[scheikunde] zuiverheid van bruinsteen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] zuiverheid van bruinsteen

Ik moet donderdag op school een experiment uitvoeren wat ik deels zelf moet verzinnen. Het doel van de proef is dat ik de zuiverheid van bruinsteen bepaal, wat het massapercentage MnO2 is. Er is wel vantevoren gezegd dat ik een overmaat vast oxaalzuur ( H2C2O4) aan het bruinsteen moet toevoegen. Vervolgens moet ik door middel van een terugtitratie bepalen hoe groot die overmaat was.

Als je MnO2 met H2C2O4 wilt laten reageren heb je volgens binas ook H+ nodig. Dan krijg je de volgende reactievergelijking: MnO2+ 2H+ + H2C2O4 geeft Mn2+ + H2O + 2CO2 (redox).

Mijn probleem: Volgens mij gaat de H+ (want ik heb een overmaat toegevoegd) met de H2C2O4 (ook overmaat) reageren, als alle MnO2 opgereageert is. En dat mag eigenlijk niet, want dan heeft mijn terugtitratie geen zin meer. Weten jullie hoe ik dit op moet lossen??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] zuiverheid van bruinsteen

Hoe bedoel je dat je overmaat H+ met H2C2O4 reageert? Welke reactie verwacht je dan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] zuiverheid van bruinsteen

ik verwacht een redoxreactie met H+ als oxidator en H2C2O4. 2H+ + H2C2O4 geeft H2 + 2CO2 + 2H+

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] zuiverheid van bruinsteen

Ehm waarom denk je dat het oxaalZUUR heet? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] zuiverheid van bruinsteen

ik verwacht een redoxreactie met H+ als oxidator en H2C2O4. 2H+ + H2C2O4 geeft H2 + 2CO2 + 2H+
Daar staan links en rechts evenveel H+ ionen.... Vreemde reactie? Zoiets zou kunnen, maar dan noemt men het zuurgekatalyseerd. Als je dit een redoxreactie noemt ben ik benieuwd naar de halfreacties.

Reageer