[scheikunde] vit. A

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[scheikunde] vit. A

hello,

ik moet een projectwerk doen over een leuk onderwerp: worteltjes en vitamine A; maar ik heb een vraagje:

Is het waar dat als we veel worteltjes eten, beter kunnen zien? En hoe komt het?Ik moet eigenlijk de biochemie kennen?

Bedankt van mij te helpen

Lila

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vit. A

Volgens mij is dat een leuk grapje met een heel klein bodempje van waarheid: het molecuul dat in het oog als lichtsensor fungeert lijkt nogal op het molecuul vitamine A.

Maar van 1kg wortelen per dag wordt je volgens mij alleen maar ziek!

Berichten: 36

Re: [scheikunde] vit. A

Als je te weinig vitamine (zal dus wel A zijn) binnenkrijgt gaan je ogen idd achteruit. dat zie je vaak in ontwikkelingslanden nog voorkomen. En die vitamines zitten veel in wortelen ja, alleen als je gewoon genoeg vitaminen binnenkrijgt ga je door meer wortelen te eten niet beter zien hoor.

Berichten: 60

Re: [scheikunde] vit. A

Heb je ooit een konijn met een bril gezien??? :) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vit. A

Het heeft niets met lenssterkte te maken hoor, die lichtreceptoren. Alleen de contrastverhouding tussen licht en donker. Van te weinig β-catoteen (= vitamine A dus) kun je nachtblind worden. Let wel: teveel vitamine A is ook niet goed, aangezien dit een vetoplosbare vitamine is (kijk maar naar de structuur) en een overmaat dus niet via de urine kan worden uitgescheiden. :)

Berichten: 89

Re: [scheikunde] vit. A

Let wel: teveel vitamine A is ook niet goed, aangezien dit een vetoplosbare vitamine is (kijk maar naar de structuur) en een overmaat dus niet via de urine kan worden uitgescheiden. :)
yep... neem maar eens een eetlepeltje vitamine A Afbeelding

Reageer