Springen naar inhoud

Volumetoename bij oplossen?

• Log in om te kunnen reageren

Gerben_CF

Gerben_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 21:03

Ik heb een probleempje waar ik niet uit kom.

Als aan water een oplosbare stof wordt toegevoegd, neemt dan het volume van de oplossing toe of blijft deze gelijk?
Ik begrijp dat het volume toe zal nemen als ik bij voorbeeld een suikerklontje in een glas water gooi. Maar wat gebeurt er vervolgens als die suiker oplost. Volgens mij vullen de suikermoleculen de ruimten tussen de watermoleculen, waardoor het volume af zal nemen wanneer het suikerklontje oplost. De dichtheid neemt uiteraard wel toe.
KLOPT DIT???

Het lijkt zo simpel ,maar ik kom er niet uit. Ik heb ook negenoeg geen chemische kennis, dus als iemand mij in dummy-taal uit kan leggen wat er precies gebeurt tijdens het oplossen van een stof in een vloeistof, heel graag....

Alvast bedankt... :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2005 - 07:21

Hoi Gerben, welkom op chemieforum.nl!

Het is niet zo makkelijk als je het voorstelt. Inderdaad is het mogelijk dat sommige stoffen, als je ze oplost in water, wat minder ruimte innemen dan als vaste stof. Maar water zit al erg dicht op elkaar, er is niet zo heel veel ruimte tussen. Ga maar na: alle andere oplosmiddelen die ik ken en die alleen uit C,H,N,O zijn opgebouwd hebben een lagere dichtheid dan water! Zelfs ijs heeft een lagere dichtheid dan water.

Ik denk dat voor veel stoffen geldt dat het volume van de oplossing iets kleiner zou kunnen zijn dan het volume van het water plus het volume van de vaste stof. Kleiner dan het water lijkt me niet echt mogelijk.

Maar er zullen vast ook stoffen zijn die in oplossing meer volume innemen. Dat zouden stoffen kunnen zijn die niet geweldig in de "waterstructuur" passen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 10:59

Het is bijna altijd zo, dat als je twee stoffen mengt die in elkaar oplossen en je hebt een volume A en een volume B, dan zal het volume van de oplossing (het mengsel) ergens liggen tussen MAX(A,B) en A+B. Ik weet geen voorbeeld, waarbij het volume kleiner wordt dan max(A,B), dat zou dus inkrimpen van volume zijn, als je iets toevoegt! Aan de andere kant, een volume groter dan A+B heb ik ook nog niet gezien. Weet er iemand een tegenvoorbeeld? Dat zou interessant zijn.

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 11:42

Aan de andere kant, een volume groter dan A+B heb ik ook nog niet gezien. Weet er iemand een tegenvoorbeeld?

Dat zou interessant zijn.
Is theoretisch niet mogelijk zonder een verandering in aggregatietoestand van de producten -denk ik - Geplaatste afbeelding

Grts
El Blanco

Gerben_CF

Gerben_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 17:08

Dus als ik het goed begrijp is het dus inderdaad zo dat als een suikerklontje oplost in water, het niveau zal dalen. Het niveau zal alleen nooit meer zo worden als voordat het suikerklontje werd toegevoegd.

Bedankt voor jullie input!!! :)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2005 - 21:41

Is theoretisch niet mogelijk zonder een verandering in aggregatietoestand van de producten -denk ik - Geplaatste afbeelding

Grts
El Blanco

Welke theorie denk je dat dit zou verbieden?

Ik denk dat als dit bestaat (niet onvoorstelbaar, m.i.) het gaat om "slecht" oplosbare stoffen. Die passen dus niet tussen de moleculen van het oplosmiddel. Alleen om redenen van entropie zou er dan een oplossing ontstaan, maar die voelt zich energetisch helemaal niet lekker.

Een voorbeeld ken ik inderdaad ook niet.

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 22:03

Aan de andere kant, een volume groter dan A+B heb ik ook nog niet gezien. Weet er iemand een tegenvoorbeeld? Dat zou interessant zijn.

Ik heb voor een waterbepaling ooit een keer 1,2-dimethoxypropaan moeten oplossen in cyclohexaan. En het volume was groter dan A + B.

Heel leuk als je dit moet aanvullen in een maatkolf....... :)

Veranderd door Saxman, 08 november 2005 - 22:04

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 08:09

Die passen dus niet tussen de moleculen van het oplosmiddel. Alleen om redenen van entropie zou er dan een oplossing ontstaa

als ze totaal dus niet in de moleculen passen en er geen verandering van structuur optreed lijkt het me fysich en mathematisch onwaarschijnlijk dat het volume zou vergroten. de moleculen van de slecht oplosbare stof zouden er dan gewoon "opliggen"
:) moeikijk om op de juiste woorden te komen zo vroeg :)
immers 1l +1l kan dan toch nooit > 2l

Grts
El Blanco

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 10:28

immers 1l +1l kan dan toch nooit > 2l

o nee? bij een explosie bv? 1L vloeistof kan makkelijk << 1L gas. Dus het is theoretisch mogelijk, maar goed hier gaat het over oplossen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 10:34

1 L + 1 L kan <, = of > 2 L zijn, dit is helemaal afhankelijk van het type interactie tussen de moleculen van de twee vloeistoffen.....

De verklaring staat hier (wel heftig qua wiskunde!):

http://www.chem.ariz...s/mixpmqis.html

een simpel voorbeeld is water + ethanol, 100 ml + 100 ml -> 193 ml (pagina 6 van deze link):

http://epswww.unm.ed...405/...e 11.pdf

Veranderd door The Herminator, 09 november 2005 - 10:38

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 11:19

bij een explosie bv? 1L vloeistof kan makkelijk << 1L gas

zoals ik daarvoor aangehaald heb , als er geen verandering in aggregatietoestand optreed, volgens mij is bij een explosie van vloeibaar naar gas nog steeds een veranderin in ag

een simpel voorbeeld is water + ethanol, 100 ml + 100 ml -> 193 ml

volledig mee akkoord zoals daarvoor rwwh heeft uitgelegd.
het gaat echter over een vermeerdering van volume en dat is volgens mij - en ik blijf erbij tot iemand me het tegendeel kan bewijzen :) - nog steeds onmogelijk

Grts
El Blanco

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 11:38

het gaat echter over een vermeerdering van volume en dat is volgens mij - en ik blijf erbij tot iemand me het tegendeel kan bewijzen  - nog steeds onmogelijk

Vermindering van volume (zoals bij mix ethanol/water) is inderdaad heel gewoon, maar Saxman heeft toch ook een voorbeeld gegeven van twee vloeistoffen, die met elkaar gemengd een groter volume geven dan de som van beide uitgangsvolumes? (1,2-dimethoxypropaan / cyclohexaan)

Als je het niet gelooft, voer dan zelf een experimentje uit, als je toegang hebt tot deze twee chemicaliŽn :) . Een extra, onafhankelijke bevestiging is nooit weg, al geloof ik Saxman gewoon op zijn woord.

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 11:56

Ik heb voor een waterbepaling ooit een keer 1,2-dimethoxypropaan moeten oplossen in cyclohexaan. En het volume was groter dan A + B.

Helaas is er toch een typfoutje in mijn bericht geslopen. Het was een oplossing van 2,2-dimethoxypropaan in cyclohexaan. :)

Deze methode voor de bepaling van water is het Australische bedrijf Multitrator.

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 13:01

Ik heb voor een waterbepaling ooit een keer 2,2-dimethoxypropaan moeten oplossen in cyclohexaan. En het volume was groter dan A + B.

Maar trad er dan geen verandering van temp op.
stijging van temp zou inderdaad voor een groter volume kunnen zorgen. is ook fysisch bewezen met diene bol en ring jullie weten welke ik bedoel maar kan niet op de naam komen :) :) is dus echt mijne dag niet vandaag

Grts
El Blanco

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 13:43

Er is volgens mij geen naam aan deze proef verbonden Blanco... dus het valt wel mee met je vandaag :)

Het verschijnsel heet heeeeeel banaal 'Thermal expansion':

http://www.fas.harva...lExpansion.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures