glycogeen in de lever

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

glycogeen in de lever

hey

We hebben in het labo glycogeen moeten isoleren uit een kalfslever maar we moeten deze vergelijken met de normaal waarde die in een kalfslever aanwezig is. Kan iemand me helpen? Ik zou ook graag de concentratie bij een menselijke lever weten om te vergelijken.

merci hé

greetz

Beryllium: Iets minder MSN-taal maakt je post wat leesbaarder.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: glycogeen in de lever

Als je de waarden moet vergelijken met wat 'normaal' is, neem ik aan dat er in de practicumopdracht ergens iets moet staan over de normale waarde, of waar je dat kan nazoeken?

Ik kan me overigens voorstellen dat de hoeveelheid glycogeen nogal van individu tot individu kan variëren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: glycogeen in de lever

ik bedoel wat het normaal zou moeten zijn bij een gezonde mens gelijk dat vb normaal bij de mens 4 a 5 miljoen RBC zou moete aanwezig zijn per microliter maar aangezien we ik dat experimenteel heb moeten vaststellen weet ik niet of dit just ik. Het is inderdaad voor iedere persoon anders maar er moet toch ergens een grens zijn waar staat hoeveel glycogeen per kilo een individu heeft. Dit heb ik nodig sorry als het niet duidelijk was

Re: glycogeen in de lever

Hallo Twixxy,

Ik heb een search met medische zoekmachines gedaan en er is niets is te vinden over referentiewaarden voor glycogeen in lever bij gezonde personen.

Ik denk ook dat ze er waarschijnlijk niet zijn omdat het etisch niet verantwoord is om bij gezonde personen een leverbioptie te doen om alleen glycogeen te meten.

Verder moet je bij je metingen heel goed kijken naar de monsternamestrategie omdat de glycogeen niet mooi gelijkmatig verdeeld over de lever is en je dus verschillen kunt vinden die naar mijn idee in de tientallen zoniet honderden procenten kunnen lopen.

groeten Gerard

Reageer