2,4-Dinitrophenylhydrazones test

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 30

2,4-Dinitrophenylhydrazones test

een 2,4-Dinitrophenylhydrazones test kan uitgevoerd worden voor het aantonen van ketonen. Weet iemand of hiermee ook ketonen aangetoond kunnen worden met een grote molecuulformule zoals R-CH2-(C=O)-CH2-R met R is C14 - C16? Of hoe ik hier achter kan komen?

Alvast bedankt. Groetjes Emmy

Berichten: 30

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

geen slimme mensen die hier iets meer van weten?? 8-[

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

Je hoeft je topic na drie uur niet omhoog te schoppen, na 24 of eventueel 48 uur is meer dan snel genoeg.

Er zijn hier zat mensen die je willen helpen, maar die moeten ook werken en/of naar school!

Berichten: 30

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

oke sorry. neit boos worden 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

emmynellen schreef: een 2,4-Dinitrophenylhydrazones test kan uitgevoerd worden voor het aantonen van ketonen. Weet iemand of hiermee ook ketonen aangetoond kunnen worden met een grote molecuulformule zoals R-CH2-(C=O)-CH2-R  met R is C14 - C16? Of hoe ik hier achter kan komen?

Alvast bedankt. Groetjes Emmy
Dat zal prima gaan. Zeker wanneer naast de carbonyl (C=O) groep ook nog eens twee relatief kleine CH2-groepen zitten.

Deze reactie zal misschien alleen problematisch worden wanneer direct aan de carbonyl groep grote groepen zitten zoals t-butyl.

Berichten: 30

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

Ja dus je bedoelt dat het bij onze ketonen niet kan??? Wij hebben namelijk een alkyl groep aan de carbonyl groep zitten van groter dan C14. Weet je toevallig ook iets van de gevoeligheid van deze test of waar ik dit kan vinden?

ALvast bedankt voor deze info!!! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

Ik bedoelde dat het bij jullie ketonen juist wel kan.

Berichten: 238

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

och emmy is blond 8-[ (geintje he?! twas mij ook niet helemaal duidelijk..)

waar ben je eigenlijk mee bezig dat je zulke specifieke vragen stelt??

Waarin wil je ketonen aantonen?

Berichten: 30

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

[/QUOTE]

Waarom zou t met een zeer lange alifaat staart wel gaan en het problematisch worden wanneer direct aan de carbonyl groep grote groepen zitten zoals t-butyl. Deze groepen zijn toch veel groter? Dus heb ik het toch wel goed begrepen en kan dit dus niet. Of ben ik nu echt blond? (Ja Jb31dec ik ben blond ja; ken ik jouw naam toevallig niet van Studievereniging Yttrium in Eindhoven?)

Berichten: 238

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

8-[ 8-[

tis een kleine wereld he

is tertbutyl niet veel 'breder'dan een losse c keten?

Berichten: 30

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

Hé Joris 8-[ haha een kleine wereld ja. Alles goed? Ik zoek trouwens een eenvoudige handtest voor het aantonen van ketonen in papier, zodat papiermonsters niet meer extra op het lab geanalyseerd hoeven te worden.

jaja die t-butylgroep is inderdaad breder, maar als je zo'n grote groep hebt zoals een C16 groep hebt dan lijkt het me sterk dat deze wel reageert met DNP en een tert-butyl 'groepje' niet. Of niet Dr Quinco????

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

Dit heeft gewoon te maken met de sterische hindering, met een gewone alkylketen zul je de test kunnen doen, maar met een erg vertakte keten rond het keton, zal het je niet lukken.

Berichten: 30

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

oké als jullie denken dat ik van een lange alifaat staart geen hindering ondervint, dan zal ik DNP maar eens gaan bestellen en proberen. Bedankt voor jullie reacties!!!!

Berichten: 30

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

Sorry nog één ding over de toepasbaarheid van DNP

Is het gebruik van deze stof toxisch? Wij willen deze stof namelijk toepasbaar maken als handproef; zodat niet alle monsters meer op het lab onderzocht hoeven te worden. Als deze stof 2,4-Dinitrophenylhydrazine of de gevormde stof een 2,4-Dinitrophenylhydrazone dus toxisch zijn, houdt het voor ons dus op.

Weet iemand of deze stoffen toxisch zijn?

Re: 2,4-Dinitrophenylhydrazones test

Kijk eens op de volgende link

De MSDS van 2,4-Dinitrophenylhydrazine

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/DI/2,4-dini...lhydrazine.html

Reageer