Reactie ter vorming van loodwit

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 14

Reactie ter vorming van loodwit

Hallow!

Wel, ik heb een vraagje voor mijn eindwerk (met als onderwerp "olieverf"). Ik ben bezig met de verschillende pigmenten te bespreken waaronder ook het zéér giftige loodwit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodoxide

Op deze site vind je wat informatie over de ambachtelijk productie van loodwit en daar heb ik nu een vraagje over. Ik zoek namelijk de volledige reactie van:

Pb + HNO3 --> PbO + ...

Kan iemand me helpen deze reactievergelijking te vervolledigen?

Alvast bedankt!

 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Weet je zeker dat er PbO wordt gevormd? Dit is namelijk geel.

Heb je al geprobeerd op te zoeken wat de molecuulformule van loodwit is?

Berichten: 14

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Is loodwit geel? Je kan best gelijk hebben hoor ...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Nee loodwit is natuurlijk wit. Ik bedoelde te zeggen dat loodwit in ieder geval geen PbO is omdat dat geel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Ik zou eens de engelse versie van wikipedia pakken :)

Berichten: 3.145

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Loodwit, is dat loodsulfaat? Dat is in ieder geval wit. Of is het loodcarbonaat? Ook dat is wit. Ik wist niet dat er ook een stof met de naam loodwit is :) .

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Een stukje uit een publicatie over loodwitproductie

Tot in de vorige generatie was loodwitverf een verf die iedereen gebruikte; een verfsoort met een grote dekkracht, maar zeer slecht voor het milieu en voor de schilders en de arbeiders die het loodwit verwerkten. De verf werd bereid met loodwit (basisch loodcarbonaat) dat verkregen werd door azijn op lood te laten inwerken in speciale loodwitpotten. Uit een Oud-Hollands recept: "In nieuwe loodwitpotten werden rollen lood of plaatjes lood geplaatst of opgehangen, zodat de loodoppervlakken elkaar niet raakten. In deze potten werd eerst hete azijn gegoten. De pot werd vervolgens goed afgedekt en in dikke lagen paardemest geplaatst om te broeien. Daarover kwamen planken waarop weer nieuwe potten werden geplaatst met een mestlaag enzovoort; dit ging zo voort tot zes lagen hoog. Na enige weken werden de potten geopend en de daarin ontstane witte neerslag verzameld. Deze substantie werd daarna fijngestampt of gemalen en in tapse vormen gedroogd tot er puntige stukken ontstonden, een halffabrikaat voor de verfmolens"(Stuurman

Ontleend aan : Met Stoom - Nummer 15 - oktober 1993

SPOREN IN DE GROND (1):

archeologische vondsten

Door C.J. van Roon

Gerard

Berichten: 14

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Hartelijk bedankt heren!

En dan nog een vraagje. Wat wordt de reactie dan als lood reageert met loodcarbonaat ter vorming van loodwit? Afbeelding

En euhm, kennen jullie soms één of andere site waar er "mooie" structuurformules staan op afgebeeld? De figuren zouden handig van pas komen in mijn eindwerk ...

Alvast bedankt!

 Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Volgens deze site is de molecuulformule 2PbCO3.Pb(OH)2. Een mengzout dus.

Re: Reactie ter vorming van loodwit

de formule klopt ook netjes met de term basisch loodcarbonaat

de uitgangsstoffen voor loodwit worden dan dus Lood, azijnzuur en CO2

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Nu de reactievergelijking. Je hebt in ieder geval de oxidatie van lood tot lood(II). De halfreactie hiervoor is:

Pb -> Pb2+ + 2e-

Boven salpeterzuur hangen nitreuze dampen (NOx waaronder NO), en er is ook water(damp). Dan heb je de halfreactie:

2NO(g) + H2O + 2e- -> N2O(g) + 2OH-

Dat levert de reactie:

Pb + 2NO + H2O -> Pb(OH)2 + N2O(g)

Een deel van de Pb(OH)2 kan met CO2uit de lucht reageren tot het carbonaat:

Pb(OH)2 + CO2 -> PbCO3 + H2O

De reactie met CO2gaat door totdat stabiele mengzout gevormd is. Met deze info moet je de totaalreactie voor de vorming van loodwit 2PbCO3.Pb(OH)2 uit NO, Pb, water en CO2 zo op kunnen schrijven,

Succes!

Berichten: 14

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Bedankt! :)

Berichten: 14

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Is die reactievergelijking dan iets in de zin van:

Pb + NO + H2O + CO2 --> 2PbCO3.Pb(OH)2 + N2O

Ik ben dit totaaaal niet zeker en die kheb geen flauw gedacht waar ik coëfficiënten moet plaatsen. Wij hebben die leerstof namelijk nog niet gezien op school ... Afbeelding

Iemand?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie ter vorming van loodwit

Een goed begin van de reactievergelijking! Afbeelding

Bij het plaatsen van de coëfficienten moet je zorgen dat het aantal en type van de atomen vóór en na de pijl met elkaar kloppen. Bijvoorbeeld, na de pijl vorm je 2PbCO3.Pb(OH)2. Hiervoor zijn 3 Pb-atomen vóór de pijl nodig. Om 3 Pb-atomen te oxideren heb je vervolgens 6 NO nodig, etcetera.

Als je denkt dat je de reactievergelijking kloppend hebt gemaakt controleer je dit nog eens door alle atomen voor en na de pijl met elkaar te vergelijken. Wanneer dit klopt, klopt de vergelijking ook

Berichten: 3.145

Re: Reactie ter vorming van loodwit

DrQuico schreef:Nu de reactievergelijking. Je hebt in ieder geval de oxidatie van lood tot lood(II). De halfreactie hiervoor is:

Pb -> Pb2+ + 2e-

Boven salpeterzuur hangen nitreuze dampen (NOx waaronder NO), en er is ook water(damp). Dan heb je de halfreactie:

2NO(g) + H2O + 2e- -> N2O(g) + 2OH-

Dat levert de reactie:

Pb + 2NO + H2O  -> Pb(OH)2 + N2O(g)

Een deel van de Pb(OH)2 kan met CO2uit de lucht reageren tot het carbonaat:

Pb(OH)2 + CO2 -> PbCO3 + H2O

De reactie met CO2gaat door totdat stabiele mengzout gevormd is. Met deze info moet je de totaalreactie voor de vorming van loodwit 2PbCO3.Pb(OH)2 uit NO, Pb, water en CO2 zo op kunnen schrijven,

Succes!
Sorry, DrQuico, hier moet ik je toch even corrigeren :) . Allereerst werd azijnzuur genoemd en niet salpeterzuur. Bij dat proces zal waarschijnlijk zuurstof uit de lucht als oxidator dienst doen. Op die manier heb ik wel eens koperacetaat gemaakt, door koperplaatjes half in azijn te leggen. Het koper, dicht bij het vloeistof oppervlak, wordt langzaam aangetast. De koper, dieper in de azijn en ook de koper, die droog blijft worden veel langzamer aangetast.

Met lood denk ik dat zuurstof het lood oxideert tot lood (II) ionen. Met het azijn krijg je acetaat, wat op zijn beurt hydrolyseert en dan CO2 uit de lucht op neemt.

Nu nog even over de reactie tussen lood en salpeterzuur:

Bij reactie tussen lood en salpeterzuur ontstaat zeker geen lachgas N2O. Hier ontstaat zowel NO als NO2. Allebei nare en bijzonder giftige gassen. Ik heb op deze manier loodnitraat gemaakt. Lood lost op en geeft dikke roodbruine wolken NO2 en later ontstaat NO, als het zuur minder sterk wordt.

De werkelijke reactie is (niet kloppend gemaakt, alleen de stoffen die er in gaan en er uit komen):

Pb + HNO3 --> Pb2+ + NO3- + H2O + NO + NO2

Tijdens de reactie wordt de verhouding NO2 : NO steeds kleiner. Je kunt hier niet een mooie eenduidige reactievergelijking van opstellen. De oplossingsruimte voor de coefficienten van deze vergelijking is 2-dimensionaal en derhalve niet eenduidig.

Reageer