Springen naar inhoud

[scheikunde] kristalwater in soda

• Log in om te kunnen reageren

lana

lana

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 14:57

goedendag,

ik moet voor school een po maken over kristalwater in soda
de opdracht daarbij luidt:
de formule van kristalsoda (gehydrateerd natriumcarbonaat) kan als volgt opgeschreven worden: Na2CO3.x H2O
in deze formule is x een geheel getal. bepaal x
hierbij is m'n vraag: hoe bereken ik die x, dus hoe moet ik te werk gaan?

bij voorbaat dank

lana

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 07 november 2005 - 18:50

Moet je dit ook practisch uitvoeren of alleen berekenen?
Bij een practische uitvoering moet je een aantal gram Na2CO3xH2O afwegen vb 10 gram en dit in een weegglaasje drogen in de droogstoof bij 110 °C(denk maar ik ben niet zeker van de temperatuur) gedurende een aantal uren. Dan opnieuw wegen Het eindproduct zou dan watervrij moeten zijn. dus het verschil geeft je het aantal gram water.vb 2gram (louter fictief)

Bereken het aantal moleculen kristalwater
Reactie:
1 mol Na2CO3xH2O → x mol H2O
106 + 18 x gram komt overeen met 18 x gram
10 gram komt overeen met ((18+x)/(106+18x))*10 = stel 2
hieruit kan je x berekenen

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 14:40

Of je gaat een afgewogen hoeveelheid oplossen en titreren om het gehalte carbonaat te bepalen. Daaruit kan je dan berekenen hoeveel H2O er in je monster zat.
Dit is denk ik meer een middelbare school methode. Althans ik ken scheikunde slechts van het VWO waar we veel getitreerd hebben, maar nooit een droogstoof gezien hebben.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2005 - 17:21

maar nooit een droogstoof gezien hebben

Heel apart! Er wordt kennelijk teveel bezuinigd op basisapparatuur.

Ik adviseer je om in dit geval toch te wegen en te drogen, dat is het simpelste en behoorlijk nauwkeurig. Desnoods improviseer je met een uitdampschaaltje hoog boven een brander in een zuurkast.

Titreren kan natuurlijk ook, maar dan wel door een terugtitratie, carbonaat is een zwakke base en vormt ook nog eens gassen die de pH beinvloeden bij toevoegen van een zuur...
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures