Springen naar inhoud

Uitleg oxidatiegetal

• Log in om te kunnen reageren

theSilentWitness

theSilentWitness

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 20:20

Beste,

Reeds een jaar ofzo geleden werd het begrip "oxidatiegetal" mij voor het eerst uitgelegd. Nu, 12 maanden later snap ik het nog steeds niet :) , ook niet na opzoekingswerken op het internet. Oke, het heeft iets met de ENW te maken, maar veel verder kom ik ook niet :oops:

Dus mijn vraag is: kan iemand mij een degelijke uitleg geven over het oxidatiegetal met evt voorbeeldjes ofzo? :oops: :) 8-)

Alvast heel erg bedankt! 8-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 21:06

Dit heb ik pas ook al een keer uitgelegd op een ander forum. Lees daar mijn antwoord maar eens door (eerste lange reply van mij, gebruiker "woelen").

http://www.sciencefo...ead.php?t=12070

theSilentWitness

theSilentWitness

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 19:15

Nou bedanktiig! maar ik snap er weinig van ;) 8-[ 8-[

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 19:43

Wel, ik ben zeker bereid om je te helpen, maar dan moet jij wat specifieker zijn in jouw vragen. Met "ik snap er weinig van" kan ik niet zo veel.

Denk eens goed na, wat je niet snapt en kom dan terug met een paar gerichte vragen. Ik denk dat ik (en ook andere forumleden) je dan veel beter kunnen helpen. Om hier nu een hele verhandeling over oxidatiegetallen te plaatsen, met het risico dat je er nog steeds weinig van snapt, voert denk ik iets te ver.

Veranderd door woelen, 14 november 2005 - 19:44

theSilentWitness

theSilentWitness

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 22:08

Oke, het spijt me..

Iets specifieker dan:

Hoe komt men tot het OG?
Waarover zegt het iets?
...

BvD!

TSW.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 09:06

Dat staat in dat stukje dus beschreven, echt waar 8-[

theSilentWitness

theSilentWitness

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 19:41

Ja maar ik zei toch, ik kan er moeilijk aan uit met al die engelse benamingen 8-[

Verder heb ik nog een vraag 8-[ :

Wanneer weet je welk OG je moet gebruiken.. (dus bvb. - I ipv +V)

labratinopleiding

labratinopleiding

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 20:33

bedoel je dit?
http://nl.wikipedia....i/Oxidatiegetal
MBO

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 20:34

Nog een ander thread op de zelfde website. Hier ga ik in op de antwoorden van iemand, die er ook moeite mee heeft. Hopelijk helpt dit thread je verder.

http://www.sciencefo...ead.php?t=14771

@theSilentWitness: Lees dit thread aandachtig door. Met die info moet je er toch uit komen lijkt mij. Als het je met die info nog niet lukt, dan denk ik dat je eerst nog basalere concepten uit de chemie moet gaan bestuderen, zoals 'bindingen', atomen en moleculen, ionen, etc. Ik schrijf dit niet om je te beledigen, maar die uitleg op dat forum lijkt mij toch al heel erg basaal. Nogmaals, lees het aandachtig door en kom er dan nog eens weer op terug.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 20:38

bedoel je dit?
http://nl.wikipedia....i/Oxidatiegetal

Sorry hoor, maar ik vind deze beschrijving op Wikipedia erg slecht 8-[. Zwavel komt niet voor als ion met lading +6, +4. Dit is gewoon onzin. Ik heb de indruk dat die persoon alleen de klok heeft horen luiden ...

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2005 - 02:19

Misschien niet als ion, maar OG's worden ook gebruikt in de organische chemie, en dan is het atoom met de laagste elektronegativiteit automatisch geoxideerd, dus bijv. +4. Denk hierbij maar aan CO2. Hierbij is de oxidatietoestand van de C +4.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 09:07

Mijn probleem met die Wikipedia pagina is de formulering. Je leest het alsof je het hebt over één-atoom ionen. Bij sulfide S2- is dit correct, maar alle andere oxidatie getallen treden alleen op in complexere ionen. Bijvoorbeeld oxidatie toestand -1 komt voor in S22- (ik denk trouwens dat dat beter beschreven kan worden met oxidatie toestanden 0 en -2, maar dat is een andere discussie). Oxidatie toestand +6 komt voor in SO3 en SO42-.

In SO3 en in CO2 kun je niet spreken van electronen opnemen of afstaan. Volgens de Wikipedia terminologie staan C en S electronen af aan het zuurstof, dat is absoluut niet zo. Zuurstof staat net zo goed electronen af. Het gaat om covalente bindingen en dan worden electronen gedeeld. Op dat Engelstalig forum probeer ik ook duidelijk te maken dat oxidatietoestand niet het zelfde is als electrische lading. Alleen bij ionogene stoffen met enkelvoudige ionen, zoals CaO (zie uitleg op andere forum) geldt dit.

Er zit trouwens nog een andere flinke fout in deze Wikipedia pagina 8-[ .

Bijvoorbeeld zwavel kan één of twee elektronen afstaan: oxidatietoestand -2 en -1 (optredend als oxidator)

Hier moet staan 'opnemen'. Bij de volgende regel tekst zou dan 'afstaan' moeten staan.

Veranderd door woelen, 16 november 2005 - 09:09

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 november 2005 - 10:17

Het mooie van Wikipedia is natuurlijk, dat iedereen er fouten uit kan halen 8-[ !
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 11:57

Wat wil je hier mee zeggen? Je gaat toch niet in andermans artikelen zitten rommelen?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 november 2005 - 15:41

Bij Wikipedia juist wel! Dat is de kracht (maar ook de zwakte) van het idee achter Wikipedia.

Ik denk dat collega rwwh daar nog wel wat over kan zeggen, hij is actief (geweest) op Wikipedia!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures