2 moeders ?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 660

2 moeders ?

ik heb een vraag:

stel je hebt een moeder en die moeder is een 1 eiige tweeling je vader is gewoon 'normaal' (ik noem het maar even normaal maar 1 eiige mensen zijn natuurlijk ook normaal he :) ) ze zouden jou en je tante testen op DNA zou er dan uit die test komen dan je tante je moeder is (als ze niets van de familie situatie weten)

Berichten: 704

Re: 2 moeders ?

ligt eraan waar ze op testen. Als je test op VNTR's (dat voor iedereen verschillend is) dan blijkt er toch een verschil te zijn tussen moeder en tante.

Berichten: 660

Re: 2 moeders ?

Oke bedankt want we hadden er een discussie over op school (Havo5) dus dan weet ik genoeg er was namelijk een meisje bij mij op school waarbij dit zich voortdeed en ze vroeg ze af of zo hierdoor dus '2 moeders' heeft. en ik zou het voor haar uitzoeken ik vind dat dna/genen gedoe allemaal wel interessant :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 2 moeders ?

Als je test op VNTR's


Wat is dat?

Je zou toch zeggen dat het DNA van de tante en de moeder (inclusief het mitochondriaal DNA) identiek is waardoor een DNA-test de tante als moeder zou kunnen aanwijzen.

Berichten: 660

Re: 2 moeders ?

ik vroeg me af of het mogelijk was dat als ze je tante testen er uit de test komt dat het je moeder is

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 moeders ?

Als je test op VNTR's


Wat is dat?

Je zou toch zeggen dat het DNA van de tante en de moeder (inclusief het mitochondriaal DNA) identiek is waardoor een DNA-test de tante als moeder zou kunnen aanwijzen.
Mocht je willen :) . Zelfs de vingerafdrukken van een 1-eiïge tweeling zijn anders :)

Berichten: 337

Re: 2 moeders ?

Ik betwijfel of het onderscheid wel te maken valt.

Inderdaad, vingerafdrukken zijn verschillend, maar dat zegt alleen dat externe invloeden gevolgen hebben op het ontwikkelen ervan, en daarbij ook de rest van het lichaam.

1-eiige tweelingen hebben volgens mij PRECIES hetzelfde DNA hoor en zijn ze dus biologische klonen. Op DNA niveau gezien is haar tante identiek aan haar moeder, en dus is in een ouderschapstest niet aan te tonen wie de moeder is.

Mochten de VNTR's verschillen tussen moeder en tante, dan is de kans erg groot dat er aan de hand alleen hiervan geen conclusies getrokken kunnen worden wie de moeder is, bij t kind zijn deze dan namelijk ook anders.

Berichten: 2.035

Re: 2 moeders ?

1-eiige tweelingen hebben volgens mij PRECIES hetzelfde DNA
Dat is in zoverre correct, dat ze bij de geboorte identiek DNA (tot op het niveau van nucleotiden-volgorde aan toe) hebben.... vanaf dat moment is hun genetisch materiaal, net als dat van iedereen, onderhavig aan mutaties.

Of de moeder genetisch van de tante te onderscheiden is, zal dus inderdaad (zie boven) afhangen van op welk niveau je naar het genetisch materiaal kijkt.... qua nucleotiden zullen er na een aantal jaren verschillen op gaan treden (en dus verschil te zien zijn), op gen-niveau (lange series van nucleotiden) zullen ze altijd identiek lijken Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: 2 moeders ?

Dat is in zoverre correct, dat ze bij de geboorte identiek DNA (tot op het niveau van nucleotiden-volgorde aan toe) hebben.... vanaf dat moment is hun genetisch materiaal, net als dat van iedereen, onderhavig aan mutaties.
In feite natuurlijk kunnen al mutaties optreden vanaf het moment dat de DNA-strengen in de eerste cel gevormd zijn, zo ongeveer vanaf de conceptie dus.

Toch is dit wel een raar idee. 1-eiige tweelingen zijn nu ook niet zo zeldzaam dat je zou denken dat al eens uitgezocht is hoe je ze op een of andere manier van elkaar zou moeten kunnen onderscheiden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: 2 moeders ?

Als dat inderdaad nog niet gedaan is, denk ik dat dat komt omdat de 'oude' methode van DNA-analyse (met gel-electroforese) daar eenvoudig weg niet precies genoeg voor was... dat was dus zo'n analyse op 'gen-niveau'.

Tegenwoordig moet dat veel eenvoudiger zijn, met een zogenaamde 'DNA chip':

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG

Hierbij vergelijk je hele DNA-sequenties, en als er dus, bij het vergelijken van genetisch materiaal (van bijv. moeder en tante) ergens een andere nucleotide zit, zal dit op je chip als een kleurverschil (verschil in expressie tussen twee genen) te zien zijn.....

Berichten: 704

Re: 2 moeders ?

Als je test op VNTR's


Wat is dat?

Je zou toch zeggen dat het DNA van de tante en de moeder (inclusief het mitochondriaal DNA) identiek is waardoor een DNA-test de tante als moeder zou kunnen aanwijzen.
VNTR = variable number of tandem repeats. Dus het aantal herhalingen van een bepaalde sequentie in het niet-coderende gebied van het DNA.

Berichten: 337

Re: 2 moeders ?

zal dit op je chip als een kleurverschil (verschil in expressie tussen twee genen)
Denk dat je hier wat dingen door elkaar haalt. Je hebt het hier over expressie. Genexpressie arrays geven je zicht in de mRNA populatie, niet zozeer DNA polymorfismen. Er zijn hier natuurlijk wel arrays voor, speciaal ontwikkeld voor SNP (Single Nucleotide Polymorfisms), maar dat je daarmee tweelingen en kunt relateren aan een kind lijkt me onwaarschijnlijk. Maar denk dat we het punt hier een beetje missen.

Het DNA van de 'ontstane' tweeling muteert inderdaad van moment van delen van die twee cellen. Maar een groot gedeelte van de mutaties speelt zich aspecifiek in cellen aangezien celpopulatie steeds omvangrijker wordt (en er dus heel veel mutaties optreden in die verschillende cellen). De mutaties van de moeder treden min of meer at random op, dus dikke kans dat het DNA uit wangslijmvlies anders is dan dat van de eicel, waar het kindje uit voortkomt, en dit maakt het niet makkelijker. Kortom: Het lijkt mij dus vrijwel onmogelijk de 'echte' moeder aan te tonen van de tweeling.

Berichten: 704

Re: 2 moeders ?

toch wordt VNTR-analyse gebruitk bij moeder/dochter-verwantschap-onderzoeken

Berichten: 337

Re: 2 moeders ?

toch wordt VNTR-analyse gebruitk bij moeder/dochter-verwantschap-onderzoeken


Ik beweer niet dat dat niet zo is, maar in dit specifieke geval (tweelingmoeder en dochter) zullen ook VNTR volgens geen mij onderscheid kunnen maken.

Berichten: 660

Re: 2 moeders ?

echt cool die discussie vind ik wel interessant :) wat voor studie is dit nou biochemie of moleculaire biologie ? (of toch iets anders :oops: ) ik vind moleculaire biologie wel interesant van wat ik er van gehoord, gelezen en aan gedaan (meelopdag HLO) heb ... :)

Reageer