Springen naar inhoud

Brandstofcel

• Log in om te kunnen reageren

SurfboY

SurfboY

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 20:59

Hallo,

Ik zit met een probleem. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede proef voor mijn eindwerk (6de secundair, TW). Mijn eindwerk gaat over energie met water(stof). Ik moet dus een goede proef vinden die aansluit bij mijn onderwerp (energie met water).

De proef mag niet te simpel zijn, maar ik moet ook niets nieuws uitvinden. De praktische proef staat op redelijk veel punten en ik moet die zelf uitvoeren voor een jury.

Ik mag iets maken of iets aantonen.

Dus, ik dacht om een brandstofcel te maken. Maar dit lijkt me al redelijk duur ook om alle onderdelen te kopen. En ik vind maar weinig info over het bouwen van brandstofcell op internet. Of is dit wel mogelijk? Anders dacht ik om een brandstofcel te kopen, al is dat ook niet zo goedkoop, en daarmee een proef uit te voeren of iets onderzoeken.. maar.. wat..?

Dus ik wou vragen of iemand een goede praktische proef weet i.v.m. enerige met water(stof), brandstofcel? Ik sta op het punt om van onderwerp te veranderen want ik vind maar geen goede proef. Hopelijk weten jullie mij te helpen!

Alvast 1000x Bedankt!
Nicolas

Veranderd door SurfboY, 08 november 2005 - 21:02

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2005 - 22:19

Een brandstofcel kopen is denk ik niet zo leuk. Bovendien werken brandstofcellen meestal niet op waterstof, maar op methanol o.i.d.

Je zou ook kunnen denken aan het omgekeerde: hoe zou waterstof gemaakt kunnen worden. Je zou een simpele elektrolysecel kunnen bouwen en proberen water te elektrolyseren. Meet dan de spanning die je nodig hebt om een paar verschillende stroomsterktes te krijgen. Probeer in het verslag als dat lukt uit te rekenen wat het rendement was van je waterstofproductie (je weet hoeveel waterstof je maakt, en je weet hoeveel elektrische energie je daarvoor nodig hebt gehad).

SurfboY

SurfboY

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 23:24

Mja, dan wijk ik een beetje af van de (waterstof)brandstofcel. Misschien zou ik dan een elektrolysecel kunnen bouwen, en daarna waterstof en zuurstof combineren zoals op http://sci-toys.com/.../fuel_cell.html. Zo kan ik de werking van een bepaalde brandstofcel een beetje aantonen. Zou dit lukken?

Weet u soms bepaalde sites waar ik kan lezen over het maken van een elektrolysecel?

Al had ik liever een waterstofbrandstofcel, een PEM fuel cell of een andere brandstofcel gemaakt maar dit lijkt me nogal moeilijk en duur? Of niet?

Bedankt

Veranderd door SurfboY, 08 november 2005 - 23:26

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 09 november 2005 - 11:11

Misschien levert dit bestandje wat op... Ik heb het vluchtig bekeken, maar het lijkt wel ergens op :)

SurfboY

SurfboY

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 15:53

Ja, het is ongeveer hetzelfde als op http://sci-toys.com/.../fuel_cell.html.

Ik had dezelfde proef willen uitvoeren, maar deze proef was iets te 'simpel'. Alleen maar elektrolyse enzo beweerde mijn mentor. Dus moet ik iets 'beters' vinden. :)

SurfboY

SurfboY

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2005 - 15:49

Zou een andere brandstofcel bouwen misschien mogelijk zijn? Bv. een brandstofcel op ethanol of... ?

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 11 november 2005 - 20:23

Bedrijven zoals ECN, Shell, etc doen er allemaal onderzoek naar, misschien hebben die goede ideeŽn voor je... Laat het wel weten als je ze gaat contacteren en ze hebben inderdaad goede ideeŽn! :)

SurfboY

SurfboY

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 09:09

Lijkt me wel eens de moeite om te vragen :) Ik heb ECN gecontacteerd, bij shell vind ik niet veel over brandstofcellen. Hopelijk krijg ik antwoord! Ik moet de 15de al een proefopstelling geven :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures