Geurprent

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Geurprent

Geachte Dames en Heren,

Langs deze weg wil ik u een vraag voorstellen.

Ik ben een particuliere speurhondengeleider explosieve.

Gaarne wil ik mijn hond de "geurprent"van TATP bij brengen.

Wie wil en kan mij daarbij serieus helpen.

Ik heb deze vraag ook bij de overheid neer gelegd, maar die sturen mij van het bekende kasje aan de muur naar de bosjes.

Met vriendelijke groeten,

Oket'z

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Geurprent

We lopen tegen de grenzen van de forumregels aan. Er kunnen hier geen explosieven worden besproken, bronnen noch syntheses. Het lijkt me alsof u voor de training een monster van dit explosief nodig zult hebben, maar dit explosief is uiterst onbetrouwbaar. Ik zou er ver van blijven.

Een gokje: zou er in TATP altijd nog de geur van aceton hangen? En hoe zou de eenmaal getrainde hond reageren op een dame met versgelakte nagels?

Berichten: 4

Re: Geurprent

Zit er in nagellak tegenwoordig nog wel aceton? Aceton is n.l. niet zo goed voor je nageltjes. In nagellakremover zat vroeger gewoon aceton, tegenwoordig volgens mij niet meer. De remover van m'n vrouw bevat geen aceton.

Oket'z, wat moet ik mij bij een "particuliere speurhondengeleider" voorstellen? Ik dacht dat dat soort diensten door politie/justitie geleverd worden. Vanwaar de noodzaak dit als particuliere dienst aan te bieden?

Overigens is er over TATP buiten dit forum genoeg te vinden, wie z'n vingers en/of meer wil kwijtraken kan wat dat betreft z'n hart ophalen...

Berichten: 5

Re: Geurprent

Heren en Dames,

Ik heb de spel regels gelezen, doch ik wil het niet maken, geen receptuur. Alleen advies.

Als ik bij de overheid de zelfde vraag stel, 6 maanden geleden en krijg geen andwoordt.

Dus vandaar dat ik bij de echte profies kom.

Met groet,

Oket'z

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Geurprent

Hoe heb je je hond de geurprent van andere explosieven bijgebracht?

Wanneer je niets kunt regelen met een instantie (EOD/leger) waar ze ervaring hebben met het gebruik van explosieven zou ik niet op een andere manier aan TATP proberen te komen. Dat is echt levensgevaarlijk gekkenwerk.

Waarschijnlijk zit aceton wel in de geurprent van TATP, maar zoals eerder genoemd zit het in veel meer dingen, waaronder in het zweet van mensen met suikerziekte.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Geurprent

Dus vandaar dat ik bij de echte profies kom.
De profies wat betreft TATP zitten bij Chemixtry, niet hier. De regels maken energetische materialen "chemica non grata". Jammer, maar het is niet anders.

Berichten: 5

Re: Geurprent

Treb schreef: Zit er in nagellak tegenwoordig nog wel aceton? Aceton is n.l. niet zo goed voor je nageltjes. In nagellakremover zat vroeger gewoon aceton, tegenwoordig volgens mij niet meer. De remover van m'n vrouw bevat geen aceton.

Oket'z, wat moet ik mij bij een "particuliere speurhondengeleider" voorstellen? Ik dacht dat dat soort diensten door politie/justitie geleverd worden. Vanwaar de noodzaak dit als particuliere dienst aan te bieden?

Overigens is er over TATP buiten dit forum genoeg te vinden, wie z'n vingers en/of meer wil kwijtraken kan wat dat betreft z'n hart ophalen...
Treb,

Een particuliere speurhondengeleider is meestal in dienst bij een particulier beveiligingsbedrijf.

Ik zelf doe het werk al 8 jaar, en heb mijn narigheid al ruim gevonden.

Het verschil tussen ons particulieren en de overheid (Politie & K,MAr), wij zoeken preventief en de overheid defensief. Voorbeeld als een groot concern een gebeurtenis heeft komt de overheid NIET een controle uitvoeren, behalve bij bezoek van het koninklijkhuis. Wij mogen dat wel, mits wij ons aan een aantal regels, maar de gelden voor elke burgen bij het ontdekken van een overtreding en of misdrijf. ( het niet melden bommelding art 157 is flink strafbaar)

De reden voor mijn vraag over TATP (AP).

Bijna iedereen roept het hier al, je vind op bijna elke pagina zogenaamde receptuurs erover. En in onze "wereld" zijn er al de nodige aanslagen, mee bekend.

En zoals mijn Oma altijd riep "Een goede meid, is op haar toekomst voorbereidt"

Een explosieve speurhond is een "gereedschap" en ik wens dat mijn "gereedschap"elke klus aankan.

Ik weet dat de KLPD ook aan het trainen is op TATP (AP), en nogmaals ik ben een strever en wil dit gaarne ook. Maar wel op een veilige manier.

Via de officiele kanalen, krijg ik geens eens andwoordt. En ik ben hier al een stuk wijzer geworden. Hiervoor mijn zeer gemeende dank.

Dingen die ik zou willen weten, is er een foto van TATP (AP) wat is DATP. En het meest belangrijke wie kan en wil mij helpen.

Hopende op begrip, en hulp.

Met vriendelijke groet,

Oket'z

Berichten: 3.145

Re: Geurprent

Volgens mij is DATP (in deze context) niks. Bij synthese van TATP wordt vaak als nevenproduct ook diaceton diperoxide gevormd, dus als je al een afkorting zou willen gebruiken, dan zou je spreken van DADP. Dit is minder krachtig, maar wel gevoeliger. Het is dus nog gevaarlijker dan TATP. In de praktijk zal TATP ook altijd een bepaald percentage "DADP" bevatten.

Veel meer detail kan ik hier niet geven i.v.m. forum-policies.

Wat betreft een foto van TATP, zo spannend ziet het er niet uit. Het is een witte stof, bestaande uit wat grovere korrels (kristallen).

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Triacetone_peroxide

Berichten: 18

Re: Geurprent

Ik las net dit:

In fact, TATP cannot be detected by any conventional method (i.e., dogs or metal detectors)
In het volgende artikel: http://www.isracast.com/tech_news/060305_tech.htm

Lijkt mij reden genoeg om niet verder te zoeken, want het heeft toch geen nut.

Berichten: 5

Re: Geurprent

martin.h schreef:Ik las net dit:

In fact, TATP cannot be detected by any conventional method (i.e., dogs or metal detectors)
In het volgende artikel: http://www.isracast.com/tech_news/060305_tech.htm

Lijkt mij reden genoeg om niet verder te zoeken, want het heeft toch geen nut.
En ik weet dit!!

http://www.leidenuniv.nl/mare/2005/32/09.html

Het heeft dus wel zin.

Groet,

Een gedreven geleider.

Oket'z

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Geurprent

Natuurlijk wordt op het moment veel energie gestoken in het verbeteren van opsporing van bepaalde stoffen; daarom kan ik me goed voorstellen dat op een gegeven moment een stof wél gevonden kan worden door honden, bijvoorbeeld door specifieke training, terwijl dat eerst niet zo was.

Ik zit niet zo in de opsporing/forensische wetenschap etc., maar zou je je hond kunnen trainen op resten van uitgangsstoffen die tijdens productie ontstaan, in plaats van het spul zelf? Dan heb je het niet zelf nodig en heb je mogelijk toch waar je naar op zoek bent (als ik iets doms zeg, roept u maar 8-[ ).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Geurprent

DrQuico schreef: Hoe heb je je hond de geurprent van andere explosieven bijgebracht?

Wanneer je niets kunt regelen met een instantie (EOD/leger) waar ze ervaring hebben met het gebruik van explosieven zou ik niet op een andere manier aan TATP proberen te komen. Dat is echt levensgevaarlijk gekkenwerk.

Waarschijnlijk zit aceton wel in de geurprent van TATP, maar zoals eerder genoemd zit het in veel meer dingen, waaronder in het zweet van mensen met suikerziekte.
DrQuico,

Gezien mijn opleidingen (springmeester) ben ik in het bezit van een aantal stoffen, (overigeens kleine aantallen).

Gezien het artikel in deze link http://www.leidenuniv.nl/mare/2005/32/09.html

ben ik ook verder gaan zoeken naar AP.

Zoals ik al eerder aan gaf, ik wil leren en weten.

Met groet,

Oket'z

Reageer