Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Ik wil een Thiele-McCabe diagram maken voor een systeem Tolueen-Furfural. Hiervoor heb ik dus een vle-lijn en een q-lijn nodig. Voor die vle-lijn heb ik dus de relatieve vluchtigheid nodig.

Kan iemand mij vertellen hoe ik aan de vle-lijn en de q-lijn kom?

Berichten: 9

Re: Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Owkee, ik heb het meestal al, ik zit nu alleen met de reelatieve vluchtigheid.

een van die Formules is

alfa = yb*(1-xb) / xb*(1-yb).

Ik weet alleen niet waarvan ze dat bedoelen, van de feedstream?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Ik vind het vervelend dat er geen reactie komt op je vragen, maar ik moet zeggen dat ik geen van de afkortingen die je gebruikt ken. Wat is een vle-lijn? En een q-lijn? Wat is een feedstream?

Berichten: 9

Re: Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Misschien is dit ook niet het goede topic (forum?), maar ikd aht ik probeer het.

maar ik ben bezig een destillatiekolom te ontwerpen ik ikd acht van wie weet.

VLE-lijn is: Vapor-Liquid-Equilibrium

q lijn is de fractie van de vloeistof in de voeding.

feedstream is de voeding van de kolom.

Maar dat weten de mensen hier zeker ook niet wat een Thiele-McCabe diagram is... Als dat zo is dan schiet het niet op denk ik.

Wie weet komt er nog reactie, en zo niet: bedankt voor degene die hier toch gekeken hebben :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Ik heb eens even wat gelezen op het www.

Misschien kunnen we het omdraaien: leer jij ons eens iets nieuws. Ik ken het principe van een fasendiagram (molfractie horizontaal, temperatuur vertikaal) waarbij een vloeistof en een damplijn voor een mengsel samen een sigaar vormen. Voor het diagram dat jij wilt tekenen zet je de molfractie in de vloeistof uit tegen de molfractie in de damp. Daarin komt een kromme lijn die overeenkomt met dat sigaarvormige ontmenggebied uit mijn fasendiagram, en een rechte lijn die aangeeft hoe goed je destillatiekolom werkt. Door tellen met vertikale en horizontale lijnen in de regio tussen de rechte en de kromme kun je het aantal benodigde schotels bepalen. Heb ik het begrepen?

Nu ben ik geinteresseerd hoe je aan die kromme komt (de vle lijn) uit alleen de "relatieve vluchtigheid"? Hoe zit dat?

Berichten: 9

Re: Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Klopt. Voor meer info kan je hier kijken:

http://www.eng.usf.edu/~bhethana/McTh/McTh.html

Die vle-(vapor liquid equilibrium) -lijn bereken je met de formule (afleiding zal ik achterwege laten):

y= alfa*X / (1+(alfa-1)*x)

x is dan de molfractie. Due doe je dat met waardes van 0.1, 0.2, .... 1,0 dan heb je 10 punten waarmee je een lijn kan contrueren uit tekenen in een vle lijn.

Voor de alfa heb ik dus de vluchtigheid van de 2 componenten nodig. De relatieve vluchtigheid is ook te berekenen met:

alfa = Va / Vb.

Va = ya/xa en Vb = yb/xb

De vluchtigheid is dus de verhouding tussen de molfracties in damp en vloeistof. Mijn vraag is dus: Hoe kom ik aan de verhoudingen van de molfracties bij een gegeven (30oC) temperatuur?

De q-lijn is snel gezegd de fractie van de vloeistof in de voeding.

Plaatje van zo'n diagram:

Afbeelding

Let wel dat dit dus het theoretische aantal schalen is. Je moet nog rekening houden met het schotelrendement (30 - 70%, maar doorgaans op 50% gesteld). Dus stel dat je 10 schotels (stappen) hebt, dan wordt je praktische aantal schotels, inclusief de reboiler, 15.

Dit is een versnelde methode om een eerste schatting te krijgen over hoeveel schotels je destillatie kolom krijgt. Ook de schotel waarop de voeding de kolom binnenkomt is hieruit af te lezen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Hm. Heel interessant! Bedankt!

Die relatieve vluchtigheid blijft me intrigeren. Ik vraag me af of er in die afleiding die je niet geeft iets staat over azeotrope mengsels.... Die gedragen zich in dit diagram niet zo eenvoudig....

Berichten: 9

Re: Destilatie: Thiele-McCabe diagram

Azeotropen zijn ook niet zo makkelijk nee. Dit is ook echt een hele simpele methode voor een schatting bij standaar mengsels.

Berichten: 4

Re: Destilatie: Thiele-McCabe diagram

rwwh schreef: Hm. Heel interessant! Bedankt!

Die relatieve vluchtigheid blijft me intrigeren. Ik vraag me af of er in die afleiding die je niet geeft iets staat over azeotrope mengsels.... Die gedragen zich in dit diagram niet zo eenvoudig....
voor azeotrope mengsels blijft de formule van relatieve vluchtigheid gelden. aan de waarden van de relatieve vluchtigheid kan je dan zien of het een ideaal mengsel betreft of niet.

Defenitie van relatieve vluchtigheid (volaliteit) --> de relatieve vluchtigheid (alpha) is een maat voor de verdeling van de vluchtige component over beide fazen ten opzichte van de niet-vluchtige component over beide fazen.

voor een ideaal systeem (of mengsel) geldt dat alpha onafhankelijk is van de smaenstelling van het mengsel en bijgevolg ook van de temperatuur. als de alpha-waarde niet constant blijf bij verschillende temperaturen en samenstellingen, dan betreft het geen ideaal mengsel.

om deze azeotrope mengsel te breken bestaan er verscheidene technieken:

- destillatie gevolg door absorptie

- extractieve destillatie

- azeotrope destillatie (vacuum destillatie, hetero-azeotropische destillatie, pressure-swing destillatie)

Reageer