldt voor alle perioden!!!

De groepen hebben dezelfde eigenschappen. Zie groep 1a...De alkalimetalen. Deze hebben allemaal in hun buitenste schil 1 elektron. Door 1 elektron af te staan hebben ze de edelgasconfiguratei (= zeer stabiel). De alkalimetalen willen dit heel erg graag en daarom zijn ze ook erg reactief met water.

Ik hoop dat dit alles een beetje duidelijker maakt.

Veranderd door JeffreyButer, 06 november 2005 - 16:13

Shani

Shani

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 17:40

Merci om te antwoorden J. Geplaatste afbeelding
Da eeft mij echt wel geholpen,'k ben content da'k er nu meer van snap :)

XThNxX
check my space: spaces.msn.com/members/rmondy en geef daar je mening op mijn weblog

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures