Springen naar inhoud

[scheikunde] reactiesnelheid

• Log in om te kunnen reageren

superchemicus

superchemicus

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 15:22

goeieavond,
ik heb enkele vragen:

a)wat is de reactiesnelheid bij:
b)verlopen de reacties snel of traag?
c)door welke factoren wordt de reactiesnelheid beinvloed?

1. de vorming van druipsteen
2. verbranding van jetfuel
3. voedselbederf
4. branden van hout in een allesbrander
5. de explosie van een tankwagen met propaangas
6. het aansteken van een lucifer
7. het exploderen van buskruit
8. het ontploffen van dynamiet
9. de werking van een airbag

Ik hoop dat jullie deze uitdaging aankunnen. Ik ben zelf niet zo wetenschappelijk maar als je taal-vragen hebt: laat maar komen :)

Veranderd door superchemicus, 14 november 2005 - 15:24

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 15:59

Hoi Superchemicus, welkom als lid van Chemieforum :)

c) factoren die invloed hebben op snelheden van reacties zijn: aanwezigheid van zuurstof, brandstof en warmte

1 traag (maar weet ik niet zeker)
2 snel
3 traag (maar weet ik niet zeker)
4 snel
5 snel
6 snel
7 snel
8 snel
9 traag (maar weet ik niet zeker)

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2005 - 16:19

Vraag A is lastig te beoordelen. Bij de vorming van druipstenen gaat het in cm per eeuw, bij de ontploffing van buskruit gaar het over m/s of mol/s. Je zou eventueel kunnen googlen. Als je het globaal moet weten, dan kun je het als volgt opschrijven: ontploffen van dynamiet: molen per seconde, opblazen van een airbag: liters per seconde, vorming druipsteen: millimeters per eeuw, enz....

Vraag B: Wat is snel en wat is traag? Bij voedselbederf is een appel binnen een dag niet goed (snel??) maar kaas kun je wel een week bewaren voordat het bedorven is. De rest van jouw vraag B: Dat kun je zeker zelf wel beantwoorden. Kom op zeg! Gaat het ontploffen van een staaf dynamiet snel of traag?? 8-[ . Als je er nu echt niet uitkomt, zie de post van chemistry master, behalve antwoord 9. Het ontploffen van een airbag gaat natuurlijk zeer snel. Trouwens, is is niet de airbag die ontploft, maar een andere substantie die er voor zorgt dat de airbag wordt opgeblazen. En dan niet het soort opblazen wat je met gebouwen doet.....

Vraag C: Bij factoren die een chemische reactie beïnvloeden moet je denken aan: temperatuur, hoe hoger de T, hoe sneller een reactie verloopt. Ook kun je denken aan de verdelingsgraad van de stof. Hoe fijner een stof verdeeld is, hoe beter deze een reactie aan kan gaan: zaagsel is beter met een aansteker in brand te steken dan een blok hout.

Veranderd door Raspoetin, 14 november 2005 - 16:22

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 16:21

1. Inderdaad de reactie verloopt traag; reden: zie antwoord c) van Chemistry master
3. inderdaad traag.
9. nee snel, een airbag vult heel snel, anders heeft dat ding geen functie.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 16:52

1. Inderdaad de reactie verloopt traag; reden: zie antwoord c) van Chemistry master
3. inderdaad traag.
9. nee snel, een airbag vult heel snel, anders heeft dat ding geen functie.

Ik weet wel dat een snelle reactie meestal met vuurverschijnselen is, en een trage zonder... Nou lijkt een airbag mij niet echt iets waarbij je fik wil hebben. Ik heb wel eens begrepen dat het werkt door de ontleding van natriumazide

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 17:38

Ik ben het met jeroen eens, dat ding moet in milisecondes opgeblazen zijn. De snelheid van opblazen van een airbag is vergelijkbaar met een geweerschot. Er komt trouwens ook een boel geluid bij vrij, er zijn verhalen bekend van gehoorsbeschadiging door het afgaan van de airbag (ik weet niet of dit waar of niet waar is, de verhalen zijn alleen bekend bij mij).

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 17:42

Ik ben het met jeroen eens, dat ding moet in milisecondes opgeblazen zijn. De snelheid van opblazen van een airbag is vergelijkbaar met een geweerschot. Er komt trouwens ook een boel geluid bij vrij, er zijn verhalen bekend van gehoorsbeschadiging door het afgaan van de airbag (ik weet niet of dit waar of niet waar is, de verhalen zijn alleen bekend bij mij).

Nieuwe mythe voor mythbusters: Kan een airbag gehoorbeschadiging opleveren?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 17:47

Ja inderdaad 8-[ . Zie buster al in de auto zitten en de mega airbag om toch te kijken of het kan als het nodig is 8-[

Sjaeqx

Sjaeqx

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 18:53

lijkt me lullig als je een langzame airbag hebt... lig je al 10 min met je schedel kapot geslagen op je stuur is dat ding eindelijk opgeblazen 8-[

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 november 2005 - 19:04

Ga maar eens na.
Een airbag is opgeblazen in enkele milliseconden!
Als je hem ziet als een cilinder met een diameter van één meter, en een hoogte van 50 cm, heeft hij een inhoud van лr2h ≈ 0.39 m3 dus pakweg 400 liter gas! Dat zijn dus zo'n 18 mol N2 die in 10 ms gevormd worden.

Lijkt mij best wel een vlotte reactie 8-[

[edit] typo, stikstof is natuurlijk N2 8-[

Veranderd door Beryllium, 14 november 2005 - 19:06

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2005 - 21:04

Die 400 liter is een beetje een grove schatting. Zo'n ding heeft meer r=30cm en h=30cm. Maar het blijft een flinke klap van 400 mol (6kg) per seconde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures