Volume gas

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 218

Volume gas

Hoi hoi,

Misschien een stomme vraag, maar mijn boeken liggen op mijn kamer en heb ze niet bij de hand... :)

Vandaar dat ik het hier eventjes vraag:

In welke wet is beschreven, welk volume x ml vloeistof krijgt wanneer het in de gasfase komt?!?

En hoe kun je aan de hand van een bepaald volume vloeistof de druk in een ruimte bepalen?

Praktijkvoorbeeld:

Nadat wij een gasbom inert hebben gemaakt (gevuld met stikstof), hebben we hierin 0,2 microliter pentaan geïnjecteerd en de temperatuur verhoogd tot 35C. Nu ben ik gewoon geïnteresseerd in de druk van het gas in de gasbom... :)

Graag wil ik hier zelf aan rekenen in me hier in verdiepen en vandaar dat ik vraag in welke wet/ door wie dit beschreven is.

ALvast bedankt,

Groetjes Afbeelding

Berichten: 3

Re: Volume gas

hoi

Volgens mij bedoel je de wet van Raoult:

Once equilibrium has been reached,

PTotal = P1x1 + P2x2

where P1and P2 are the vapor pressures of two liquids, and x1 and x2 are their molar fractions in solution.

Dus als je de molfracties in de oplossing weet, volgt daaruit de molfracties in de gasfase.

zie ook wikipedia via deze link

My Webpage

succes

Berichten: 218

Re: Volume gas

Maar in dit voorbeeld heb ik toch géén twee vloeistoffen?!?

Ik heb 1 gas (Stikstof) om de ruimte te vullen en 1 vloeistof dat ik injecteer en verdampt.

Ik wil gewoon graag weten wat het volume bij temp x wordt, wanneer je x ml vloeistof hebt.

Groetjes

Berichten: 2.399

Re: Volume gas

22,4 liter per mol als ik me niet vergis. Ik heb ook geen boeken bij de hand :)

Berichten: 218

Re: Volume gas

Ik heb het al gevonden: PV=nRT

http://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law

Damm... nu blijkt deze niet te werken bij de overgang van vloeistof naar gas :)

Berichten: 218

Re: Volume gas

22,4 liter per mol als ik me niet vergis. Ik heb ook geen boeken bij de hand :)


Ik heb al het één en ander kunnen vinden.... maar wanneer ik pentaan heb en wil weten hoeveel vloeistof er maximaal geïnjecteerd mag worden in een ruimte. Om zeker te weten dat de vloeistof volledig verdampt (uitgaande van idiale temperatuur). Om ook andersom de druk in een ruimte te kunnen nabootsen, door x ml pentaan te injecteren

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Volume gas

Dan zou je de dampspanning moeten gaan gebruiken.

Als ik heel systematisch redeneer, blijft je stof volledig in gasfase als de (partiële) druk van je gas lager is dan de wat de dampspanning (of heet dat dampdruk?) zou zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 90

Re: Volume gas

dampspanning of dampdruk kan je allebei gebruiken, ze zijn hetzelfde.

er zou dus een bepaalde hoeveelheid pentaan in de ruimte komen als vloeistof. We willen weten hoeveel vloeistof we maximum kunnen toevoegen die volledig verdampt.

Het dauwpunt geeft de temperatuur aan waar de partieeldruk(partieeldruk omdat we ook nog met de dampdruk van het stikstof zitten) gelijk is aan de verzadigingsdruk van het gas(pentaan). Met de verzadigingsdruk als maximale partieeldruk die men kan bereiken voor dat gas, net iets grotere druk en men krijgt een vloeistoffase in het systeem(`pentaanvloeistof`).

Ik ken de dauwpuntstemperatuur (is dat die 35 °C ?)van pentaan niet van buiten (uit tabellen of grafiek te halen), maar ik geloof dat je zo wel je aantal mol pentaan kan berekenen. Zoniet kijk je wat de verzadigingsdruk is van pentaan bij 35 °C.

Maar heb je niet meer gegevens nodig? Misschien als je alles in ideale toestand beschouwt(dus geen rekening houden met de partieeldruk van stikstof bv).

succes! sherpa.

en de boeken liggen ook hier niet bij de hand.. :)

Berichten: 218

Re: Volume gas

Ik zal straks eens op internetzoeken wat die dampspanning e.d. precies inhoudt.

Mezelf hier even in verdiepen.Want ik volg het niet helemaal :)

Die 35°C komt van de temperatuur tot waar wij de gasbom (waarin wij de pentaan hebben geïnjecteerd) hebben gebracht.

Zijn er tabellen waarin de verhouding 1 mol vloeistof : volume gas bij temp x?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Volume gas

Luders schreef: Ik zal straks eens op internetzoeken wat die dampspanning e.d. precies inhoudt.

Mezelf hier even in verdiepen.Want ik volg het niet helemaal :)

Die 35°C komt van de temperatuur tot waar wij de gasbom (waarin wij de pentaan hebben geïnjecteerd) hebben gebracht.

Zijn er tabellen waarin de verhouding 1 mol vloeistof : volume gas bij temp x?

Groetjes
De omgevingsdruk speelt ook een rol hierbij. Je krijgt dan een 3d-grafiek.

Berichten: 218

Re: Volume gas

FsWd schreef:
Luders schreef: Ik zal straks eens op internetzoeken wat die dampspanning e.d. precies inhoudt.

Mezelf hier even in verdiepen.Want ik volg het niet helemaal :)

Die 35°C komt van de temperatuur tot waar wij de gasbom (waarin wij de pentaan hebben geïnjecteerd) hebben gebracht.

Zijn er tabellen waarin de verhouding 1 mol vloeistof : volume gas bij temp x?

Groetjes
De omgevingsdruk speelt ook een rol hierbij. Je krijgt dan een 3d-grafiek.
Dit is ook wanneer ik het goed heb de reden waarom PV=nVT niet van toepassing is.

Het leuke van dit alles is, is dat ik nog géén docent heb gevonden (3 docenten) die mij op weg heeft kunnen helpen :oops: (ik wacht nog 1 mailtje af)

Is het te krom om het volgende te stellen:

PV=nRT

P*0,09064Lvolume, gasbom = 0,0017molpentaan,gegeven* 8,31447(gasconstante)*308,15 K

P= 48,05 kPa = 0,5 atm + 1 atm= 1,5 atm?!? :)

Of kun je grofweg het volgende stellen:

22,4 L = 1,0 mol(gas) 0,0017 molpentaan=0,03808L gas pentaan

En met de wet van Boyle: P (p) * V = C

1 atm = 1,01*104 * 0,09046 L (volume gasbom) = 916.5146

916.5146/ 0,03808 L (gas pentaan) = 2,4 * 104 P = 2,38 ATM

Staat de V voor het volume van het voorwerp waar de gas zich in bevindt, of is dit het volume gas? :oops: Hier heb ik het volume van het voorwerp gebruikt

Kunnen jullie het nog volgen?!? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Volume gas

Wat heb je nu uitgerekend? Misschien moet je ook even de eenheden overal bij zetten, dat is wat beter te volgen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 90

Re: Volume gas

de reden om pV=nRT niet te gebruiken is omdat je hier niet in ideale omstandigheden aan het werken bent. Nu voor situaties met lage drukken is de fout hierop nog aanvaardbaar (ook in de praktijk -industrie bv.- werken ze met die afwijkingen). Dus voor het gemak doen we het even wel.

Wat je nu hebt uitgerekend is de partieeldruk die pentaan uitoefent bij een temp. van 308.15 K, er van uitgaande dat die 0.0017 mol gelijk is aan de 0.2 microliter van in je opgave en dat het volume (V) die van de ruimte is waar het gas zich in bevindt.

Als je nu het dauwpunt (bij 308.15 K) zoekt voor pentaan in een tabel, levert je dat een dampdruk op. Het verschil tussen deze dampdruk en bovenstaande berekende partieeldruk levert je opnieuw een dampdruk op. Die dampdruk vul je opnieuw in de ideale gaswet in, met hetzelfde volume(de ruimte blijft immers even groot en we werken met een `ideaal gas`, dus drukken van verschillende gassen zijn onafhankelijk van elkaar) en zo komen we een aantal mol uit. Die stelt de hoeveel pentaan voor die je nog kan toevoegen zonder dat je een vloeistoffase verkrijgt.

Heb m`n cursus van fysico zelf aan iemand uitgeleend om bij te schrijven, dus kan je even niet helpen met die tabellen..misschien kun je op zoek gaan in `de Perry` of eventueel de CRC? Hoop dat ik zelf juist zit en dat je hiermee wat verder kan redeneren.

succes. sherpa :)

Berichten: 218

Re: Volume gas

Bedankt voor deze reactie. Ik zal kijken wat ik hier mee kan doen.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Volume gas

Luders schreef:

Is het te krom om het volgende te stellen:

PV=nRT

P*0,09064Lvolume, gasbom = 0,0017molpentaan,gegeven* 8,31447(gasconstante)*308,15 K

P= 48,05 kPa = 0,5 atm + 1 atm= 1,5 atm?!? :)
Volgens mij is onder deze omstandigheden die ideale gaswet zo slecht niet (ik ben echter geen expert). Maar je moet niet vergeten dat je ook de temperatuur (en dus de partieeldruk) van de stikstof hebt veranderd. Je kunt beter eerst uitrekenen hoeveel mol stikstof je had, en de molen bij elkaar tellen in plaats van de drukken.

Reageer