Springen naar inhoud

Formule

• Log in om te kunnen reageren

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 08:01

Beste,

Gisteren waren we bezig met theoretische bereiding Trinitrotolueen
Om de forumregels niet te schenden zal ik hierover dus niet verder uitwijden. 8-[

Nu zou er een formule (berekening) bestaan om aan te tonen of een oplossing explosief is, het zou te maken hebben met de concentratie en afstanden tussen de elementen C,N en O kent iemand deze formule en uitleg hiervan

Ps indien het toch om een schending gaat van de formum regels, mag men steeds het antwoord doormailen. Adres bekend bij modjes

Grts
El Blanco

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 november 2005 - 08:21

Tot nu toe zie ik niks dat tegen de regels in gaat; zolang we niet over syntheses of zuiveringen gaan praten, is er niks aan het handje.

Volgens mij bepaalt vooral de enthalpie/entropieverandering bij ontleding van een explosief in welke mate hij meer of minder explosief is. Dus dan zou je de relatie tussen de thermodynamische eigenschappen en substituentposities moeten bekijken.

Maar of daar een algemene formule voor bestaat? Lijkt me onwaarschijnlijk! Dit soort dingen zijn erg complex vanwege allerlei onderlinge interacties.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 08:58

ik ben het met Berry eens. Hier gaat het om de enthalpie/entropie. De formules om dit uit te rekenen kan je natuurlijk makkelijk vinden. Een algemene formule bestaat niet.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2005 - 17:55

Aan de hand van de C:N:O verhouding moet je met een algemene formule toch wel een aardige inschatting kunnen maken van de mogelijkheid tot explosiviteit van een verbinding. Ik weet alleen die verhouding zo niet...

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 07:36

Aan de hand van de C:N:O verhouding moet je met een algemene formule toch wel een aardige inschatting kunnen maken van de mogelijkheid tot explosiviteit van een verbinding.

Naar deze formule en verhouding ben ik dus op zoek.

grts
El Blanco

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 09:06

Volgens mij bestaat er niet zo'n formule. Wat in ieder geval wel geldt is dat als C:N:O:H zodanig is, dat er CO2, N2, H2O gevormd kan worden zonder overblijven van andere stoffen, dan kun je er van uit gaan dat het om een energetisch goedje gaat. Stoffen, die hier dicht bij zitten zijn dus ook behoorlijk energetisch.

Dit is echter wel een ruwe vuistregel. In TNT is die verhouding C:N:O:H helemaal niet superoptimaal (overmaat C en H), maar toch is het erg krachtig. Dus, die regel moet je wel echt zien als een ruwe vuistregel en niet als een wetmatigheid.

Het is bij mij zo, dat als ik zie dat een organische stof veel nitrogroepen of nitraatgroepen heeft, dat ik al gauw denk dat het een energetisch materiaal is. Meestal zit ik dan ook wel goed.

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 10:43

het gaat bij veel van dit soort stoffen om de hoeveelheid zuurstof die het molecuul bevat en hoe gemakkelijk de zuurstof vrij kan komen (het molecuul hóéft geen O te bevatten om toch sprinstof te kunnen zijn).
Aanwezig zuurstof zorgt voor snellere oxidatie; zo kunnen bepaalde explosieve stoffen in zuurstofarm milieu ontploffen, en anderen weer niet.
Je kunt een explosie in feite zien als een brand die zich exponentieel voortplant.
(dit is een chemische explosie)

(Een fysische explosie is een stof die ontbrand of ontleed in een drukvat e.d.
Dan creeert het vat de druk van de explosie.)

De werking van bijv TNT is minimaal wanneer het niet opgesloten wordt 'ontbrand', omdat er te weinig zuurstof in het molecuul zit in verhouding tot de koolstof.

Hoe meer zuurstof er in een molecuul opgeslagen is, in combinatie met de brandstof (bijc C, N)

de zuurstofbalans is hierbij zeker van belang en daarbij geldt dat de produkten makkelijk moeten kunnen ontstaan:

CO2
NO2
H2O
dus ik denk dat een ideale explosie gevormt wordt door een stof die een zuurstofbalans heeft die precies juist is om tot bovenstaande produkten te komen (niet rekening houdend met ) O2 uit de lucht)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 11:00

[...]de zuurstofbalans is hierbij zeker van belang en daarbij geldt dat de produkten makkelijk moeten kunnen ontstaan:

CO2
NO2
H2O
dus ik denk dat een ideale explosie gevormt wordt door een stof die een zuurstofbalans heeft die precies juist is om tot bovenstaande produkten te komen (niet rekening houdend met ) O2 uit de lucht)

Alleen met die NO2 ben ik het niet eens. NO2 is een behoorlijk endotherme stof en ik zou zeggen dat de balans van C:N:H:O zo moet zijn, dat er CO2, H2O en N2 gevormd wordt zonder nevenproducten.

Je ziet ook dat bij veel explosieven en ontledigingen van energerische materialen dat bovenstaande stoffen ontstaan. Ik heb nog nooit dergelijke stoffen gezien, die na explosie of ontleding een dikke bruinrode wolk achterlaten. En geloof me, NO2, zelfs in kleine hoeveelheden, ontgaat je echt niet. Dit is een bijzonder intensief gekleurd gas. Zelfs een cm puur NO2 gas is al donkerbruin. Dat zou me dus zeker opgevallen zijn.

Helghast

Helghast

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 22:13

als ar al zo'n formule bestaat dan ie die waarschijnlijk een paar (heel veel) paginas lang. dus het is waarschijnlijk sneller om het op internet op te zoeken.

maar persoonlijk denk ik dat zo'n formule nog ver boven de kennis van chemie die we nu bezitten

8-[
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures