AAS

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

AAS

Wij hebben voor ons profielwerkstuk een paar maal gehoord van de zogenaamde atomaire absorptiespectrometer (AAS) en deze zouden wij kunnen gebruiken voor de proeven de bij ons profielwerkstuk horen. Wij zouden daarom graag horen wat de mogelijkheden van AAS zijn voor ons om te benutten, bijvoorbeeld of dit wel haalbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: AAS

Als je wilt weten of de AAS iets voor jullie profielwerkstuk is, zou het dan niet handig zijn om hier in het kort iet neer te zetten over dat werkstuk? Dadelijk moet je het vetgehalte in melk meten en ben je helemaal de verkeerde weg ingeslagen :)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: AAS

Het gaat over de stoffen die in regenwater aanwezig zijn. We gaan ze eerst aantonen en willen dan de concentratie bepalen. Nu zijn we nog bezig om te kijken voor welke stoffen dit haalbaar is en kwamen we dus het woord AAS tegen.

We hebben al wel een lijst met stoffen die we mogelijk aan zouden kunnen treffen, maar het gaat dus wel om hele kleine concentraties:
  • cadmium
  • chroom
  • koper
  • lood
  • zink
  • PAK"s
  • olie
  • fosfor
  • waterstofcarbonaat
  • calcium
  • magnesium
  • ijzer
  • mangaan
  • nitraat
  • fosfaat
  • TPO4
  • ammonium
  • broombevattende brandvertragers
Dit is dus een hele lijst, maar we zijn zoals gezegd ook niet van plan om ze gelijk maar allemaal aan te tonen. Toen wij deze site tegenkwamen zijn we dus ook gelijk AAS tegengekomen:

http://www.cpachem.com/en/ChemLib.asp

Hierbij staan dus ook (klassieke) analytische methodes, maar daar hebben we, vergeleken met regenwater, enorme concecntraties voor nodig, dus dat is voor ons niet haalbaar. Vandaar de vraag wat de haalbaarheid van AAS is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: AAS

Even voor de goede orde: Op mijn werk heb ik niet te maken met AAS, alleen enige kennismaking gehad op het M en HLO, maar is meen me te herinneren dat AAS uitermate geschikt is op lage (ppm, ppb) concentraties metalen te onderzoeken in (waterige) monsters. Ik denk dat je zeer op de goede weg bent met AAS. Alleen de olie, PAK's en misschien ammonium lijken bij beter te analyseren met GC of HPLC.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AAS

Volgens mij kun je er ook alleen metalen mee onderzoeken?

Berichten: 2.035

Re: AAS

Met AAS kan je ook andere elementen (bijv. arseen, seleen en antimoon) bepalen; dit vereist echter meestal wel speciale monstervoorbereiding. welke metalen er bepaald kunnen worden is afhankelijk van de beschikbare ('holle katohode') lampen, maar de meeste instellingen/bedrijven met een AAS hebben er meestal wel zo'n 30 liggen. :)

De gevoeligheid van de meeste commerciele apparaten ligt zo tussen de 0,1 en 10 ppm.

Heb je wel toegang tot een AAS-apparaat? Deze zijn alleen te vinden bij service-bedrijven en op universiteiten :)

Berichten: 3

Re: AAS

We zijn van plan om hiervoor contact op te nemen met een universiteit, aangezien wij hier op school (VWO) daar niet de beschikking over hebben :)

@Raspoetin

We zullen nog wat meer informatie opzoeken over de HPLC (Een echte GC hebben we hier overigens ook niet). Bedankt :)

Reageer