Energie uit groene groentes?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Energie uit groene groentes?

Ik heb vrijdag mijn tentamen biochemie en ik heb hier nog een vraag voor mij liggen waar ik niet echt uitkom:

Waarom halen we uit groene groenten geen energie?

Ik kan eerlijk gezegd niet met een bevredigende verklaring komen hiervoor...., ik dacht in de richting van: we kunnen de cellen uit groene groenten niet verteren ofzo...

Weet iemand het goede antwoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Energie uit groene groentes?

Het antwoord is hetzelfde als op de vraag: waarom wordt je van het eten van enkel groente niet dik?

Re: Energie uit groene groentes?

Er zitten 2 kanten aan het antwoord

1. Je idee van dat we niet in staat zijn bladgroenten te verteren is een van de antwoorden denk maar eens aan het verschil in de spijsvertering tussen een planteneter en vleeseter.

2 In het bladgroen maakt een plant wel suikers aan maar deze worden elders in de plant opgeslagen (oa de wortels). Dus in het bladgroen zelf zitten nauwelijks suikers en koolhydraten.

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Energie uit groene groentes?

Toevoeging misschien niet echt relevant.

Uit groente halen wij inderdaad weinig energie. Zeer weinig koolhydraten en vetten. Maar groentes zijn wel goede leveranciers van vitamines mineralen en vezels en deze bevorderen weer de spijsvertering en vitamines heb je wel nodig bij de opbouw en afbraak van energie. Dus zonder groentes wordt het ook lastig.

MvG Ron

Reageer