Benzeen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Benzeen

ik ben erg benieuwd waarom benzeenringen kunststof aantasten Hoe gaat dirt in zijn werk?

waarom is kunststof hydrophobic en oleophilic?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Benzeen

Kunststof is wel erg algemeen, ik neem aan dat je traditionele plastics bedoelt. Traditionele plastics bestaan uitsluitend of voornamelijk uit C en H atomen. Ze lijken sterk op "olefinen".

Verder is "aantasting door benzeen" iets heel anders dan "aantasting door benzeenringen".

Ik denk dat heel veel plastics wel een beetje oplossen in benzeen, en daardoor worden voorwerpen beschadigd.

Aantasting door benzeenringen klinkt meer als het verbreken van chemische bindingen in de structuur. Misschien kan dat in sommige gevallen, maar algemeen is dat zeker niet.

Benzeen is kankerverwekkend. Wees voorzichtig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Benzeen

Naar mijn idee komt het naast het gedeeltelijk oplossen van de polymeerketens zelf, wat afhangt van het type polymeer, ook af van het oplossen van weekmakers en andere additieven uit het plastic. Hierdoor kan het plastic broos worden met verdere aftakeling tot gevolg.

Berichten: 4

Re: Benzeen

bedankt voor de informatie.

In hoeverre zal de druk hierbij ook een rol spelen?

Bij hogere temperaturen zal kunststof eerder aangetast worden door aromaten als xyleen, benzeen en tolueen.

Bij kunststoffen denk ik aan Polypropyleen (PP), Fluorinated ethylene propylene (FEP oftwel teflon), Polyvinylchloride (PVC)

De duurdere thermoplasten als polyoxymethylene (POM), Polyvinylidene fluoride (PVDF) zullen beter bestand zijn heb ik vernomen.

Hoe komt dit?

Reageer